Dagens flygfotogen beskrivs visserligen som närmast idealiskt för flyget. Det har högt energiinnehåll och fungerar bra även när det är 55 grader kallt på 11000 meters höjd.Att hitta en ersättare för flygfotogen blir oerhört svårt, för det är många krav som bränslet måste uppfylla. Energiinnehåll per volymsenhet, energiinnehåll per viktenhet, fryspunkt, kokpunkt, flampunkt, osv. Inte minst måste bränslet vara möjligt att få fram i tillräckligt stora mängder.
Att driva flygplan med något annat är, enligt Airbus forskare, inte realistiskt inom överskådlig tid. Däremot pågår det mycket arbete med att framställa jetbränslet från annat än råolja. Målet för hela branschen är att flyget 2030 till 30 procent ska vara baserat på biobränsle.Ett fullständigt orealistiskt mål, med tanke på de begränsningar för biobränslen som jag skrev om i förra veckan. Även flygindustrin verkar inse detta, fast det talas i förtäckta ordalag om det.
Ross Walker, som arbetar med utveckling av alternativa flygbränslen på Airbus, räknar med att man ska nå dit. Fast det kräver rejäla förändringar och det verkliga hindret, som han ser det, är att hitta tillräckligt stora ytor där man kan odla växter som sedan omvandlas till bränsle.Exemplet Frankrike visar orimligheten i att driva flyg i nuvarande skala på biobränslen. Nu står alltså hoppet till bränsle från alger. Men en algodling stor som Belgien? Var hade de tänkt att placera den?
- Om man planterade solrosor över hela Frankrike skulle det ge tillräckligt med energi för att driva den franska flygindustrin. Om man odlade alger på en yta motsvarande Belgiens skulle det ge tillräckligt med bränsle för hela den globala flygindustrin, säger Ross Walker.
Både passagerarflyget och fraktflyget har ökat i en rasande takt - mer än fördubblat sedan mitten av 1980-talet, se diagrammet nedan (källa).
Att tro att flygets tillväxt ska kunna fortsätta i liknande takt med minskande global oljeproduktion är naivt. Med tanke på flygbolagens känslighet för bränslepriset är trafikflyget som jag skrivit förut dödsdömt och kurvan lär istället fortsättningsvis luta starkt neråt.
Som jag ser det finns det två möjliga framtidsscenarier för flygbranschen i det korta perspektivet.P.S. Är det någon som vet var man hittar data på antal passagerarkilometer respektive tonkilometer gods för trafikflyget, gärna ända från 1945 och framåt? IATA har det, men tar saftigt betalt för det. Jag vill inte ha det uppdelat per flygbolag, utan bara totalsiffrorna.
- Den ekonomiska krisen förvärras igen och färre flyger. Inte bra.
- Ekonomin vänder uppåt och med den oljepriset. Inte bra.
[Andra bloggar om flygbolag, biobränslen, naivt, peak oil]
Skrev en uppsats om flygsektorn för ett par år sedan. Har en del data om sektorns historiska utveckling i avsnitt 2.3. Datan är hämtad från ATA, Air Transport Association of the Americas.
SvaraRaderahttp://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003292/
Tack Mattias för tipset! ATA hade alla data jag behövde för en liten analys av flygbranschens historia. Har nu petat in allt i Excel och återkommer med fina diagram.
SvaraRaderaFlute,
SvaraRaderaFantastiskt intressanta perspektiv och jag håller helt med att flyget med dess beroende av fossila bränslen blir ohållbart samt att de står inför ett "rude awakening".
Däremot tycker jag (om inte annat för att inte ge cornucopianerna argument) att man inte bör avfärda alger utan rationella argument. Att säga att man inte kan hitta en yta som Belgiens tror jag är för simplistiskt, sådana argument liknar för mycket Cornucopianernas bortförklaringar av Peak Oil.
Men inget negativt ljus på bloggen för den skull, fortsätt bara med dina analyser som backar argumenten... :) Som hur algplantager är mer energikrävande än de flesta tror (EROEI blir högst relevant) samt att naturliga alger lätt tar över från de genetiskt modifierade (täckta dammar blir mycket dyra i stora ytor, speciellt då man även måste skydda nedåt mot grundvattnet).
Mvh
Om 40-50 år kanske havsnivån har höjts så att stora delar av Belgien ligger under vatten - och därmed kan nyttjas exempelvis som algodling.
SvaraRaderaFast projiceringar så långt framåt vad det gäller teknik och kommunikationer verkar ganska vågat. Eller rent ut sagt: totalt opålitliga. Varför inte gissa på att datoriserade segelfartyg samt finurliga luftballonger tar mycket av interkontinentala transporter?
Ja, man kan väl helt enkelt odla i just Belgien? Om belgarna (med Van Rumpoy i spetsen) upplåter hela sitt land till algodling så kanske de kan betala av sin statsskuld lagom till när Van Rumpoy går i graven.
SvaraRaderaMvh Guldnisse
Det är väl ingen större katastrof om massflygandet till extremt låga priser (Ryanair) går i graven. Det finns flera framtidsanalytiker som hävdar att trenden kommer att gå mot ökad lokalisering. Att globaliseringen var en parentes i historien. Jag tror att de första charterresorna till Mallorca för svensk del startade i slutet av 50-talet. Om 50 år kommer flyget att vara tillbaka på den plats den var för 50 år sedan - ett dyrt, snabbt och effekt sätt att förflytta sig för affärsresenären.
SvaraRaderaVi andra får ta cykeln, segelbåten eller tåget.
30 000 kvadratkilometer låter inte som så förtvivlat mycket.
SvaraRaderaFredrikN