Jag läser idag att Danske Bank sparkar ett fyrtiotal anställda i Sverige. Det är ingen överraskning att de måste spara in - banken har tappat 40000 kunder under första halvåret 2013 och ytterligare 54000 kunder under tredje kvartalet. En del av dessa borde vara i Sverige. Jag var en av dem, då jag i våras bytte bank eftersom Danske Bank höjde sina avgifter. När jag gick in på banken för att avsluta mitt konto såg den stackars bankanställda inte särskilt glad ut.
Att de har tappat så många kunder torde hänga samman med att Danske Banks avgiftshöjning i början av året skapade en proteststorm i Danmark. I Sverige är Danske Bank förhållandevis små, så det blev inte samma rabalder här.
Nu är det så att Danske Bank är Danmarks överlägset största bank. De är farligt stora i förhållande till Danmarks ekonomi - när jag tittade på detta i augusti 2011 hade de tillgångar på 186 procent av Danmarks årliga BNP. Förvisso har de även verksamhet i andra länder, men allra största delen av verksamheten är i Danmark. Jämfört med Nordea, som då hade tillgångar på 170 procent av Sveriges BNP, är Danske Banks verksamhet betydligt mer koncentrerad till hemlandet. Nordea står på mer lika ben i vart och ett av de nordiska länderna.
Plughorse – Läxhjälp med AI – WILD1000 och personlig kod!
13 timmar sedan
Tja, först hade jag Föreningsbanken (en bank med kundkontakt) sedan köptes de upp "gick samman" med kopparslanten..... då bytte jag ganska omgående till Östgötabanken (en bank med...ni vet) sedan blev de Danske.. och mycket snabbt märktes skillnad på vad de levererade till mig som kund i form av lägre... räntor och högre .. kostnader. Detta var för ett antal år sedan, så egentligen inget nytt på Danske, bara att fler kunder idag har tröttnat på vad de levererar.
SvaraRaderaJo, de stängde ju kontoret i byn också... kommer de att bli kvar på marknaden som privatkunds bank?
Även jag kom dit via Östgötabanken.
RaderaInte så konstigt att de tappar kunder med deras kundinställning.
SvaraRaderaVid en omläggning av ett lån nyligen, sa "rådgivaren" från Danske Bank rent ut att de specialiserade sig på kunder som inte brydde sig så mycket om sin egen ekonomi eller vad saker kostade.
Att jag som kund skulle känna att jag fick något tillbaka var tydligen inget man prioriterade.
Nästan så man börjar tycka synd om alla aningslösa kunder som ännu inte förstått att lämna Danske Bank...
Intressant!
Radera