
Det går såklart inte särskilt bra för rederierna i dessa tider, då det finns en stor överkapacitet efter fraktboomen 2003-2008.
Oljelagring
Intressant att notera i rederisammanhang är också att det just nu lagras en massa råolja på olika håll i världen på jättestora oljetankfartyg, en trend som jag uppmärksammade redan i januari. Det rör sig nu om runt 50 supertankrar fulla med råolja som lagras i hopp om fortsatt stigande priser. När man slutar med denna oljelagring kommer marknaden för oljetransporter att prispressas ytterligare med den ökade kapaciteten.
Frågan är var gränsen går för att investerarna ska börja sälja av sin råolja. Hittills har oljeprisets faktiska utveckling överträffat vad oljefutures visade i januari och därmed givit goda vinster till oljelagrarna. Råoljepriset har fördubblats sedan årets början (se diagrammet nedan), men om uppgången ser ut att klinga av kan vi få se utförsäljningar av dessa oljelager. Det kan också ske om oljepriset går upp tillräckligt mycket, då investerarna i så fall tar hem sina vinster.

"När man slutar med denna oljelagring kommer marknaden för oljetransporter att prispressas ytterligare med den ökade kapaciteten".
SvaraRaderaDet finns inget som tyder på att denna lagerhantering skall avtaga. Snarare tvärtom i takt med att oljan sinar. Med all säkerhet kommer även varenda jordbrukare ha en stor cistern bakom ladugården där hemma.
Titta bara på hur vi hamstrar glödlampor och handsprit.
Så lustigt att du skriver om detta just nu eftersom jag också håller på att lägga sista handen på en lite längre analays av båttransporter till min blogg.
SvaraRaderaI korthet har BDI repat sig i år och detta hänger samman med att Kinas eget stimulanspaket har drivit på importen av kol och järnmalm. När nu Kina sedan i somras inte importerar lika mycket ger detta direkt avtryck i fraktpriserna på torr-/råvaror.
Att ha i åtanke är dock att överväldigande mängden kol som produceras konsumeras inhemskt, har för mig att jag såg en siffra på att bara 1/6 av allt kol i världen fraktas och att Kinas import bara motsvarar några procent av deras totala konsumtion.