2009-09-28

Nästan 12% på matkuponger i USA

I början av september rapporterades från USA:s jordbruksdepartement att 35 miljoner människor fick statliga matkuponger i juni, vilket är ett rekord sedan programmet med "food stamps" startades 1969, både i absoluta tal och som andel av befolkningen (nästan 12 procent). Även ökningstakten är snabbare än någon gång tidigare - 22 procent på årsbasis och 2,1 procent på månadsbasis.

Dessa siffror stämmer väl med det jag tidigare nämnt om andelen fattiga i USA samt den höga arbetslösheten, där det bredaste måttet U-6 nu ligger på 16,5 procent. Lägg därtill problemet med långtidsarbetslösheten, där runt 1,5 miljoner beräknas ramla ur understödssystemet fram till årsskiftet. Jag noterar även att antalet personliga konkurser i USA ökat starkt och nu är tillbaks på samma nivå som innan den nya betydligt tuffare konkurslagen infördes för några år sedan.

Allt detta skapar en grogrund för sociala problem. Många amerikaner hade höga förväntningar på Obama när han tillträdde i början av året, men många fattiga torde nu vara ganska desillusionerade, när inga förbättringar i situationen syns. Frågan är bara hur länge det dröjer innan vi får se kravaller i fattiga stadsdelar. Frågan är egentligen varför vi inte redan sett det - eller är folk så uppgivna att de inte ens orkar protestera?

Apropå USA:s fattiga, så har Efter Oljan idag publicerat första avsnittet av en längre serie om krisens effekter, med fokus på USA. Läsvärt!

5 kommentarer:

  1. Hm, och jag ser att du också skriver om saker som jag kommer till i senare avsnitt (matkuponger, arbetslöshet)... :)

    SvaraRadera
  2. Säg istället, jag önskar att det snart blir kravaller. Kan läsa det genom raderna.

    SvaraRadera
  3. Anonym 2009-09-28 17:29:

    Varför skulle jag önska hemskheter? Jag räknar visserligen med vissa dåliga händelser, men jag önskar dem inte. Ingen skulle bli gladare än jag om det skulle visa sig att krisen är över.

    För att ta ett exempel på hur orimligt det du skriver är - anser du att DN:s Lennart Pehrson önskar att Iran skulle skicka en kärnvapenmissil mot Israel, bara för att han idag skriver "en provokation som kan utlösa nya farhågor i omvärlden om att Iran är på väg mot en kapacitet att skicka kärnvapenbärande missiler mot mål i Israel".

    SvaraRadera
  4. Jag skulle vilja veta hur många Amerikaner som upplever att det finns fattiga i deras land.

    I dagens Aschberg sa Anna Anka att det har blivit populärt att tigga i USA och att de flesta tiggare framåt kvällen byter om och åker iväg i en Mercedes med 2000 Dollars på fickan.

    Hur många Amerikaner har lika förvrängd verklighetsuppfattning undrar jag.

    SvaraRadera
  5. Anna Anka är inte dum, hon vet vad hon ska säga för att få rubriker, alt så har hon en talskrivare. Att inte folk ser igenom detta, reality shows är lika regisserade som övriga såpor.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.