2009-09-06

Tröskdag

Som jag berättat i våras ägnar jag mig även åt småskalig spannmålsodling. Idag var det dags att tröska årets skörd med "Flute-metoden". Jag lade ut en gammal pensionerad plastduk på hallgolvet, tog fram några plastlådor och hårtorken av märket Babyliss (den har fördelen att man kan stänga av värmen).

Innan man kan fläkta bort agnarna måste man dock få agnar och korn att lossna från axet. Tidigare år har jag lagt in axen i en grov tygpåse och mosat runt dem. I år provade jag en ny metod som visade sig vara ganska effektiv i liten skala. Jag slängde i axen i en balja, tog på mig ett par rena arbetshandskar och mosade omkring och repade av axen. Denna metod har fördelen att det inte fastnar en massa agnar på insidan av tygpåsen, som sen blir svåra att få bort.
Efter att ha plockat ur de tomma axen vidtog sedan arbetet med fläkten. Jag ställde upp fyra plastlådor i rad på duken och hällde sedan sakta blandningen med agnar och korn förbi fläkten ner mot den första lådan.
Agnarna sprids all världens väg över duken. Det mesta av kornen hamnar i den första lådan (till höger på bilden. Några hamnar i låda nummer två, och i princip inga i låda nummer tre och fyra. Man måste köra minst två gånger för att få ren säd. Övning ger färdighet gäller här som för allt annat.

Årets odling bestod av några olika spannmålssorter (klicka på bilden för att förstora).
Överst (liggande) vårvete. Därunder från vänster till höger svarthavre, kamutvete, hårdvete och midsommarråg. Jag hade även nakenkorn, nakenhavre och enkornsvete i år, men de kom inte med på bild. Kamutvete är ett slags hårdvete. Vad hårdvete är? Durumvete, alltså sånt som man gör pasta och couscous av. Pastamaskin står på önskelistan så att jag kan prova att göra min egen pasta (hoppas sambon läser det här).

I veckan är det också dags att så årets höstsådda spannmål. Det blir höstvete och dinkel. Midsommarrågen sådde jag redan i slutet av juni, så där är det snart dags att klippa ner tuvorna innan de får stå över vintern.

Jag återkommer med fler rapporter från Flutes experimentodlingar.

4 kommentarer:

  1. Kvinnan sa: "Man måste köra minst två gånger för att få ren säd"...

    SvaraRadera
  2. Det är väl inte flyghavre du har på bilden?

    SvaraRadera
  3. Anonym 2009-09-07 19:03:
    Nej, det är inte flyghavre, även om du kanske tycker att det liknar det. Havrevippan blev nog lite misshandlad på vägen hem.

    SvaraRadera
  4. Vet du om att vete innehåller mest kadmium av alla livsmedel? Läs mer på min blogg Matbluffen http://matbluffen.blogspot.com/!

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.