2009-11-21

Mera bönor!

När jag i slutet av september skrev om världens vackraste mat glömde jag bort att nämna bönorna. Då talar jag inte om gröna bönor eller vaxbönor, som är nog så goda delikatesser under augusti och september, utan om kokbönor. I år har jag odlat några olika sorter, och de är så vackra att man skulle vilja göra halsband av de torkade bönorna istället för att koka dem till mat.
Medsols från övre vänstra hörnet: brun böna "Bonita", svartvit böna "Yin Yang", borlottiböna "Borlotto Nano di Vigevano", rosenböna "Painted Lady", gulbeige böna "Hutterite Soup Bean". Särskilt rolig är ju "Yin Yang", där vissa bönor ser ut nästan exakt som den kinesiska symbolen. Är det någon läsare som vill ha några frön till någon av dessa lättodlade kokbönor kan ni mejla mej på flutethoughts snabel-a gmail punkt com.

I förrgår skrev Cornucopia om den stackars modebloggaren Mowgli som ska försöka leva "knapert" under två veckor. Igår föreslog han även en billig lunch, så nu tänkte jag haka på med ett gott, närande och billigt recept med bönor för fattiga arbetslösa.

Soppa på svarta bönor
Skölj och lägg svarta kokbönor i blöt över natten. En hel påse brukar vara 800-1000 gram. Ta en tillräckligt stor skål och mycket vatten - bönorna sväller. Dagen efter häller du av blötläggningsvattnet och häller i bönorna i en gryta. Häll på vatten så att det täcker bönorna väl och koka upp. Vill du spara el tar du förstås kokande vatten från vattenkokaren. Skumma av det skum som bildas i början av kokningen. Låt sen puttra under lock på lägsta värme i en timme.

Tillsätt då tre lagerblad, tre pressade vitlöksklyftor, en tesked salt, en halv tesked spiskummin och 200-250 gram passerade tomater. Låt sedan puttra en timme till. Sammanlagd koktid är alltså två timmar, men för den arbetslöse är ju detta inget problem. Kolla då och då under kokningen så att vattnet fortfarande täcker bönorna väl och tillsätt eventuellt lite mer. Orsaken att man tillsätter salt först efter en timme är förresten att om det är med från början kan bönornas skal bli hårda.

När det kokt färdigt tar du fram rotfruktsstampen och stampar runt i grytan så att bönorna blir lite mosade. Alternativet är förstås att köra runt lite med stavmixer, men då bör du först plocka ut lagerbladen. Avsmaka soppan och tillsätt eventuellt mer salt.

I sopptallriken tar sedan var och en på olivolja och cayennepeppar efter egen smak. Servera soppan med hembakt bröd och valfri grönsak.
Det blir ju en ganska stor sats soppa med detta recept, men såna här soppor är perfekta att frysa in i portionsburkar och ta fram senare. Billigare mat än så här får man leta efter. Förutom att det såklart passar bra för vegetarianer, så är det bra för vår stackars planet om vi alla minskar ner på vår köttkonsumtion. Sedan 1990 har svenskarna ökat sin köttkonsumtion med 50 procent! Det går åt flera gånger mer mark för att producera ett kilo kött än ett kilo bönor.

Läs även andra bloggar om , , , ,

16 kommentarer:

  1. Kött är nyttigare än bönor.

    SvaraRadera
  2. Martin, då säger jag "ost är nyttigare än kött". Eller ska vi ha en lite mer nyanserad debatt?
    Varför och på vilket sätt är kött nyttigare än bönor?

    SvaraRadera
  3. Sparar man verkligen ström genom att använda vattenkokare om man sen ändå måste slå på plattan och koka?

    SvaraRadera
  4. Jag tror att man sparar el. Kanske borde kolla. Vattenkokaren är väl effektivare på att värma vatten än om det ska ske genom botten på en gryta. Var kollar man sånt?

    SvaraRadera
  5. Bönor innehåller anti-näringsämnen som försämrar upptaget av mineraler. De neutraliseras bara till viss del av blötläggning/kokning vad jag vet.

    Sen innehåller bönor inte fullvärdigt protein, men det gör däremot kött.

    Bönor är 2:a eller 3:e klassens mat. Vi började inte äta det förrän vi hade brist på bytesdjur p g a alltför framgångsrik jakt och förökning, därför att vi visste att kött är nyttigare.

    Jag får fruktansvärda hudproblem när jag äter bönor, men inte när jag äter kött. Det stämmer för många. Få eller inga tycks ha problem med kött, men bönor däremot. Matsmältningsproblem är också vanligt för de som äter mycket bönor.

    Jag kan inte själv ingående förklara alla vetenskapliga argument för att bönor är skräp, men anthony colpo gör ett bra jobb i the fat loss bible: www.thefatlossbible.net

    Tyvärr är det en bok som kostar pengar men den är väldigt välrefererad till vetenskapliga studier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg ett documentering ifrån Afrika urskog, de som vistast där har inga bilar att ta sig fram, det är för mycket till teräng och de måste gå flera mil varge dag,,, de äter enbart bönor, morgon middag kvälll, annars hade de inte orkat med,,, bönor är en enorm energi källa.
      Kan man äta kött från gris, ko, fågel mm, så kan man äta människa oxå, eftersom människa är samma sak som djur, det är ingen större skillnad, de flesta människor är mer djuriska än djur, det finns djur som är smartare än människor

      Radera
  6. En grej till.

    Ett ganska simpelt test för om en matvara är FEL att äta är följande:

    Om du äter den och du måste borsta tänderna för att undvika hål så är den förmodligen fel.

    Bönor lär orsaka hål i tänderna, medan det är mycket svårare att få av kött.

    Ät kött, fisk, ägg, fett och grönsaker så är du på rätt sida. Blanda in spannmål, bönor, potatis, för mkt frukt och nötter så lär du förstöra tänderna.

    Sen finns det andra saker att ta hänsyn till också för att avgöra vad vi ska äta, men vi ska inte behöva borsta tänderna.

    SvaraRadera
  7. Martin - men onekligen vore det bättre för planeten om vi alla åt vegetariskt? Det är ju ganska enkelt att förstå. Dessutom finns det ett ganska klockrent moraliskt argument för att inte äta kött. Själv är jag vegetarian sedan tio år och är i topptrim samt mycket sällan sjuk. Mindre klimatpåverkan, inga djur som behöver sätta livet till i onödan. Rekommenderas!

    SvaraRadera
  8. Det bästa för planeten vore om det inte fanns några människor alls. Är det därmed något att sträva efter?

    Jag tänker inte åsidosätta min hälsa för planetens hälsa. Om jag tror kött är nyttigare än veg tänker jag äta kött.

    Moraliskt fel att döda djur? Det tycker inte jag. Däremot borde vi behandla djuren bättre medan de lever, vilket förstås leder till dyrare kött och mindre konsumtion. Men jag tycker inte det är fel att döda djur om de fått leva ett drägligt liv dittills.

    Men, visst, man behöver inte äta onödigt mycket kött.

    SvaraRadera
  9. Martin, det blev många och långa kommentarer från dig. Några svar:
    1. Om alla jordens invånare ska äta en lika mycket kött som genomsnittssvensken finns ingen möjlighet att föda alla. Eller ska bara vi i Sverige få äta så mycket kött?
    2. Bönor innehåller förvisso lektiner som hämmar matsmältningen, men de bryts ner av tio minuters kokning. Viktigt är alltså att den första uppkokningen blir kraftig i minst tio minuter, så att lektinerna bryts ner.
    3. Vissa får magproblem av bönor (min mamma t.ex.). Jag får det inte. Andra får det av mjölk. Jag får magknip av exempelvis avocado och vissa skaldjur. Många vegetarianer jag känner får magproblem om de provar kött. Vilka födoämnen man kan äta styrs alltså av vilka man tål. Du tål tydligen inte bönor. Men det handlar delvis om vad din mage är van vid.
    4. Behöver vi verkligen äta så mycket kött som vi gör?

    SvaraRadera
  10. Det är nog fytinsyra Martin tänker på, och inte lektiner. Fytinsyra bryts endast delvis ned genom blötläggning (mer så om vattnet är ljummet). Däremot bryts det ned nästan fullständigt om man fermenterar bönorna (det gäller iallafall för soja), tex med rhizopus oligosporus (tempeh).

    Problemet med bönor är snarare att de innehåller mycket kolhydrater. Om man får kraftiga blodsockersvängar av kolhydrater, och du är vegetarian, hur skall du då få i dig energi?

    SvaraRadera
  11. Gott! Googla också efter recept på "Three bean soup" för roliga recept på bön-temat.

    Jag undrar om du sparar så värst mycket el med vattenkokare om du har induktionsplatta?

    SvaraRadera
  12. Många miljögifter blir mer koncentrerade ju högre upp i näringskedjan de kommer. Fisk och kött (främst lever och njure) innehåller ofta en större mängd miljögifter än vegetabilier. Inte minst gäller detta de fettlösliga gifterna, t.ex. klorerade kolväten som PCB, DDT och dioxin. Enligt en svensk studie har kvinnliga vegetarianer har mindre dioxin i bröstmjölken.

    Är man rädd för fytinsyra bör man i första hand undvika spannmål som innehåller högre halt av detta än bönor (speciellt havre). Precis som Christoffer skriver ovan kan man minska fytinsyran genom blötläggning. Ett tips för oss som äter gröt varje morgon är att blötlägga den kvällen innan.

    SvaraRadera
  13. Jag tror också att vi människor var friskare när vi levde som jägare och samlare. Det är (eller var) det mest naturliga sättet för oss att leva. Tyvärr är vi inte där idag. Vi är inte ens i närheten. Frågan är vad som är bäst för oss alla idag - med hänsyn till vår hälsa, till jordklotet, till våra medmänniskor och till djuren.

    SvaraRadera
  14. Tack Christoffer.

    Jag är en av dem som får problem med blodsockersvängningar och påföljande hormonella problem om jag äter mycket kolhydrater. Därför äter jag stenålderskost.

    Många fler har problem med insulin och påföljande hormonella problem utan att veta om det. Därför kan det vara destruktivt när det skrivs att bönor är nyttigt, medan de egentligen kan vara boven i dramat.

    Sen är kött jättebra till att bygga muskler och så är det så himla gott också. Kan inte riktigt dra mig till minnes några kroppsbyggare som byggt imponerande fysik utav bönor. Sojabönor kan kanske användas sparsamt, men är feminiserande pga växt-östrogenet i dem.

    SvaraRadera
  15. Oj, vilken diskussion! Det var flera år sedan jag stötte på någon som i något sammanhang argumenterar för köttätande med ord som "Bönor är 2:a eller 3:e klassens mat", "Bönor lär orsaka hål i tänderna, medan det är mycket svårare att få av kött", "Kan inte riktigt dra mig till minnes några kroppsbyggare som byggt imponerande fysik utav bönor" och sist men inte minst (dock roligast): "och så är det så himla gott också" om köttet.

    Tycker att flera redan har svarat på argumenten, men jag måste bara påpeka att det är med kroppsbyggande och annan atletisk verksamhet på intet sätt ödeläggs genom uteslutande av kött. Det finns flera framgångsrika veggosar inom idrottsvärlden, se t.ex. här:
    http://www.adaptt.org/athletes.html

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.