2011-03-23

Energi kontra BNP 1965-2010

En läsare tipsade om att jag kunde hitta en längre tidsserie för global energiförbrukning i BP Statistical Review. Sagt och gjort, så uppdaterade jag gårdagens diagram över global energikonsumtion kontra total global BNP, så att den nu täcker tidsperioden 1965-2009. Jag gjorde också en sak till - jag inflationsjusterade BNP-siffrorna, då det rör sig om en period då inflationstakten tidvis varit hög.

Hursomhelst blir resultatet ändå att korrelationskoefficienten för inflationsjusterad BNP och energiförbrukning är mycket hög (0,98).

Som någon kommentator påpekade så är det bäst att se på det hela globalt, då det annars blir mycket svårt att exempelvis bena ut hur mycket energi som finns "inbakad" i Sveriges import- och exportvaror.

P.S. Vilken enhet jag råkar använda för energin är i sammanhanget inte särskilt intressant. Wattimmar, joule eller toe. Det viktiga är korrelationen.

9 kommentarer:

  1. Tack för att skalorna går ned till noll, kan bli lite svårt att jämföra kurvorna om ena eller båda inte går ned till noll...

    /Mats L/ASPO Sverige

    SvaraRadera
  2. Och att BNP de senaste åren ligger över energikurvan, vilket den inte gjort tidigare, visar väl bara att fallhöjden är ganska stor när den konstgjorda finansiella bubblan spricker i en finanskris 2.0. På samma sätt är gamnacken på energikurvan ett trendbrott.

    Fin statistikblid dock. Ren och enkel.

    SvaraRadera
  3. BNP som nu egentligen är 11 men 12 tack vare stimluanserna skall alltså balanseras? Det ska falla ungefär 10%. Raset kommer man försöka motverka med ökad penningmängd, kommer det skapa inflation eller kommer vi få deflation nominellt hursomhelst? Det är fasiken inte lätt att svara på.

    SvaraRadera
  4. Hur meningsfull är en korrelationskoefficient när båda serierna trendar uppåt? Inte alls. Gör om gör rätt flute! Du kan lika gärna energikonsumtion och globalt äggvärpande på axlarna och du får sannolikt samma "höga" koefficient.

    /Otto
    http://makrofjanten.blogspot.com/

    Ps. Det ändrar förstås inte faktum att högre BNP tenderar att leda till högre energikonsumtion, speciellt då senaste tio årens tillväxt varit i emerging markets, vars efterfrågan är relativt mer energiintensiv .

    SvaraRadera
  5. Kolla hur det ser ut per capita istället! Den globala oljeproduktionen toppade väl redan under 70-talet per capita (om jag minns rätt).

    SvaraRadera
  6. Eftersom andra redan bråkat med dig så kan ju jag göra det med ;)

    Hur som helst känns det ganska givet att inflationen borde tas med i beräkningen. Vilket borde ge det tragiska resultatet att vi får ut mindre och mindre bnp per energi enhet. Alternativt att energin har blivit billigare och används mindre varsamt..

    SvaraRadera
  7. Mycket intressant! Troligtvis är det inte energi som driver BNP tillväxt utan snarare skuldtillväxten som driver BNP som i sin tur efterfrågar mkt energi.

    SvaraRadera
  8. Detta med energienheter var väl en passning till mig :-)

    Men jag tycker den visar hur bred och osammanhängande hela energidebatten är. Man kan inte ens enas om lämpliga enheter - prata om att prata förbi varandra.

    SvaraRadera
  9. Jag har lagt upp ett diagram baserat på Världsbanken data med dollar per kg olja. Jag har inte kollat detaljerna så noga men det verkar vara en viss skillnad mellan dessa? Korrelationen är otvivelaktigen där, men kanske något svagare än det du säger (men jag var nu aldrig någon statistiker...)

    energy currency of life,’

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.