2011-03-11

Våren spirar på fönsterbrädan

Utomhus råder nu eländigast tänkbara väder - blåst, regn och smältande snö och is, men ändå bara någon plusgrad, så det känns rått och kallt. Halt och hemskt är det också. Men på min fönsterbräda spirar redan våren. Igår morse var det lite sol, så jag passade på att ta fotot till höger.

Längst ner basilika, därefter fyra små krukor med selleriplantor, några paprika och chili, samt längs upp små groddar av purjolök.

Jag upprepar det jag skrev för ett år sedan.
Men det är inte försent än att så basilika och paprika. Andra omgången tänkte jag så idag och förra året sådde jag 8 mars med gott resultat. Internationella kvinnodagen är också ett bra riktmärke för att det är dags att så förodlingar av selleri och purjolök, även om selleri gärna kan sås tidigare, då även den växer sakta i början.

Sen framåt slutet på mars är det dags att så tomater. I början av april börjar det sen bli fullt på fönsterbrädorna då det är dags att förodla kålplantor, men då kan man också ofta ha plantorna ute på balkongen när vädret tillåter.
Jag rekommenderar även i år att beställa frön på postorder från små fröfirmor, för att gynna dem. De har det svårt med effekterna av FRÖ-lagen. Vill vi ha mångfald istället för enfald bland grönsaksfröer måste dessa små fröfirmor med sitt rika sortiment kunna överleva. Här är en lista över mina favoriter.
En del läsare har efterfrågat praktiska saker man kan göra med alla dessa hemska kriser omkring oss i världen. Att odla en del av sin egen mat är en sådan sak. Mest lättodlade torde potatis och vitlök vara. Det är i princip bara att gräva hål och stoppa ner sättpotatisar respektive vitlöksklyftor. Om man sen ägnar dem lite mer uppmärksamhet (ogräsrensning med mera) får man såklart mer skörd, men hur slarvig man än är brukar man ändå få ut något av potatis och vitlök.

Annars är gräslök och persilja att rekommendera för den som bara har en balkong. Istället för att köpa dyra krukor i affären går man ut på balkongen och plockar gratis från balkonglådan. Både gräslök och persilja kan sås inomhus redan nu så får man tidigare skörd.

Vill man ha något verkligt delikat på balkongen föreslår jag en eller flera tomatplantor. Det finns småväxta sorter av körsbärstomater med buskigt växtsätt, t.ex. Tiny Tim, som ger rik smaskig skörd om den får stå i en kruka på balkongen. Just denna sort växer ganska sakta i början och bör sås tidigt. Förra året sådde jag mina runt 20 mars, men tänker nog så dem nu till helgen i år. Självklart går det bra att ha den även i trädgårdslandet. Tomatplantor är också så vackra när frukterna mognar att de kan pryda en blomsterrabatt, fast det ska vara busktomater som Tiny Tim, så inte plantorna blir för stora.

8 kommentarer:

  1. Jordärtskockor är ju också väldigt lättodlat! De har ju också fördelen att komma igen nästa år om man inte plockar upp dem. Jag har funderat på att gerilla-odla jordärtskockor på mindre intensivt skötta grönområden i Linköping, inte för att plocka upp själv, utan för att skapa en liiiten buffert om det någon gång skulle hända sig att potatisen tar slut på ICA...

    SvaraRadera
  2. Lök är öht lättodlat, iaf från sättlök.

    SvaraRadera
  3. Vilt växande jordärtskockor kan ha dålig överlevnad då alla sorters vilt älskar dem djupt och innerligt. Men man kan ju se det som viltvård...

    SvaraRadera
  4. Tidigare då jag testat att förodla på fönsterkarmen har jag fått odugliga växter som verkar ha ödslat all energi på att bli långa och sneda i ett tappert försök att sträcka sig mot solen. Kanske för näringsrik jord - använder du alltid planteringsjord/såjord vid förodling?

    SvaraRadera
  5. Tack för påminnelse att det är dags att börja förgro plantor Flute
    Tack för en superbra blogg förövrigt

    SvaraRadera
  6. Åh, vilket härligt, inspirerande inlägg och tack för påminnelsen. Är inte helt nybörjarodlare, men nästan, och iaf nybörjarprepper. Ut å rota krukor och jord ...

    ylven - strålande idé!

    /LC

    SvaraRadera
  7. Ett annat förslag är att lära sig mer om odling av eget utsäde. Det är minst sagt inte lätt att odla potatis ifall allt det du skriver om här skulle påverka transportsektorn kraftigt.
    Läs t.ex. på http://froodling.se/

    SvaraRadera
  8. Har mest balkongodlat potatis och kryddor tidigare men tänkte ge mig på en hel del nytt i år, tomater, sommarsquash, smultron, gurka, morötter, mm, mm. Får se vad som fungerar.

    Tycker dock det är svårt att veta när det är dax att börja förgro (jag bor i Stockholm), särskilt de som inte klarar frost. Bra tips i inlägget. Någon som har en mer utförlig matris baserad på zon?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.