2011-03-18

Reala småhuspriser föll kvartalsvis

För första gången sedan första kvartalet 2009 har de reala småhuspriserna fallit kvartalsvis. Inflationsjusterat (med Konsumentprisindex) föll småhuspriserna enligt SCB:s Fastighetsprisindex med 0,96 procent från tredje till fjärde kvartalet 2010. Uppdateringen av SCB:s statistikdatabas kom faktiskt redan 25 januari, men jag upptäckte det inte förrän idag. Se den lilla nedåtkröken längst upp till höger i diagrammet nedan.

För övrigt rapporterade media i veckan att enligt SCB:s Småhusbarometer för februari 2011 var det ganska oförändrade småhuspriser den senaste månaden. Tittar ni i mitt inflationsjusterade diagram nedan är det en nedgång den senaste månaden, men det är helt normalt för februari. Kom också ihåg att SCB:s statistik över bostadspriser släpar efter med några månader, eftersom den bygger på faktiska köpeskillingar från lagfarterna, som kommer senare än Mäklarstatistik, som bygger på skrivna kontrakt.

Nu är frågan hur stor korrektionen i bostadspriserna blir denna gång. Ekonomiska fundamenta just nu verkar inte precis tala för någon vidare uppgång. Jag förutspår fortfarande reala nedgångar på minst 55 procent i riket och 65 procent i Storstockholm. Detta gäller på några års sikt - bostadsbubblor snabbkraschar inte som värdepappersbubblor, utan de får snarare pyspunka.

11 kommentarer:

  1. Priserna är stabila i innerstan om man följer budgivningarna på hemnet. Mellan 55-60'000 kr /kvm är det vanligaste. Pytte ettorna kostar alltså runt 2 millar. Ingen tendens än till lugnare budgivningar. Tvärtom.

    Folk betalar tydligen vad som helst för att få bo centralt. Och nu när välfärdssamhället och tryggheten sakta vittrar bort så söker sig folk till trygga områden om så 60% av nettolönen skall gå till boende.

    Segregationen och klass-samhället har bara just kommit igång. Priserna kommer drivas uppåt av medelklassens jakt på stabilitet och trygghet. Det stora Pris racet på bostäder har bara börjat är jag rädd.

    /Korush

    SvaraRadera
  2. Jag sålde nyligen min 2a i innerstan stockholm och flyttade längre ut till tjejjen.
    Ekonomiskt var det egentligen inga problem för mig att ha kvar lägenheten och ändå bo hos tjejjen.

    Jag är enormt kluven till om priserna skall upp eller ned.

    Det som talar för ned är instabilitet, stads, privatskulder och peak oil i världen, å andra sidan så tror jag även på enorm inflation och kapitalförstöring med alla nyutpumpade pengar och taskigt förtroende för fiat valutor. Så att sitta på miljonlån tror jag inte är några problem om ett par år då pengar tappar värdet fort.

    Höjda räntor tror jag inte heller på iom att centralbankerna måste stimulera ekonomin och hålla räntorna nere.

    Sen har vi den fantastiskt katastrofala invandringspolitiken som gör att folk söker sig till tryggare områden där man kan bo och leva med likvärdiga människor.

    Så som sagt. Upp eller ned. Vem vet?

    Flute, du borde skriva ett stycke om white flight, vilken ingen seriös bostadsbubbelbloggaren verkar väga särkilt högt i bostadsrallyt.

    Ursäktar mig för stavfel, skrivet på ipad

    SvaraRadera
  3. Klar tendens att budgivningarna inte drar iväg lika mycket som i höstas. Inte så konstigt: även Svenssons känner av räntehöjningar och kan läsa tidningar (hjälpligt). Vissa har nog även lagt ihop 1+1 och förstår att energi och mat inte precis har blivit billigare. Tror att många fortfarande VILL att bolåneracet ska fortsätta - men att de inte längre KAN vara med och buda upp hus till sanslösa nivåer....

    SvaraRadera
  4. Makro e kul2011-03-19 08:28

    Tycker mig notera att budgivningarna blivit lite trögare (brukar roa mig med att följa dessa på Notars hemsida).

    Har också gjort en kvasivetenskaplig undersökning på Hemnet sedan årsskiftet. Jag har sökt med nyckelordet "acceptpris" i ett antal Stockholmskommuner. Vid årets början fick jag cirka 80 träffar. Detta har sedan stadigt ökat, och idag fick jag 163 träffar.

    För mig indikerar detta att allt färre får sålt sin lägenhet till det pris dom vill ha med vanligt budgivningsförfarande. Att statistiken visar oförändrade priser beror förmodligen på just folks ovilja eller saktfärdighet att acceptera lägre priser. Men ju mer "acceptpris" desto längre försäljningsprocesser och större utbud. Till slut kommer säljarnas förväntningar att justeras ner, och priserna kommer falla.

    Håller med Flute om att det kommer ta ett par år innan vi ser botten. Jag spår att det är toppen vi ser nu, och att det kommer ske en gradvis nedjustering i takt med att räntan kommer upp. Dock tror jag inte på Flutes prognos om 55-65%-iga fall. Tidigare har jag sagt 10-20%, men sedan dess har väl priserna gått upp 5-10%. Så jag får väl justera till en förmodad nedgång på 15-30%.

    SvaraRadera
  5. Förra gången bubblan sprack, 1990-1991 så tog det sex år innan man nådde botten. Nedgångar på bostadsmarkanden är oftast långvariga, liksom uppgångarna.

    SvaraRadera
  6. Flute säger ju reala priser, då blir det betydligt större nedgång om inflationen tar fart.

    SvaraRadera
  7. Cornucopia: kolla man på Flutes graf ser det snarare ut som tre år...

    Anonym 08:59: det är precis tvärtom. det blir mindre nedgång i nominella termer om inflationen tar fart.

    SvaraRadera
  8. Testa att googla "kupeskärsgatan 93" på Google. Gå in på Booli-länken sedan cache:ade varianten. Gå sedan in på riktiga. Vips, noll dagar på Booli!
    Ett exempel på hur man håller nere antalet dagar det tar att sälja ett objekt!

    SvaraRadera
  9. Vid en bubbla brukar priserna generellt sätt landa på samma nivå de hade innan spekulationen tog fart. P.s.s. 1986-1994 dock är ingen bubbla den andra lik. Det svåra är förstås att spekulera i hur långt det faller.

    SvaraRadera
  10. Snart drar vårsäsongen igång ordentligt och den ger generellt prisökningar. Om inte priserna de närmsta två tre månaderna går upp så är det en stark signal.

    SvaraRadera
  11. Innerstad Stockholm och andra stora städer kommer känna av detta minst och sedan i fallande skala. Men att priserna skall ned råder det ingen tvekan om. Räntan och inflationen kommer ordna detta. Nedgång kommer det att bli. Men vilka argument har de som tror att priserna kommer ligga kvar eller öka. För mig ett svårt att ens försvara. Men jag är öppen för mot argument.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.