2011-03-31

Saabs automobila cirkus

Vad sysslar de med på Saab Automobile? Badwill-kampanj eller akut kris? Jag röstar för det senare.

I tisdags läste vi att transportföretaget Schenker under några dagar hade stoppat leveranser till Saab Automobile eftersom man inte fått betalt. Reklambyrån Lowe Brindfors har avbrutit samarbetet på grund av uteblivna betalningar sedan december. Oroväckande signaler på att Saab Automobile drabbats av akut likviditetskris. Produktionen stod stilla under tisdagen och råttorna lämnar skeppet.
De senaste veckorna har varningsklockorna ringt allt högre. Saabs nye finanschef hoppade av innan han ens hunnit börja. Och en av Saabs tyngsta finansiärer, Pieter Heerema, som lånat ut 25 miljoner dollar, hoppade nyligen av Spykers styrelse med omedelbar verkan.

Och så hoppade vd:n Jan Åke Jonsson otippat av i fredags i samband med att Spyker kom med sin rapport – även om han sitter kvar till i maj på papperet.
Det handlar tydligen om fler underleverantörer som ej fått betalt i tid.

Saabfabriken var sen i gång som vanligt på onsdagsmorgonen efter tisdagens stopp. GP tycker att det hela är nästintill en katastrof för förtroendet. För senare under onsdagen stannade åter produktionen på Saab Automobile på grund av materialbrist.
vi förhandlar om leverans- och betalningsvillkor med en handfull leverantörer
Det är väl så dags att börja förhandla när man tvingats stoppa produktionen. Detta tyder på att det uppstått något slags akut situation i ekonomin.

Idag torsdag läser vi så att bandet på Saab Automobile börjat rulla igen och bråket med Schenker är löst, men sen sades att instrumentpanelstillverkaren IAC stoppat sina leveranser till Saab. Och Saab vill låna mer pengar av Europeiska investeringsbanken.

SvD:s Nils-Olof Ollevik tror att det kan vara ett spel om Saab Automobile.
Konkursen kan enkelt undvikas bara man öppnar dörren för Vladimir Antonov och hans 50 miljoner euro. Som av en händelse lämnar sagde Antonov in en formell ansökan om att få bli ägare i Saab Automobile till Riksgälden.
Kan det vara så enkelt? Men visst, låt även Antonov slänga några miljoner i det svarta hålet så att Trollhättan får respit en stund. Samtidigt är det synd att Trollhätteborna ska fortsätta att kastas mellan hopp och förtvivlan. För jag ser det som falska förhoppningar. Nedan en repris på lite som jag skrev för drygt ett år sedan då Spyker just fått överta Saab.
Ja, det är inga små utmaningar som Saab står inför med sin nya ägare. Vilka är egentligen "de rätta produkterna"? Jag skulle säga att Saabs nuvarande pseudolyxbilar inte är de rätta produkterna för att ha en chans på marknaden idag. Saab lider av samma problem som flygbranschen, nämligen att det finns två dåliga framtidsalternativ. Antingen blir det fortsatt ekonomisk kris, eller så repar sig ekonomin och då blir råoljan dyrare och med den allting annat. Så om Saab ska ha någon framtidsmodell borde det vara en bränslesnål och billig bil, men med en personlighet som gör att den kan konkurrera på en hård marknad. Nu verkar det inte se ut som om detta vore planen, så jag är inte optimist.
[...]
Man måste alltså kämpa mot alla andra biltillverkare som också har orealistiskt stora förväntningar på hur många bilar man ska kunna sälja.
[...]
När ska verkligheten komma ikapp bilbranschens orealistiska förhoppningar? Verkligheten är, som Marchionne påpekar, att stora delar av bilbranschens ekonomiska förutsättningar var dåliga redan innan krisen.
[...]
Så Trollhätteborna är nu åter invaggade i ett bedrägligt lugn att allt har fixat sig. Även om vi kan gratulera dem på kort sikt.
(Marchionne är f.d. FIAT-chef.)

Cirkusen runt Saab denna vecka håller ett ovanligt högt tempo. Förut har det åtminstone gått några veckor eller månader mellan motsatserna, nu hinner det knappt gå en dag. Är det slutet på dödsspiralen vi ser, eller har katten ännu ett liv kvar?

6 kommentarer:

  1. Problemet är för Sveriges del allvarligt.

    Trollhättan är en mindre industriort. För att inte behöva stöta sig med industriarbetarna där och de som är beroende av dessa så undviker hela det omgivande samhället att ta upp fordonsindustrins utmätta livslängd under ett par generationer.

    Och från politiskt håll råder total förnekelse under samma tid.

    Strutsmetoden.

    Tobias Wallin

    SvaraRadera
  2. Motsatserna eller motgångarna?

    SvaraRadera
  3. Med tanke på att Fiat är en av de få bilmärken som lyckas sälja sämre än Saab i Sverige är nog inte dom i rätt sits för att ge goda råd.

    SvaraRadera
  4. Flute: Var du på Nicoles föreläsning i onsdags?
    För om man antar att hon får rätt i att vi är på väg mot en deflationskrasch: Då kanske det är bara bra att SAAB går i graven nu medan det finns kapital och skyddsnät som har i alla fall har en chans att ta hand om smällen och folk får en chans att omgruppera?

    Q

    SvaraRadera
  5. Q:
    Jag hade tyvärr inte möjlighet att gå på Nicoles föreläsning, men samtidigt är det ju för mig inget sensationellt nytt hon säger. Även jag tillhör ju deflationistlägret.
    Tyvärr lär nog Saab-trasslet som vanligt dra ut på tiden, så att deflationskraschen hinner ikapp Trollhätteborna i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Ett enkelt sätt att från politiskt håll stödja verksamheterna är ju att titta på hur mycket svensk skatt företaget betalar per bil och räkna in det som en form av reducering av priset.

    Vill Opel, Fiat mfl konkurrera i statliga upphandlingar så får de helt enkelt flytta mer av sina verksamheter till Sverige eller tillverka bilarna avsevärt billigare än t.ex. Saab och Volvo (som trots allt har en hel del av produktionen i landet).

    Detta är väl det marknadsmässigt sett mnst riskfyllda sättet att stödja svensk industri, dvs räkna in skatteintäkterna som en form av prisreducering. Det är ju trots allt folkets skattepengar som går åt.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.