2011-03-18

Hur hittar folk hit?

Jag tittade lite i besöksstatistiken för bloggen från årets början fram till nu och ser att för perioden 1 januari till 18 mars var Google största "leverantören" av besökare med 21,7% av alla "referrals". Därefter kom bloggranen Cornucopia med hela 18,6%. Jag tolkar det som att många har som rutin att först läsa Cornucopia och därefter Flute-tankar. Eller har ni mest följt länkar i bloggrannens inlägg? Övriga "trafikleverantörer" är små i sammanhanget - Vidsynt 2,4%, Kvantitativt 1,9%, Livet efter oljan 1,1% samt SvD.se 1,1%. Resten ligger under 1%.

Största "referrer" är dock egentligen Flute-tankar med 36,3%, vilket alltså handlar om att folk klickar sig vidare till andra inlägg inom sajten.

Vad gäller Google är det intressant att se vilka sökfraser folk använt för att hamna här. "Flute-tankar" med alla upptänkliga stavningsvarianter leder stort med 58,1%. Därefter kommer följande sökfraser:
  • bostadsbubbla 1,5%
  • peak oil 1,0%
  • ränteprognos 0,5%
  • räntehistorik 0,4%
  • hur mycket är en biljon 0,3%
  • gråben 0,3%
  • fimbulvinter 0,3%
  • norges oljeproduktion 0,3%
  • räntestatistik 0,3%
  • sällsynt grundämne 0,3%
  • libyen olja 0,3%
  • bostadsbubbla stockholm 0,2%
  • bobubbla 0,1%
  • bostadspriser diagram 0,1%
Nu vore det intressant att få veta hur ni, kära läsare, hittade denna sajt från början, alltså första gången ni var inne här. Jag tänker lägga upp en omröstning om detta, men först vill jag veta vilka alternativ jag ska ta med. Jag kan på rak arm tänka mig följande.
  • Länk från Cornucopia
  • Länk från annan blogg
  • Länk från SvD.se
  • Länk från DN.se
  • Länk från E24.se
  • Länk från annan tidnings hemsida
  • Länk från forum.oljepris.se
  • Länk från Avanza/Placera.nu diskussionsforum
  • Länk från DI Börssnack
  • Länk från annat Internetforum
  • Länk från annan webbsida (ej blogg, tidning eller forum)
  • Google-sökning
  • Tips från kompis
  • Kommer inte ihåg
Har jag glömt något? Är det någon som hittat min blogg via någon bloggportal (t.ex. knuff.se, bloggportalen.se)?

Tillägg: Glömde det självklara alternativet "kommer inte ihåg".Lagt till "forum.oljepris.se"

27 kommentarer:

  1. flashback.org har jag för mig att det var.
    eller så var det cornu

    SvaraRadera
  2. ser ut som en bra alternativ lista! själv hittade jag hit via cornu, som jag inte ens kommer ihåg hur jag fann......

    SvaraRadera
  3. Det var så länge sedan att jag inte längre kommer ihåg. Kanske ska det finnas ett till alternativ, "jag kommer inte ihåg" eller "jag kommer inte längre ihåg" (som dessutom visar att man läst länge).

    SvaraRadera
  4. Hittade din via cornu, som jag följt länge från vcw där han talade om att han börjat blogga, nu är jag aldrig på vcw :-)

    SvaraRadera
  5. Jag hittade också hit via Cornucopia som jag inte kan förstå hur jag hittade då jag tidigare inte var det minsta intresserad av de ämnen ni skriver om. Nu läser jag era bloggar dagligen. :)

    /Kaw

    SvaraRadera
  6. Jag använder cornucopias bloggroll. Ska jag hit så går jag oftast vi Cornu. Antar att det har att göra med hans publiceringstakt. Vem av er jag hittade först och hur det gick till vet jag inte.

    SvaraRadera
  7. Om man kommer ihåg skulle man kunna skriva sin google-sökning med, alltså vad man sökte för att hamna hit.

    /Idalinda

    SvaraRadera
  8. Det var ett tag sedan nu, mer än två år sedan minns jag, och då var det via en Google-sökning som jag hittade din blogg.
    Hittade till Cornucopia via din blogg, men jag kan inte ta honom på allvar sedan han började kalla Piratpartiet för Pedofilpartiet. Han har helt enkelt spårat ur. Det som jag gillar mest med din blogg är just att du är väldigt saklig och håller dig till fakta, inte fantasier.

    SvaraRadera
  9. Via cornu. Ni kompletterar varandra bra. Tack för en bra blogg! /Fred

    SvaraRadera
  10. Februari 2009 googlade jag efter guldpriset i SEK och hittade ditt inlägg om Guld och silver (del 1). Började läsa och fastnade, läste även de äldre inläggen och har sen dess följt bloggen. Insåg just att jag tittat in här varje dag i över 2 år!

    Henrik L

    SvaraRadera
  11. flashback.org

    SvaraRadera
  12. Hittade hit via Cornu. Kollar in dig varje dag för din blogg vill jag inte missa. Vid sidan av cornu och några andra den bästa i Sverige.

    /Roger

    SvaraRadera
  13. Jag brukar Twittra om dig...

    SvaraRadera
  14. Kan inte komma ihåg, något med peak oil dock tror jag.
    /Jack

    SvaraRadera
  15. Hade en magkänsla som inte kändes bra, då jag satt i en bostadsrätt som dubblerat i värde på mindre än fem år.
    Sökte på "bostadsbubbla".
    Hittade hit.
    Blev vettskrämd. Skaffade en hyresrätt.
    Sålde bostadsrätten. Blev miljonär.

    SvaraRadera
  16. Via Finansiella Insikter!

    SvaraRadera
  17. Kanske var det Oljegruppen som ledde mig hit. Tycker att du och Cornu kompletterar varandra väl.
    /M

    SvaraRadera
  18. Makro e kul2011-03-19 08:14

    Kommer inte ihåg...

    SvaraRadera
  19. Via nåt länkat inlägg på Oljesnack (forum.oljepris.se) för ca 2.5 år sen. Det var nog inte förrän senare, på höstkanten 2009, jag började läsa regelbundet dock.

    SvaraRadera
  20. Min första bekantskap med Flute var genom ämnet Peak Oil. Hurvida det sedan var genom google eller Cornu låter jag vara osagt för det är omöjligt att minnas.

    Hursomhelst så lovar Vidsynt härmed ökad trafik till din alltsomoftast eminenta sida!

    SvaraRadera
  21. Martin Saar var den som via Facebook lyfte min blick vidare från klimatfrågan till det mer akuta peak-oil. Din sida gick jag in på av denna anledning via effektmagasin, som hade en länk i en artikel om peak-oil. Är inte helt säker, men kanske hittade jag därefter Cornucopia? från din blogg eller så hittade jag den på motsvarande sätt. Martin Saar är iaf en gemensam nämnare.

    Intressant tycker jag alltså är om man hittar hit specifikt via olika miljö-/klimatsajter.
    /LC

    SvaraRadera
  22. Erik Nelsson2011-03-19 13:35

    Började läsa din, Cornus, efteroljan, oljetrumman m. fl. bloggar som diskuterat peak oil i höstas utan någon som helst aning om vilken jag började med, cross-linking från alla håll och kanter i gamla inlägg gör sånt lite lurigt. Sen fortsatte jag läsa vidare även på andra ämnen eftersom du alltid skriver genomtänkta och bra inlägg och nu kollar jag in här på daglig basis. Keep it up!

    SvaraRadera
  23. Thomas Larsson2011-03-19 16:43

    Hittade hit från dn.se för några veckor sedan. Och hittade Cornucopia härifrån.

    SvaraRadera
  24. Hittade dig via Cornucopia

    SvaraRadera
  25. Tycker du skall lägga till Börsgolvet som ett alternativ, säkerligen har några utav våra 1000 prenumeranter hittat dig via oss? :)

    SvaraRadera
  26. länk från annan blogg, kommer inte ihåg vilken

    SvaraRadera
  27. hittade hit via google när jag sökte på "hur hittar folk till min blogg"
    Bee
    www.beethalin.se
    beethalin.blogspot.com

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.