2011-03-05

Spanien - flashback till 1973

Idag kunde man läsa att "Spaniens centralbank, Bank of Spain, uppger att indikatorerna i det första kvartalet pekar på fortsatt ekonomisk återhämtning." och vidare enligt MarketWatch:
"Indikatorerna för de första månaderna 2011, även om de ännu är fåtaliga, pekar generellt på en fortsättning av den långsamma vägen av återhämtning av aktiviteteten, med drag liknande slutet av förra året", sade Spaniens centralbank. För privatkonsumtionen har indikatorerna varit positiva under början av året och konsumentförtroendet har "tydligt förbättrats" i januari, och särskilt under februari, och medelvärdet för dessa båda månader är kraftigt högre än fjärde kvartalet 2010.
Jaså, säger jag! Bara för några veckor sedan kunde vi läsa att Spaniens BNP bara växte med 0,2 procent under fjärde kvartalet 2010 jämfört med kvartalet före. Alla förbättringar är alltså från en ytterligt svag nivå, typ "inte lika dåligt". Jämfört med året före föll Spaniens BNP med 0,1 procent under 2010. Så jag vill se faktiska förbättringar, inte bara konsumentförtroendet, innan jag tror på någon större spansk återhämtning.

Så till flashbacken - Spaniens ekonomi är nu så svag att man beslutat om att sänka maxhastigheten på vägarna och dra ner på vägbelysningen för att spara energi och därmed pengar. Allt i spåren av den dyrare olja som inbördeskriget i Libyen orsakat.

Spanjorerna sänker maxhastigheten på vägarna till 110 kilometer i timmen, vilket ska minska bensinkonsumtionen med 15 procent och dieselförbrukningen med 11 procent. Sist som Spanien sänkte hastigheten på vägarna var under första oljekrisen 1973. Åtgärden kommer dock att ge mindre skattepengar åt staten, men å andra sidan ge mer pengar över för hushållen att konsumera för. Det kan behövas, då den spruckna spanska fastighetsbubblan lett till mycket svag inhemsk efterfrågan och ras för bygginvesteringar.
Spanien ska också halvera notan för vägbelysning till motsvarande 110 miljoner kronor. Det ska dels genom att helt enkelt dra ned på belysningen på vägavsnitt med lite trafik, dels genom att byta till energisnålare lampor.
Liknande åtgärder genomfördes också 1973 i Sverige. Jag minns att på vissa vägsträckor, exempelvis motorvägen mellan Stockholm och Södertälje, var varannan gatlykta släckt. Jag har också ett vagt minne av att hastighetsgränserna sänktes, men jag var ganska liten då, så någon som är lite äldre kanske kan bekräfta.

För att återgå till Spaniens ekonomi så måste staten fortfarande låna en massa pengar - de är ju ett av BIGPISS-länderna. I torsdags genomfördes en auktion på spanska statsobligationer för 3,8 miljarder euro till något högre ränta än förra gången. På ZeroHedge skrivs det att Spanien fortfarande är den stora elefanten i det europeiska vardagsrummet. Spaniens kraschade bostadsmarknad jämförs med Florida. Bostadspriserna i Spanien fortsätter att falla, om än inte i lika snabb takt som förut. Än så länge har dock effekterna på bankerna till stor del dolts av alla stimulanspaket som kommit, samt bokföringsregler som gör att de spanska bankerna inte måste ta förlusterna ännu. Det finns dock en stor driva av skulder relaterade till den spanska bostadsbubblan, som bara väntar på en utlösande faktor för att bli en lavin. BIGPISS-länderna har just nu fått lite respit, då ekonomivärldens uppmärksamhet är riktad mot oljeländerna.

Situationen i den spanska ekonomin är svår även på andra sätt. Över 20 procents arbetslöshet och över 40 procents ungdomsarbetslöshet. Krisen för Spaniens ekonomi kommer också att påverka många andra länder, då landet inte längre som tidigare kommer att ha möjlighet att ta emot en stora mängd migrantarbetare från länder i Afrika.

4 kommentarer:

  1. Att Baskien och katalonien vill separera är väl ingen nyhet. Men jag var på Gran Canaria nyligen och såg slagorden att ögruppen måste bryta med Spanien och behålla mer av pengarna från turism och odling. Fråga: Hur många spaniorer vill egentligen tillhöra Spanien?
    //Patrick

    SvaraRadera
  2. Att släcka ner en del elbelysning i städer och på vägar borde vi göra i sverige också, varför ska det t ex finnas gatlampor på vägar i städer där det är gott om annan bakgrundsbelysning? Det finns ju trots allt ljus på alla bilar. På landsbygden verkar det inte vara lika viktigt att belysa vägarna, där får folk klara sig med ljuset från bilarna. Är det någon som har siffror på kostnaden för belysning av städerna för t ex en medelstor svensk kommun? Hur stor del av kommunens budget motsvarar det?

    SvaraRadera
  3. Det skall bli mycket intressant att följa ransoneringarna i Spanien om de får önskad effekt.
    Ni kommer kanske ihåg Jevons paradox från 1800-talet där man ökade effektiviteten på de koldrivna ångmaskinerna. Då blev det en ännu större efterfrågan på kol eftersom det var så effektivt att använda.
    Nu blir det billigare att köra bil i Spanien. Då kanske vägtransporterna ökar - mån åker kanske mer bil eftersom säkerheten främjas....osv.
    Blir mkt spännande att se.

    SvaraRadera
  4. Skulle förmodligen bli effektivare att öka skatten på soppan så att det blir dyrare att åka (minskar åkandet) men dessa pengar går använda.

    Bäst att vänja sig vid dyr olja men tveksamt att spanjorerna skulle gå med på det hela.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.