2011-08-30

Matens värstingar

Naturskyddsföreningen drog i förra veckan igång sin kampanj Anti Scampi mot jätteräkor (även kallade scampi, gambas, tigerräkor).

Jag anser att man inte kan vara fanatisk vad gäller mat, men för att få till en rimligare matproduktion i världen så kan man välja bort matens värstingar. Jag har själv valt bort tre olika matvaror vars produktion är bland de värre.
  1. Jätteräkor därför att produktionen är en av de mest miljöförstörande i världen.
    för att hålla sjukdomar och bakterier borta så pumpas den full av antibiotika och doppas i giftiga kemikalier. [...] Stora företag skövlar enormt viktiga mangroveskogar för att anlägga dammar där de sen odlar räkorna. Dieselpumpar förser räkorna med friskt vatten, men miljön blir helt sabbad. Och då flyttar företagen vidare odlingarna till en ny, fräsch plats. Kvar lämnas ett trasigt ekosystem, människor som får utstå fattigdom, våldsamma förföljelser och andra helt värdelösa saker.
    Mangroveskogarna är viktiga som yngelkammare för fisk och när de skövlas drabbas lokalbefolkningen av minskade mängder tillgänglig fisk. Allt för att vi i de rika länderna ska kunna äta våra jätteräkor på sushin.
    Istället för jätteräkor kan man köpa vanliga småräkor. Kan ingen uppfinningsrik sushimakare komma på hur man istället lägger småräkor i ett rispaket?
  2. "Konventionellt" odlade bananer. "Konventionell" odling betyder i detta fall en massa gifter, som framförallt drabbar arbetarna i bananplantagerna och deras familjer. Därför köper jag bara KRAV-märkta bananer, som dessutom är godare.
  3. "Konventionellt" uppfödd kyckling - det värsta djurplågeriet i vår industriella djuruppfödning - grisar har ett himmelrike jämfört med kycklingarna. Svenska dagbladet hade 2003 en artikelserie om detta som troligen skulle ha orsakat folkstorm om den gått i Expressen eller Aftonbladet, men nu var den i SvD så kycklingbranschen får fortsätta sitt djurplågeri. Två exempel:
    Istället köper jag den KRAV-märkta Bosarpskycklingen som även säljs under Änglamarks varumärke.

10 kommentarer:

  1. Scampi och bananer håller jag med om, men kyckling? Vist pratar vi om kvalificerat djurplågeri MEN det är även den miljövänligaste industriella köttframställningen vi har, det är kanske lite fel att prata om co2 ekvilvalenter men det ger en bra fingerriktning om energimängden som går åt för att framställa ett kilo, det blir ca 66% mindre co2 när man gör kycklingkött som griskött, nöttköttet är ännu sämre men hittar inga siffror. Och får jag välja mellan en torterad kyckling eller en framtida fungerande värld så väljer jag världen varje gång.

    Däremot skulle du nog kunna lägga till importerad tomaten/gurkan. Vart väldigt förvånad själv men även om jag inte tycker bloggen är så seriös ser jag ingen orsak att tvivla på siffrorna. Dessutom borde näringsvärdet i dessa två vara ganska minimalt och åtminstonde tomatens kan ersättas med krossad tomat på burk som fått mogna längre och därmed innehåller mer näringsämnen.
    http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven

    SvaraRadera
  2. Underbart Logi, du måste vara så dum att klockorna stannar när du kommer in i ett rum. Menar du att världen slutar fungera för att vi slutar tortera kycklingar, eller hur tänkte du nu? Det är p g a såna som dig som denna värld vi lever i har blivit så usel. Dessutom har du mage att kalla flute oseriös som blogggare när du själv resonerar som en gravt hjärnskadad chimpans.

    SvaraRadera
  3. jocke: Inga personangrepp i kommentarerna tack!

    SvaraRadera
  4. Ja, konventionellt uppfödd kyckling äter nog bara de som aldrig varit på en sådan kycklingfarm. Obligatoriska studiebesök under högstadiet skulle dramatiskt öka efterfrågan på KRAV-märkt (eller strängare regler) kyckling. "Out of sight, out of mind" är ett uttryck som passar väl in när konsumenten står där och väljer den billigaste kycklingfilén i frysdisken. /Någon som vet

    SvaraRadera
  5. Jag är nog välfärdsskadad, ätit för mycket halvfabrikat eller något, men jag tycker att de giftbesprutade bananerna är klart godare. Det har väl att göra med att man är uppvuxen med dem och att det är så bananer "ska smaka" antar jag. Därmed inte sagt att jag inte håller med om det förkastliga sättet de odlas.

    SvaraRadera
  6. Hur är det med kronfågel är de en del av den här konventionellt uppföda kycklingen? Jag köper mest ekologisk mat men det är sällan jag ser ekologisk/krav kyckling.

    SvaraRadera
  7. Kan lägga till att kyckling i dess industriella form innehåller mindre Omega 3-fetter i likhet med annat kött som drivs fram på konstlad väg.

    SvaraRadera
  8. Grisarnas himmelrike? Jag har svårt att föreställa mig något ohyggligare än kastrering utan bedövning.

    SvaraRadera
  9. Daniel:
    Visst har grisarna det dåligt också, men jämfört med dem har kycklingarna som sagt det ännu värre!

    SvaraRadera
  10. Nötproduktion släpper ut mer koldioxid än hela den globala transportsektorn. Bilar, båtar, flyg, tåg – rubbet. Den dag vi ersätter nötkött med baljväxter (utom soja), eller för den delen kyckling, kommer världen att bli mycket bättre. Illa också med utfiskningen av havet. Så länge odlad fisk lever på fiskmjöl gjord på andra fiskar är de inte bättre.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.