- Oppositionsledaren Mona Sahlin hävdar inte oväntat att regeringen har del i skulden för att de har pratat illa om företaget i flera månader.
- Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin å sin sida ger General Motors (GM) skulden för varslen.
- Medan Anette Hellgren, fackordförande på Saab Automobile i Trollhättan, lägger delar av skulden hos Europeiska Investeringsbanken (EIB).
- IF Metalls ordförande Stefan Löfven lägger också inte oväntat en stor del av skulden på regeringen.
- De säger att Saab tillverkar bilar som ingen vill köpa. Då pratat man ned sin egen industri. Nu ser vi resultatet av det.Men hallå! Att säga att inte tillräckligt många vill köpa Saabs personbilar för att göra produktionen lönsam är väl bara att konstatera fakta. Det har ju varit så i många år! När man inte ens kan lyckas gå med vinst under högkonjunktur är företaget tyvärr dödsdömt. Försäljningen av Saabar minskar just nu inte för att regeringen uttalar sig, utan för att bilförsäljningen generellt minskar och Saabs bit av kakan minskar snabbare. Troligen för att de inte har modeller som passar den nuvarande marknaden. Jag tycker det är rätt skönt att vi har en regering som inte befinner sig uppe i det blå, utan som förstår hur det ligger till.
När krisen blir allvarlig kommer också glädjekalkylerna fram:
"Enligt Stefan Löfven visar regeringens egen analys av Saab Automobiles affärsplan, som tar hänsyn till finansieringskostnader, att bolaget skulle kunna gå med vinst om fyra år.Att Saab Automobile skulle kunna gå med vinst om fyra år är ungefär lika sannolikt som att en snöboll överlever i helvetet. Eftersom det nu är så säkert att det inte kommer att kosta en enda krona att garantera lån till denna briljanta affärsplan, så föreslår jag att Stefan Löfven med flera börjar med att personligen garantera en bit av lånen.
– Om man vet det och garanterar lån nu kan man vara förvissad om att det inte kommer att kosta skattebetalarna en enda krona, säger han."
Saab har innan varslen totalt 4150 anställda och sedan 1990 har antalet minskat från cirka 7800. Samtidigt har Saab Automobile gjort förlust större delen av dessa år, trots att man alltså skurit ner personalen. Ingen trendvändning verkar därmed vara i sikte. Tyvärr, Trollhättan. Men om det finns någon verklig syndabock så är det väl GM. De har ju haft totalt fel strategi inte bara för Saab, utan för alla övriga divisioner. Men å andra sidan ska kanske trollhätteborna vara glada över att GM trots allt har hållit liv i ett förlustföretag såpass länge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.