Ledande bensinbolag höjde på tisdagen sina riktpriser på bensin med tio öre till 13:13 kronor per liter 95-oktanig bensin.Tydligen har priset aldrig tidigare varit högre under en marsmånad. Nu vet jag dock inte hur det ser ut inflationsjusterat. Media brukar oftast glömma bort inflationen när de talar om prisrekord.
Råoljepriset har nu hållit sig ungefär i intervallet 70-80 dollar per fat de senaste månaderna och det är mycket, särskilt med tanke på den nedgång i världsekonomin som vi sett under 2009. År 2003 låg det runt 25 dollar per fat. Visserligen har dollarn fallit en del sedan dess, men priset är ändå betydligt högre i kronor räknat. Kronan har den senaste tiden hållit sig förhållandevis stark, så det kunde ha varit värre med bränslepriserna för Sveriges del. Den värsta effekten av ett ras för kronan skulle inte bli att det blir dyrare att semestra utomlands, utan att vi får betala mer för bränsleimporten. Men som det är nu ser den svenska kronan som sagt stark ut, särskilt gentemot euron.
Men drygt tretton kronor för en liter bensin är ändå löjligt billigt om man betänker vilket arbete bensinen utför. En liter bensin tar dig och familjen på en utflykt i bilen på drygt en mil - troligen till ett köpcentrum. Även om bensinpriset fördubblas är det ändå billigt när man betänker alternativa resmöjligheter.
Bensinpriset är det sätt som oljepriset syns mest direkt för gemene man, men priset på nästan allting bestäms i dagens värld av priset på oljan. Oljebaserade bränslen används för övervägande delen av transporterna, samt för all mineralutvinning. Inte minst viktigt är att matpriserna också bestäms av oljepriset, då det går åt diesel till traktorer, skördetröskor och transporter. Enligt de flesta beräkningar går det i västvärlden åt ungefär tio gånger så mycket energi för matproduktion som maten innehåller. Vi äter olja!
När världen nu ser ut att ha passerat peak oil sommaren 2008 finns bara två alternativ - kris eller pris. Alternativ ett är att världen går in i förnyad ekonomisk kris, efterfrågan på råolja sjunker och därmed priset. Inte kul. Alternativ två är att vi får ekonomisk återhämtning, efterfrågan på råolja ökar och därmed priset, vilket ökar risken för förnyad kris i ekonomin, eftersom det mesta i slutändan drivs av oljebaserade bränslen. Troligen kommer vi att ligga och pendla mellan kris och pris i flera år framöver. Stabil tillväxt kan vi glömma.
Apropå olja och gas läser jag att det pågår provborrningar efter fossilgas (eufemistiskt kallad naturgas) i Skåne, bland annat utanför Hörby. Det återstår att se hur mycket man kan finna, om man alls finner mängder som är värda att utvinna.
[Andra bloggar om olja, oljepris, gas, valutakurs, bensinpris, peak oil]
De flesta verkar jämföra priset vid pumpen med hur mycket det kostade när de tog körkort. Att mjölken också är "rekorddyr" är inte lika viktigt för svenska män.
SvaraRaderaHär finns en intressant teori, under "the next oil shock" en bit ned: ASPO USA
Stigande pris - kris - fallande pris - "återhämtning" - stigande pris - kris osv osv. "Lägre i tak" för varje år som går.
Hallo!
SvaraRaderaJag läste någonstans om att Torium skulle vara ett svar på en del av energikrisen och det skulle vara intressant höra vad du läst/vet om detta?
Flute, av ren nyfikenhet har du sett collapse? det är en film med michael ruppert!
SvaraRaderaOm du har sett den tror du på hans scenario med oljan och samhället?
om du inte sett den så tycker jag du ska se den!
Har börjat följa hans blogg den finns också mycket intressant läsning, men det känns som din blogg är mer lättsam att följa lättare upplägg på den.
Ha det bra!