2010-10-29

9 miljarder fat borttappade i Alaska

Häromdagen rapporterades i amerikanska nyhetsmedia att det i Alaska bara finns en tiondel av de oupptäckta oljereserver man tidigare trott.
The National Petroleum Reserve in Alaska may hold only about 10 percent of the untapped oil it had been thought to contain, the U.S. Geological Survey said.

There are 896 million barrels of conventional, undiscovered oil in the area, compared with a 2002 projection of 10.6 billion, the agency said today on its website. The revised estimate stems mainly from new data showing gas, not oil, in much of the reserve, according to the survey.
Hoppsan! Här har man alltså "tappat bort" drygt 9 miljarder fat olja. Tänk om man istället hade funnit ett oljefält med 9 miljarder fat olja - det skulle omedelbart ha basunerats ut i alla världens media. För till och med ett fynd på futtiga 300 miljoner fat olja får rubriker.

För att sätta Alaskas "borttappade" oljereserver i perspektiv, så förbrukar världen dagligen cirka 85 miljoner fat olja. 9 miljarder fat räcker alltså till drygt 100 dagars global konsumtion.

Jag undrar om vi inte kommer att få se fler nedskrivningar av oljereserver framöver, efterhand som den geologiska verkligheten kommer ikapp de oljevåta fantasierna.

Peak oil passerades troligen 2008, men samhället fortsätter att leva på hoppet - jublar över varje nyupptäckt oljefält och vill helst glömma nedskrivningar av reserver.

Apropå framtidens olja gör Cornucopia idag ett försök till uppskattning av bilismen i år 2030. Med troligen ganska optimistiska antaganden kommer han fram till följande slutsats.
År 2030 kommer biltrafiken ha minskat till 40% av idag pga bristen på bränsle.
Därmed blir de flesta nybyggen av vägar tämligen onödiga. Framförallt stora byggen såsom Förbifart Stockholm. Apropå detta vansinnesprojekt skrev Mikael Sundström, ordförande i Kollektivtrafikant Sthlm, i förrgår en debattartikel i DN där han säger att "Förbifarten är ett hån mot SL-resenärerna".
En majoritet av stockholmarna säger visserligen att de vill att Förbifarten byggs, men flera opinionsundersökningar visar att då vägalternativet ställs mot en förbättrad kollektivtrafik väljer folk det senare. Stockholmarna ser gärna fler vägar men ännu hellre fler spår och en tillförlitlig SL-trafik.
[Andra bloggar om , , , , ]

18 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. " Shit happens " , Nu är det väll bara 1-2 år innan första spadtaget tas för att börja bygga Förbifart Stockholm ?

    Tänk om 15 år när förbifarten är helt klar och det kostar DUBBELT så mycket att ta upp ett fat olja som det gör i dag, inflationsjusterat naturligtvis.

    Hur känns det då att ha använt skattepengar till förbifarten och valt bort mer miljömässigt hållbara alternativ ?

    Vart går pengarna ? Vilka tjänar egentligen på byggandet av Förbifart Stockholm ? Vilka har lobbat för projektet ?

    Jag vägrar tro att borgerliga politiker är så verklighetsfrånvända att de genomför ett dylikt projekt utan egen vinning i form av lättare insteg i bolagsstyrelser eller liknande, förstår de inte att oljan är en ändlig resurs ?

    SvaraRadera
  3. Lindsay Williams spår ett oljepris på 150-200 om ett år. Därav denna nedskrivning.

    SvaraRadera
  4. Det finns två frågor jag skulle vilja ha svar på.
    Varför säger vissa länder att det finns obegränsat med olja, vad dom på detta?
    Vad ska man göra för att förbereda sig inför framtiden? Detta gäller både på det personliga planet och rent generellt.

    Efter att läst din och Cornucopias blogg har jag börjat läsa på. När Peak Oil inträffar råder det delade meningar om. Att det kommer är alla enade om. Men ingen i beslutande ställning verkar ta det på allvar.

    Stefan

    SvaraRadera
  5. Apropå inflation så hörde jag idag att priserna på flera baslivsmedel kommer att höjas med 10% inom en månad. Det är Lantmännen som har beslutat om det som en följd av de mycket högre råvarupriserna. Hur mycket gör 10% högre matpriser i KPI, 1-2 procent väl?

    SvaraRadera
  6. Stefan :

    Man kan ju alltid köpa en cykel och leva som självhushållande torpare ute i skogen med eget vindkraftverk... :-)


    Jag har förberett mig genom att just nu ha en Prius :-)
    Det låter svintöntigt som åtgärd men den drar så otrolig lite bensin jämfört tidigare bilar så mig spelar det faktiskt ingen roll om bensinen kostar 10:- eller 40:- kronor litern det lilla jag åker bil, min förhoppning är att kunna inom kanske 5 år ha en bil som är ännu mer bensinsnål eller helt fossilbränsleoberoende - det är väll ett sätt att förbereda sig genom att bli lite mindre oljeberoende och lite mer miljövänlig - det gäller att göra rätt själv och inte fokusera på vad andra väljer att inte göra.

    Men det finns väl hela communitys som planerar inför tiden efter peakoil och hur de skall överleva osv. ?




    Guldnisse : 1-2% låter ganska lågt med tanke på att matkostnaden utgör en stor del av månadsutgifterna för de flesta av oss.

    SvaraRadera
  7. Innan ni gör slarvsylta av mig vill jag säga att jag håller med till 100% att oljan kommer ta slut inom kort och att vi har ett stort problem att lösa.

    Det jag vänder mig mot är att kalla Förbifart Stockholm för ett vansinnesprojekt.

    Ur dagens perspektiv är den ett måste för att lösa ett problem.

    Nöden är ju uppfinningens moder så om vi tänker oss att en stor del av problemet med drivmedel försvunnit år 2030 skulle vi stå där som idioter med vägar mer igenkorkade än någonsin.

    Förbifarten ger ju även en rakare resa norr-syd även för den mindre trafikvolymen i framtiden.

    En kul anekdot om att tänka på framtiden: http://www.sfv.se/cms/sfv/aktuellt/hos_hyresgasten/flottans_virke_blir_tunnor.html

    Med tanke på hur snabbt ek växer kan vi verkligen tala om att tänka på framtiden. Nu gick ju utvecklingen framåt och träden behövdes inte, men hur skulle de veta detta då.

    SvaraRadera
  8. Forts för ovan (det jag glömde)

    Nej jag är inte politiker, betald av Big Oil eller byggbolag eller öht någon som har intresse i förbifarten

    Jag äger inte ens en bil utan åker kommunalt varje dag.

    Att ta in ett citat från en företrädare för kollektivtrafiken ang byggande av nya vägar är naivt om något. Dessa personer har redan lämnat walk-over mot verkligheten för länge sen.

    SvaraRadera
  9. Marcus: Vilken tur att jag har ärvt ett mindre jordbruk som jag använder som sommarstuga. Jag får väl bunkra upp allt jag behöver och vänta till allt brakar samman.
    Synd bara att jag blivit för "civiliserad" och bara skulle överleva tills mina förråd är slut ;-(
    Stefan

    SvaraRadera
  10. Johan skrev:
    "Nöden är ju uppfinningens moder så om vi tänker oss att en stor del av problemet med drivmedel försvunnit år 2030 skulle vi stå där som idioter med vägar mer igenkorkade än någonsin."

    Och vad ska du driva bilarna med? 20 år är en ganska kort tid för en stor omställning.

    Jag vill att du presenterar en faktabaserad idé för hur du ska driva alla dessa bilar år 2030. Det går inte att tro att problemet bara försvunnit år 2030.

    SvaraRadera
  11. Stefan : Du har ett guldläge för att, om nöden kräver, kunna leva på egna grödor och ha egna djur på gården. !

    Vi får väll hoppas att vi inte kommer att hamna i ett totalt sönderfall.

    SvaraRadera
  12. Nå, Mackan, om det blir mer än 2% så borde vi få se en rätt kraftig räntehöjning nästa månad. Tveksamt om det blir så och det är ju inte all mat som blir 10% dyrare.

    SvaraRadera
  13. Flute: 20 år är ingenting inför ojleproblemet. Jag har ingen fakta öht att presentera när det gäller mina tankar ovan. Det var spekulationer och förhoppningar.

    Förmodligen skrev jag snabbare än jag tänkte, men mothugg är bra för hjärnan.

    Ang Nöden är uppf moder så syftade jag mest på nöden.

    Vi kan fortfarande ta upp tillräckligt med olja för att världen ska fungera som vanligt (idag).

    Men som du själv sagt ofta kommer oljan bli dyrare och dyrare.

    Idag är bensin/diesel det mest ekonomiska sättet att driva bilar). Men priset på olja kommer gå upp och då skapas nöden.

    Förmodligen kommer vi skära ner på resorna i en övergångsperiod, men dessa kommer öka igen när tekniken tillåter. Vi behöver ett problem som svider innan vi löser det.

    Att oljan tar slut måste nästan ses som något positivt. Det kommer kräva att vi utvecklas! Det är knuffen som krävs för att tänka. Utan utveckling hade vi fortfarande samlat rötter, bär och jagat mammutar.

    ------

    Kom på en sak till...

    Idag är vindkraft kraftigt subventionerat för att klara ekonomin. När priset på övriga energislag ökar kommer vinden att bli mer och mer självbärande och tom ge vinst.

    Btw så hatar jag dessa fula snurror. Både visuellt och för alla bidrag dessa kräver.

    SvaraRadera
  14. Jag tycker "peak oil"-debatten är intressant, framförallt industriellt. Vad kommer t ex hända med alla dessa oljebolag, som tillhör de högst värderade bolagen i världen, när oljan tar slut?

    Oljan har verkligen "kick-startat" västerlandets ekonomier. Oljan har högt energiinnehåll per kilo och är/har varit lätt tillgänglig, dvs det har krävts lite energi för att få upp mycket energi. Det är klart imponerande.

    Det som är betydligt mindre imponerande är det totala oljeenergiinnehållet, dvs den energi som någonsin har funnits bunden i olja. Jag har sett tal på detta innehåll på cirka 5*10^18 Wh, varav 80% nu går till förbränning och 20% till annat (det är väl detta "annat" som blir intressant i framtiden). Om 10 miljarder människor ska leva på svenskens energistandard, och basera sin energikonsumtion på bara olja, så räcker detta energiinnehåll mindre än 10 år.

    Det är fullständigt uppenbart att oljekonsumtionen är en parentes i människans utveckling (det tar människan under 150 år att konsumera något som det har tagit naturen flera 100 miljoner år att producera, snyggt marscherat). Men oljan har faktiskt "kick-startat" vårt välstånd. Det är betydelsefullt nog.

    Så framtidens energilösningar måste se annorlunda ut. Att säga att det inte går därför att oljan är/kommer att ta slut är inte begåvat. "Peak oil"-diskussionen är mycket intressant men inte alla dessa domedagsfloskler. Skärpning behövs!

    SvaraRadera
  15. Johan:
    "Nöden är ju uppfinningens moder så om vi tänker oss att en stor del av problemet med drivmedel försvunnit år 2030 skulle vi stå där som idioter med vägar mer igenkorkade än någonsin."
    Du kan ju fundera på vilket som är den värsta eller mest sannolika risken.
    - Att det inträffar ett mirakulöst genombrott på energiproduktionsfronten och vi dessutom på kort tid lyckas bygga oss en massa nya bilar och infrastruktur för denna nya energiform. Och att då det hemska inträffar att vägarna blir igenkorkade med bilar!
    - Att den sjunkande oljeproduktionen medför svåra störningar i världshandeln och en kollapsande världsekonomi. Och att detta leder till svårigheter att överhuvudtaget få tag på många viktiga varor som inte produceras i Sverige, t.ex. reservdelar till traktorer, kläder osv.

    SvaraRadera
  16. Magnus:
    Jag försöker i görligaste mån avhålla mig från "domedagsfloskler" och istället diskutera fakta kring oljeproduktion och oljeberoende på ett sakligt vis.
    Jag försöker att i skrift fundera över vilka effekterna kommer att bli av minskande global oljeproduktion.
    Den enda positiva effekt jag kan se är att miljöförstöringen genom oljeutsläpp och oljeförbränning kommer att minska.

    SvaraRadera
  17. Flute:
    Vad jag försöker säga är att energidebatten är sällsynt torftig. Debatten är svår därför att den spänner över så många områden. Det finns ingen person som med trovärdighet kan säga täcka allt (personen i fråga måste både ha en dokumenterad mångårig praktisk erfarenhet av ett område och samtidigt ha "visioner"; det går nog i ett enstaka område men inte i alla).

    Konsekvenserna av peak oil tror jag är kraftigt överdrivna. Men fenomenet är mycket intressant i sig.

    Bubblor byggs under lång tid men spricker momentant. Det är ren fysik. "Early warning" för detta oljebubbelsprickande ligger hos oljebolagen, inte hos journalister, proffstyckare, akademiker etc. Och det kommer nog bli dramatiskt värre, jag tror oljebolagen mycket väl kan ha något att dölja just nu.

    Du är ju uppenbart analytisk och intresserad av olja - det vore intressant med mer fokus på dessa oljebolag i din blogg. Vad säger du själv?

    SvaraRadera
  18. Magnus:
    Jag är inte så mycket för att analysera enskilda bolag, utan mer för analys på makroplanet.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.