2010-10-15

Prata ner dollarn, fast det blev upp

Chefen för USA:s centralbank Federal Reserve, ekonomie doktor Ben Bernanke, höll idag ett av media välbevakat tal på en konferens i Boston. Målet var troligen att "prata ner" dollarn. Men slutresultatet för dagens dollarkurs mot andra valutor blev en stärkning av dollarn. Det finns alltså krafter som är starkare än centralbankschefer. Valutamarknaden går dit den vill, inte dit Bernanke vill. Se nedan dollarn mot euron.
Och dollarn mot den japanska yenen. Klicka på diagrammen för att förstora dem.
En vanlig prognos på marknaden är att Fed fram till årsskiftet kommer att spendera 500 miljarder dollar (nästan 3.300 miljarder kronor) på att trycka ned räntorna med obligationsköp och därmed få fart på tillväxten.
Idén att Federal Reserve i dagens läge skulle kunna få fart på tillväxten genom att trycka ner räntorna är fullständigt befängd. Som det ser ut nu vill inte bankerna i USA låna ut och ingen verkar särskilt villig att låna heller. Läs vad "makrofjanten" har att säga om det. USA håller istället på att minska sitt skuldberg, som jag skrivit om den senaste tiden. Men jag vill åter påpeka att minskningen av skuldberget i USA mestadels inte sker genom amorteringar eller avbetalningar på lån, utan huvudsakligen p.g.a. avskrivningar och nedskrivningar av dåliga lån.

Nu börjar svenska media också äntligen få upp ögonen för något som bloggrannen Musik@Centrifugen skrivit om ett tag, nämligen skandalen med felaktiga utmätningar av bostäder i USA.

[Andra bloggar om , , , , , , ]

4 kommentarer:

  1. Flute:

    Hur mycket av USAs budgetunderskott/statsskuld köps upp av FED?

    Landet har ju ett enormt upplåningsbehov, och lån förfaller fortlöpande och måste "läggas om".

    Min poäng är att de T-bills som FED köper, till skillnad mot MBS, i praktiken går till att betala löner till statligt anställda samt att betala varor och tjänster som staten köper, men egentligen inte har råd med, och dessa pengar hamnar sällan som reserver hos bankerna.

    /F

    SvaraRadera
  2. Tjena Flute!

    Läs gärna mitt inlägg om foreclosuregate, hoppas att det kan förtydliga lite för folk vad det hela handlar om. Jag själv känner mig iaf lite mer upplyst nu :-)

    http://makrofjanten.blogspot.com/2010/10/usas-nya-bolaneskandal-foreclosuregate.html

    /Otto

    SvaraRadera
  3. Med risk för att länkspamma... Jag skrev även ett inlägg om sannolika konjunktur- och marknadsimplikationer.

    http://makrofjanten.blogspot.com/2010/10/usas-nya-bolaneskandal-foreclosuregate_17.html

    /Otto

    SvaraRadera
  4. Otto:
    Det är helt ok för dem som jag kallar "bloggrannar" (där nu du ingår sedan ett par dagar) att i rimlig omfattning tipsa om relevanta länkar på sina egna bloggar.
    Jag ska läsa vad du skrivit och förhoppningsvis bli upplyst jag också ;-)

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.