2010-02-20

Dyr vinter

Stockholmsförorten håller åter på att bli fullständigt insnöad, liksom resten av Sverige. Utanför mitt fönster kämpar snösvängen förgäves mot det ymniga snöfallet. Snöandet ska tydligen fortsätta hela helgen och ser ut att kunna fortsätta i nästa vecka också. Svinkallt är det också - minus tretton grader har jag här.
Flera takras har inträffat, bland annat i Nyköping, där flera hundra kaniner på kaninutställning hamnade under ett inrasat tak. I Vänersborg rasade taket på den nybyggda arenan. Anrika Överums bruk utanför Västervik står stilla p.g.a. ett inrasat tak. Tåg och bussar lär störas svårt. Redan igår var det svårt med lokaltrafiken i Stockholm. På morgonen stod åtminstone två av tunnelbanans grenar still på grund av blockerade växlar och pendeltågen var mycket försenade.

Det kommer alltså att bli en dyr vinter. Olyckor kostar. Förseningar kostar. SJ har haft stora problem med förseningar och vd Jan Forsberg säger att denna vinter är den värsta sedan 1986. Tågen samlar på sig is - upp till 30 ton is per tåg och dag. Isen tar 4–8 timmar att smälta bort och förstör hjul och hjulaxlar samt teknisk utrustning i underredet. Ishalka gör också att hjulen slits och måste svarvas om. När det är mycket snö i skog och mark söker sig också vilda djur upp på spåren, där det är plogat och lättare att gå.
Det leder till fler olyckor; bara från mitten av december till mitten av januari har SJ kört på 60 älgar – "extremt mycket" – vilket leder till en veckas reparationstid i snitt per tåg.
SJ och Banverket får alltså stora utgifter för denna vinter och säkert även SL med flera lokaltrafikbolag. Hoppas bara inte att det leder till höjningar av biljettpriserna.

I Stockholm fungerar snöröjningen högst halvbra. Det ligger stora snöhögar överallt och blockerar för bussar, bilar och varutransporter. Värst verkar det vara för sophämtarna, där snövallarna gjort att redan befintliga arbetsmiljöproblem förvärras. Det kan bli dyrt för Stockholms stad att förutom stora snöröjningskostnader också behöva vidta akuta åtgärder mot sopproblemet.

Fler kommuner i landet har också dragit över sina kostnader för snöröjning eller riskerar att göra det.
Den snörika vintern gör att 21 av de 28 kommuner DN talat med riskerar att överskrida snöröjningsbudgeten. I fyra kommuner är pengarna redan slut.
De fyra kommunerna är alla sådana där det är mycket sällsynt med snörika vintrar - Malmö, Gotland, Halmstad och Kalmar. Det myckna snöandet utan smältperioder emellan gör också att kommunerna får extra kostnader för att frakta bort snöhögar med frontlastare och lastbilar.

Det verkar som om den dyra snöröjningen kommer att drabba kommunernas budgetar för sommarunderhållet på vägarna. Se alltså upp för dåliga vägar i sommar, särskilt som den stränga vintern ökar behovet av vägunderhåll. NTF varnar för att detta kan bli en fara för trafiksäkerheten.

Ökade uppvärmningskostnader kommer att drabba alla, eftersom vintern även varit ovanligt kall.

Men eländet slutar inte med snön och kylan. Sen kommer snösmältningen. Risken är stor att vi får se stora vattenskador då när alla snöhögar smälter bort och rinner in i källare, telecentraler med mera. SMHI varnar också för ovanligt kraftig vårflod, eftersom det ligger mycket mer snö än normalt i Götaland och östra Svealand. Sydöstran varnar:
Bor du nära ett vattendrag?
Då är det läge att redan nu se över försäkringen och eventuellt köpa en vattenpump.
Läs även vad Cornucopia skrev igår om de problem som denna 10-årsvinter medför, med fokus på jordbruket. Läs även vad han skriver idag om dyr vinter för fastighetsägare.

Gårdagens kollektivtrafikstrul här i Stockholm fick mig också att inse att det alltid är bra att vintertid ha med sig långkalsonger och extratröja i ryggsäcken. Om kollektivtrafiken står still är det inte särskilt kul att stå och vänta på ersättningsbussar huttrande i för dåliga kläder. Survivalisterna är värda att lyssna på även om man inte tror på någon större samhällskollaps. Även i normala tider inträffar ibland extrema händelser som det är bra att vara förberedd inför.

[Andra bloggar om , , , , , ]

3 kommentarer:

  1. Angående kollektivtrafiken i Stockholm så är resegarantin för SL mycket generös. Om du TROR du kommer bli 20 minuter sen får du ta taxi och SL betalar notan, dock högst 800 kronor. Så det finns ingen anledning att stå och frysa. Beställ taxi bara.

    SvaraRadera
  2. Inte konstigt att snöröjningsbudgeten i Halmstad är slut, Kommunen får betala deponiavgift på 20kr/ton... Ner med skiten i Nissan istället. Det kan ju inte vara värre för miljön än förra hösten då 1 miljon liter orenat avloppsvatten rann ut i samma vattendrag...
    http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.242944-orenat-avloppsvatten-rann-rakt-ut-i-nissan

    SvaraRadera
  3. Johan Söderberg:
    Visst är SL:s resegaranti bra i teorin, men i praktiken är den ofta omöjlig. När några hundra människor väller ut ur tunnelbanan på Gullmarsplan och hundra av dem ringer efter taxi samtidigt är det kört för de flesta. Har varit med om det flera gånger. Oftast är det då effektivare för mig att småjogga hem istället.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.