2009-12-08

Mycket inflytelserik

Webbtjänstmakaren Ted Valentin har nu bättrat på sin sajt Inflytande.se. Självklart tittar jag in för att se hur inflytelserik min blogg är.
Flutetankar.blogspot.com är en mycket inflytelserik blogg. Endast 8,01% av svenska bloggar är mer inflytelserika.

Bloggen har plats 1130 av 14108 rankade bloggar
O, Ted, vad smickrad jag känner mig!
Inflytande.se visar hur din bloggs inflytande i bloggosfären förändras över tid. Värdet beräknas på hur många som länkar till bloggen.
Jaså, var det inte svårare än så att ranka en blogg?
Inom en snar framtid kommer fler faktorer att vägas in i betyget.
Aha, det kanske egentligen var lite svårare i alla fall. En viktig faktor förutom antalet länkar till bloggen är ju antalet läsare. Det kan man t.ex. se på Bloggportalen.se, där Flute-tankar just nu är på plats nummer tio bland privata bloggar i kategorin "Ekonomi, företagande och juridik". Häromdagen var jag uppe på plats fyra som högst. Enligt GoStats har jag mellan 300 och 700 besökare per dag (varierar alltså rätt mycket) och den senaste veckan har jag haft drygt 3000 besökare. Sedan augusti har jag behållit ungefär samma nivå på antalet läsare per månad (13500) som jag skrev om i september. Augusti var alltså ingen tillfällig topp, utan en mer permanent ökning av antalet läsare.

För att återgå till Inflytande.se, så tittade jag också på mina "bloggrannar". De placerar sig enligt följande.
  1. Cornucopia ligger på plats 152 (1,08% är mer inflytelserika)
  2. Stockman.nu ligger på plats 1312 (9,3% är mer inflytelserika)
  3. Aleklett's Energy Mix ligger på plats 1743 (12% är mer inflytelserika)
  4. Sloped Curve ligger på plats 1973 (10,49% är mer inflytelserika (bugg?))
  5. Livet efter oljan ligger på plats 2487 (17% är mer inflytelserika)
  6. Daytrading Winning Trading ligger på plats 4143 (29% är mer inflytelserika)
Se där - nu blev alla dessa bloggrannar lite mer inflytelserika när jag länkade till dem! Och grattis Cornucopia till att vara den mest inflytelserike av mina bloggrannar!

[Andra bloggar om ]

1 kommentar:

  1. Jag tycker nog att antalet läsare är mer intressant än antalet länkar. Fast kanske är det inte så dumt att mäta antalet länkar om man pratar om "inflytande" (varje inlänk är en "röst" som intygar bloggens kvalitet?).

    Kanske kan antalet prenumeranter på en feed vara en proxy för antalet läsare...?

    Jag är förresten nöjd. Har dragit ner publiceringstakten p.g.a mycket "riktigt" arbete (nu en text var 8:e dag) men ändå behållit samma antal läsare.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.