2009-12-14

Investeringsfråga om bostad

Idag fick jag ett mejl från M K, som köpte en lägenhet i Stockholms innerstad för 3 miljoner för 2 år sedan.
Är i valet och kvalet om det är rätt läge att sälja nu. Köpte lägenheten enbart som investering, för att sälja när jag tror att jag får ut mest utav den!
Tilläggas bör att denna investering är allt jag har, det enda jag äger
(är 25 år). Satsade allt på denna lägenhet.
Har talat med otaliga mäklare och man blir inte riktigt klok. Har fått värderingar på 4,4-5,1 miljoner. Vissa tror det kommer rasa, vissa tror precis tvärtom.
Det framgår inte av mejlet om M K har några lån på lägenheten. M K bor inte i Stockholm nu, men planerar att återvända om fem år.

Nu ger jag inte specifika investeringsråd, men jag kan nämna tre sunda investeringsprinciper som kan hjälpa M K att fatta ett beslut.
  1. Investera aldrig med lånade pengar. Visst låter det i teorin bra med hävstång på investeringen, men vad händer om du t.ex. råkar ut för en allvarlig olycka och två månader senare när du kommer från sjukhuset och åter kan ägna dig åt din ekonomi har värdet på din investering sjunkit så att det understiger värdet på lånet?
  2. Lägg inte alla ägg i samma korg. Det kan vara okej att göra det om din totala förmögenhet bara är på en eller två månadslöner, men annars bör man diversifiera sig. Detta för att undvika de kraftiga sättningar som förr eller senare drabbar alla marknader. När man ska diversifiera sina investeringar bör man även tänka på att många marknader korrellerar. Exempelvis påverkar konjunkturen både aktier och råvarupriserna - oftast i ungefär samma riktning.
  3. Bostäder som investering bör ge rimlig direktavkastning på satsat kapital och inte bygga enbart på en förväntad värdestegring. Satsar man enbart på att de ska gå upp i pris är det ren spekulation och då ska man ha tur om det ska ge vinst. Man kan lika gärna ha otur. Vad gäller direktavkastning - en lägenhet för 3 miljoner kanske kan ge 5000 kronor per månad i hyresinkomst, alltså 60000 kronor per år. Det är en årlig avkastning på magra 2% på satsat kapital. Då får man bättre ränta på många håll, utan risk för att satsat kapital sjunker i värde. Till och med ett Riksgäldskonto ger bättre avkastning. 2,37% per år får man i dagsläget om man väljer fast ränta i fem år. För en bostad som man äger för att bo själv i gäller självklart andra principer för investeringen.
Lycka till med era investeringsbeslut!

P.S. I torsdags rapporterades att bopriserna vände neråt i november.

[Andra bloggar om , , , ]

1 kommentar:

  1. Mitt tips: sälj lägenheten om du har köpt den för lånade pengar. Betala vinstskatten direkt, investera resten i guld eller annat som är mer stabilt för tillfället. Om räntorna går upp kommer bostadspriserna att rasa.

    Jag sålde min (som jag dessutom bodde i) i våras och ångrar mig inte. Jag oroar mig inte längre.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.