2009-12-02

Krisens effekter i USA - Cash Is King

Jag har skrivit tidigare skrivit lite grann om situationen i USA, t.ex. följande inlägg.Nu tänkte jag rekommendera de lite längre texter som bloggrannen EfterOljan har skrivit om krisens effekter i USA. Sju mycket läsvärda delar, varav den sista kom i torsdags.EfterOljans texter går igenom hur det ser ut för amerikaner som på olika sätt drabbats av krisen, från tidigare mycket rika till dem som redan innan krisen var fattiga. Den som tror att krisen kommer att gå över snabbt och allt återgå till "normalläget" kan nog få sig en funderare efter att ha läst dessa artiklar.

Cash Is King
Apropå situationen i USA kunde man i måndags läsa att det noterats en smått sensationell omsvängning i amerikanernas betalningsvanor när de påbörjade sin julhandel i samband med den gångna Thanksgiving-helgen.
Only 26 percent of people who shopped over the weekend said they used credit cards for their purchases, according to a poll conducted for Reuters by America's Research Group.

"That's an amazing shift in consumers' habits," said Britt Beemer, founder of America's Research Group.

A total of 39 percent said they used cash, while the remaining shoppers used debit cards, the survey showed.

Consumers shunning credit cards is a bad sign for retailers, since people who buy gifts with a credit card tend to spend anywhere from 20 to 40 percent more on the gift, Beemer said.
Amerikanerna, som tidigare handlat det mesta på sina kreditkort, har alltså övergått till kontanter eller betalkort utan kredit. Det vi bevittnar i USA är ett totalt paradigmskifte vad gäller konsumtionsvanorna, alltihopa drivet av krisen.

[Andra bloggares om , , ]

10 kommentarer:

  1. Intressant! Och det var verkligen på tiden. Jag hoppas att våra vänner i Sverige kunde resonera på liknande sätt gällande sina lån.

    SvaraRadera
  2. Det låter som en sund utveckling för privatpersoner och slutkonsumenter, stark reaktioner bör komma från de som tjänar gott på hushållens krediter,

    SvaraRadera
  3. Räknas det som kontanter(cash) ifall det är kort utan kredit knutet till ett konto?

    Jag har alltid haft uppfattningen att cash bara räknas fysiska kontanter och att man tenderade att behandla alla kort lika.

    Tror aldrig jag haft ett kreditkort nu när jag tänker på det.

    SvaraRadera
  4. Anon 16:05

    Ja absolut räknas det som cash om du betalar med ett betalkort där din betalningsförmåga utgörs av riktiga pengar du har på ditt konto dit kortet är knutet.

    Du kan ju välja att gå till en automat och ta ut pengarna i femhundringar innan du betalar, och det är dina pengar du äger så det ser jag som cash.

    Jag har heller aldrig haft ett kreditkort, de kort jag fått har jag ögonblickligen ringt och spärrat och istället beställt ett vanligt betalkort utan kredit.

    kredit är för mig lite skrämmande, tänk vilket elände om man blir skimmad och krediten är maxutnyttjad, vilken röra att reda upp med banken och vilken tidsspillan. usch.

    SvaraRadera
  5. Visa gold är perfekt, man har alltid tillgång till 100.000:-. Betalar men bara varje månadssammandraget varje månadsslut så har man haft gratis kredit i minst en månad. Förut kunde man också ha tillgång till cash gratis

    SvaraRadera
  6. Marcus:

    Det är tyvärr tvärtom. Med kreditkort är du väldigt skyddad mot bedrägerier och skimming. Det är ju inte dina pengar som stjäls, utan VISA:s eller Mastercards. Man får ofta köpet/köpten strukna inom någon bankdag om man upptäcker fel.

    Med kontokort däremot har du stora problem, det är ju dina pengar som stjäls.

    Jag har personligen tre olika kreditkort som jag använder frekvent, betalar dock aldrig några räntor. Kanon med upp till 60 dagar räntefritt på 100 000 kr.

    SvaraRadera
  7. Stringfellow : Nej precis tvärtom.

    När det gäller betalkort har jag aldrig mer pengar på det kontot än jag tänkt handla för närmsta dagarna, dvs. kanske några tusenlappar. Behöver jag mer flyttar jag över pengar via internet, telefonbanken eller dylikt.

    När det gäller kredit har det otaliga gånger visats på olika program på SVT hur de som drabbas av skimming förvisso får skulden struken, MEN den riktiga utredningen dröjer flera månader och bevisbördan ligger på kreditkortsägaren att själv bevisa att denna icke varit oaktsam.

    Det har ju varit mycket skrivet om detta i olika tidningar också.

    Ofta kan det säkert vara som så att kortinnehavaren har varit oaktsam, och ibland inte.

    Men jag har inte vare sig tid, ork eller lust att argumentera med ett kortföretag om varför massa kredit är utnyttjad på mitt kort, det är inte värt tidspillan eller strulet.

    Och vad skall jag med 60 dagars räntefri kredit till ? konsumera ?

    Har jag inte cash så handlar jag inte.

    Men det är jättebra att du känner dig trygg och säker med dina 3 kreditkort, jag känner mig trygg och säker med ett brett sparande och pengar på fickan - alla är olika.

    SvaraRadera
  8. Möjligt att du inte har mer än några tusen på kontot. Men många svenskar har betydande summor och en hel del har dessutom kontokredit. Om du läser på lite så ser du att du är mer skyddad med kreditkort. T.ex. får du dessa skydd med Visa Gold:


    * Du är offer för ett bedrägeri på nätet
    * Din beställning inte levereras
    * Din vara är skadad vid leverans
    * Du får helt fel produkt


    Och vem har sagt att jag inte sparar? Självklart handlar jag inte på kredit så jag får betala ränta. Tvärtom lånar kreditgivaren ut pengar gratis till mig. Cash-flow är vad den handlar om.

    SvaraRadera
  9. Stringfellow :

    Good for you !

    Nästa gång du får låna gratispengar av kreditgivaren, tänk på att det kan vara mina pengar du får låna ;-)

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.