Men även om det skulle bli någon köpare får man nog anse att Saab Automobile är dödsdömt med sin nuvarande produktionsprofil. Vilken den eventuella nya ägaren än blir kommer det troligtvis inte att bli särskilt mycket produktion kvar i Trollhättan.
Bloggen Röda Malmö bjuder på dagens mest uppfriskande förslag angående lösningar.
En bra början vore att inleda en enhällig strejk, ockupera fabriken och kräva att staten tar över ansvaret.[Andra bloggar om saab, bilindustri]
Det är inte utan att man fnissar lite åt det förslaget... Om de åtminstone hade föreslagit att de anställda själva skulle ta över produktionsmedlen så hade det åtminstone varit ett äkta socialistiskt förslag. Å andra sidan kanske det inte finns så många goda exempel i den genren. Jag passerade det nedlagda och förfallna bruket (och bygden) Fredriksbergs bruk i sommras som hade passerat det stadiet. När marknaden är emot så hjälper föga ägarform.
SvaraRaderaNu tycker jag du är lite slentrianmässigt negativ. Fabriken i Trollhättan är den mest effektiva GM har. Varför skulle man flytta produktionen någon annanstans? Förutom att företaget har en del modeller och attraktiva utvecklingsprojekt för nära release som man inte ser om man bara spanar bilar på stan (se till exempel dagens Ny Teknik) så är deras gamla modeller fortfarande fullt gångbara på den kinesiska marknaden. Därav BAIC intresse för att köpa verktygen för den urgamla 9-5. Jag tror inte BAIC, Merbanco med flera dribblar med GM bara för att det är så kul att bränna tid i onödan.
SvaraRaderaVarför tackade GM nej till Merbanco förresten, någon som vet? De verkade ju som den klart bästa kandidaten.