Allas vårt statliga flygbolag SAS kom med sin kvartalsrapport idag på morgonen. Det enda positiva man kan säga är att det åtminstone inte är mycket värre än förra året, utan på ungefär samma katastrofala nivå. Nästan en miljard kronor i förlust gjorde SAS första kvartalet 2010, vilket skulle betyda nästan fyra miljarder på helåret, alltså nästan lika mycket som hela den planerade nyemissionen på fem miljarder. Dessa jätteförluster görs också trots att SAS genomfört ett besparingsprogram på flera miljarder. Omsättningen var också betydligt lägre första kvartalet i år (9,5 miljarder) än motsvarande kvartal förra året (11,3 miljarder), så en lika stor förlust i kronor är mycket större procentuellt sett.
Detta katastrofalt dåliga resultat var innan effekterna av vulkanutbrottet nu i april. Till och med igår räknar SAS med att vulkanaskan försämrat andra kvartalets resultat med 460 miljoner kronor. Då är troligen inte allt över, eftersom det ser ut att fortsätta vara stängda flygplatser av och till ett tag till.
Vulkanutbrottet kom extra olägligt för SAS, då de just håller på med slutspurten i sin nyemission på 5 miljarder kronor. Bolagets ledning höll på att resa runt i Europa för att övertyga investerare, men blev avbrutna av flygstoppet. Många redan värvade investerare kanske också tänker till lite extra nu. Visserligen har man sex stora investmentbanker som garanter för nyemissionen upp till 2,1 miljarder, men nu visar det sig att det finns en klausul i avtalet som säger att de kan dra sig ur om det inträffar "väsenligt negativa händelser", vilket vulkanutbrottet garanterat kvalificerar som. Om en av bankerna skulle hoppa av gör troligen de andra det också, men å andra sidan sägs det att "i stort sett alla bankerna som är med och garanterar emissionen är stora långivare till SAS och att de därför har ett egenintresse av SAS ska klara sig". Fast frågan är hur långt intresset sträcker sig om de anser att bolaget är räddningslöst förlorat i alla fall. Och faller nyemissionen så faller nog SAS.
Det är inte bara SAS som går dåligt, utan även konkurrenten lågprisbolaget Norwegian kom med kvartalsrapport i morse och gjorde en förlust på 199 miljoner norska kronor jämfört med en förlust på 110 miljoner samma period förra året. Detta trots att antalet passagerare ökade med 28% och omsättningen steg från 1 387 miljoner norska kronor till 1 592 miljoner.
Vulkanutbrottet har ju försatt ytterligare flygbolag på pottkanten. Redan nästa vecka blir likviditetskrisen akut för flera av de svenska bolagen. Vi lär nog få se ett efterspel de närmaste månaderna av konkurser inom flygbranschen i hela Europa. Låt oss bara hoppas att inte flygbranschens lobbygrupper är tillräckligt starka för att mjölka ut en massa statsstöd.
Som bloggaren Svensson påpekar är en omställning av Europas transportsystem nödvändig. Även om jag inte håller med om alla hans förslag så är grundprincipen riktig. Det finns som han påpekar idag ofta inga vettiga alternativ till flyget. Vi skulle med bättre tåg- och båttrafik få ett mer störningsokänsligt transportsystem. Visserligen inte lika snabbt som idag, men betydligt mindre energislösande och betydligt mer robust.
[Andra bloggar om transporter, flyg, flygtrafik, nyemission, likviditet, sas]
Plughorse – Läxhjälp med AI – WILD1000 och personlig kod!
9 timmar sedan
Är lite nyfiken, finns det något teoretisk möjligt sätt att föyga på, utan fossila bränslen. Det forskas rimligen på det, eller?
SvaraRaderaEn sak jag kommer ihåg, det var förvisso inte utan fossilabränslen, dock skulle det inte bara vara energisparande utan även snabbare. Man skulle skjuta upp planen ut ur atmosfären och sen segelflyga ner dom till landsningsbanan. Det var för herrans många år sedan i Vetenskapensvärld.
SvaraRaderaFlygbranschen har gjort storförluster de senaste åren, och över tid har branschen generellt gett låg utdelning på investerat kapital. Förmodligen behövs en rejäl konsolidering (konkurser och/eller fusioner) för att få lönsamhet i branschen igen. Tyvärr så hålls SAS och andra bolag under armarna av (ofta statliga) ägare som fortsätter att pumpa in kapital och acceptera ytterliggare förluster.
SvaraRaderaHar skrivit mer om flygbranschen här: http://www.ecoprofile.se/thread-94-Har-flyget-en-framtid.html
Yogi Bear: Det pågår försök med biobränsle för flygplan. Problemet är att skala upp det till den enorma nivå som krävs för att ersätta fossila bränslen. Flute har skrivit en hel del om skalbarhet för energisystem.
SvaraRaderaNyligen kom en rapport från USA:s militär där man räknar med att max 1% av världens energibehov kan täckas av biobränslen år 2030. Och då i stark konkurrens med matodling vilket ger säkerhetspolitiska problem.
Dags att pumpa in mera pengar...suck
SvaraRaderahttps://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=140343