- Vi tycker att det är rimligt med kompensation, säger John Dueholm, vice koncernchef i SAS.Det var något av det fräckaste jag någonsin hört! Flyget suger redan i sig subventioner t.ex. genom att flygbränsle inte beskattas, och nu ska de sörpla i sig ännu mer från oss skattebetalare. Det är typisk låtsaskapitalism, som bloggaren Juggen skriver. Privatisera vinsterna, socialisera förlusterna. Vi har sett det förut vad gäller bankerna.
Om nu vissa flygbolag inte ekonomiskt klarar ett stopp på en dryg vecka så måste jag säga att de har en märkvärdigt låg beredskap för oväntade händelser. Sådant kan drabba alla företag, men det är ingen orsak att kräva statlig kompensation. Har de så tajta marginaler måste de väl höja sina biljettpriser. Då invänder säkert någon att de inte kan höja priserna, eftersom de då skulle förlora resenärer. Men grundproblemet är att flygbranschen just nu lider av ett överutbud och måste anpassa sig till den faktiska marknaden. De måste höja sina biljettpriser för att klara kostnaderna för bränsle och annat och det kommer att leda till att de också måste dra ner på antalet flyglinjer. Ett antal flygbolag, bland annat SAS, kommer isåfall att gå under, men sådan är kapitalismen! Det blir de svagaste bolagen som rensas ut, så att de livskraftigaste kan överleva. SAS gjorde ju redan innan vulkanutbrottet en brakförlust och tvingas gå med mössan i hand till investerarna, så de tillhör inte de starka.
Den enda någorlunda rimliga hjälpen skulle kunna vara den som annonserades i förra veckan, nämligen att flygbolagen skulle kunna få anstånd med skatter flygplatsavgifter, fast de ska isåfall betala ränta. Då klarar de livskraftiga den likviditetskris som vulkanaskan orsakat. Men absolut inga statliga bidrag!
Av rättviseskäl borde det dessutom läggas skatt på flygbränsle, eftersom de konkurrerande transportslagen tåg och buss betalar skatt för sin energi. Men det är väl att hoppas på för mycket, då flyget är ett högstatusfärdmedel som makthavarna värnar om.
Även Cornucopia kommer med liknande tongångar idag.
[Andra bloggar om flygbolag, räddningsplaner, skatter, statsstöd]
Jag håller med till 100%.
SvaraRaderabetänk att de också kraftigt överdriver hur mycket de förlorar varje dag.
Bra talat.
SvaraRaderaInga mer bidrag tack.
Är vi ett kommunistland eller?
Äsch, Flute. Strunt samma, låte de få våra skattepengar. De är ändå snart värdelösa pga from och med nu kroniskt fallande tillväxt i kombination med ökad utlåning. Främst pga finanskrisen, men PO kommer definitivt sätta lock på hela skiten. Låt de få pengarna säger jag, ty jag äger knappt några.
SvaraRaderaÄger däremot tillgångar i fysiskt form med hög likviditet ämnat för försäljning i framtiden, någon gång när jag behöver pengar. Idag har jag däremot för mycket papperslappar över varje månad, så varför inte omsätta de i något värdebeständigt?
Jag anser att de inte ens ska få något uppskov, även om de betalar ränta på det, eftersom det är ett privilegium som andra bolag inte har när de saknar likviditet och tillfälligt inte får in några pengar. Sådana bolag går då i konkurs. Om jag som icke subventionerad och extremt miljömedveten (jämfört med flygbolag i alla fall) enskild företagare skulle åberopa samma sak när det kom till att betala skatt - som ju också är en avgift - skulle jag bli skickad till Kronofogden, punkt slut.
SvaraRaderaJag ser ingen anledning till varför flygbolagen skulle vara undantag, annat än att någon känner någon som brukar bjuda den på lunch och gratissprit, tyvärr.
Det finns ju faktiskt en aspekt som få tänker på - flygstoppet kan ha varit fullständigt onödigt och påtvingat av okunniga myndigheter - därav ersättningsanspråk!
SvaraRaderaHade myndigheterna haft torrt på fötterna då de stoppade luftfarten hade det kommit i annan dager. ABB, Volvo m.fl. hade med all säkerhet stämt staten om den hade stoppat deras verksamhet utan att ha belägg för detta!