2010-04-01

Carlgrens kappvändning

Effekts Sara Jeswani tipsar idag om Klimataktions fina aprilskämtstidning från "Trafikverket" med titeln "Förbifart Stockholm skrotas". Där står ett citat från vår nuvarande centerpartistiske miljöminister Andreas Carlgren från den tiden då han var kommunalråd i Ekerö kommun (1992). "Den löser inte Stockholms trafikproblem och avlastar Essingeleden och innerstaden med bara några få procent."

Jag satte genast igång att söka för att verifiera detta citat och hittade då en artikel från SVT:s "Uppdrag granskning" från december förra året med titeln "Miljöministerns dubbla ansikte". Där hittade jag mycket riktigt citatet från 1992. Vilken helomvändning han har gjort idag!
SOM KOMMUNALRÅD EKERÖ (1992):
"De här stora motortrafiklederna är ingen som helst framtidslösning och inget positivt för miljöns synpunkt."

"Den löser inte Stockholms trafikproblem och avlastar Essingeleden och innerstaden med bara några få procent."

"En vansinnig 60-tals lösning som vi skall kämpa mot med alla lagliga medel."

SOM MILJÖMINISTER (2009):
"Nu gör vi äntligen krafttag för att lösa både miljöproblemen och trafikproblemen i Stockholmsregionen."

"...En helt miljöanpassad motorväg."

"Vi skall inte undvika bygga vägar som bygger bort köer."
Men kanske var Carlgren ung och ovis 1992, men har 2009 blivit äldre och visare. Visserligen var han 17 år äldre, men redan 1992 var han 34 år gammal och alltså inte längre någon ovis ungdomspolitiker.

Man kan också invända att det nya vägförslaget går i tunnel istället för på broar. Men Carlgrens argument från 1992 kvarstår - att leden inte löser trafikproblemen och bara avlastar Essingeleden och innerstaden med några procent.

I artikeln talas också om Carlgrens "kompromisslöshet i kärnkraftsfrågan" när han var ungdomsförbundsordförande. Vart har den kompromisslösheten tagit vägen idag, när Centerpartiet vill tillåta nya kärnkraftsbyggen och Carlgren försöker få med sig Riksdagen på förslaget?

Visst kan man få ändra åsikt, men jag skulle vilja läsa eller höra en utförlig förklaring från Carlgren om varför han har bytt åsikt så totalt i dessa stora frågor. Jag kan inte lita på en sådan politiker annars.

[Andra bloggar om , , , , , ]

5 kommentarer:

  1. "Jag tror det är bra om trafiken ökar"-Carlgren.

    klipp från TV

    Återigen bevisas att vi lika gärna skulle kunna ha två partier i Sverige. Vad har c & fp för existensberättigande?

    Men det är ytterst märkligt att den s.k. "vänstermedian" inte ifrågasätter honom när det finns sånt här i garderoben.

    Men vi kanske ändå skall sända en tacksamhetens tanke till honom. Det borgerligt styrda Ekerö har ju varit de starkaste motståndarna till motorvägen genom åren. Men nu ven väl partipiskorna tilräckligt hårt för att övervinna NIMBY.

    SvaraRadera
  2. Detta visar att han är klok nog att inse att han tidigare haft fel i frågan. Heder åt honom som inte envist biter sig fast vid en felaktig åsikt!

    SvaraRadera
  3. Det är mer troligt att han fått en sträng tillsägelse att han skall rösta som moderaterna säger.

    SvaraRadera
  4. Jag fattar verkligen inte heller. Om han inte får säga som han vill så vore det bättre att trotsa det och få sparken.

    SvaraRadera
  5. Jan Wiklund2010-04-07 15:22

    För att travestera Torbjörn Fälldin: "Ingen övertygelse är mig så kär att jag viker från en ministerpost".

    Det kanske var så att när Förbifarten/Västerleden var tänkt att gå i ytlägen tvingade honom hans väljare att säga som han sa. Men när den ska gå i tunnel skiter Ekeröborna i saken.

    Dom kanske anser sig ha råd att betala de bortåt 50 miljarder som det antaligen kommer att kosta. Norra Länken har ju ökat i pris från 3 miljarder (på projekteringsstadiet) till 15 (idag).

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.