2011-02-28

Det hettar till i Korea

Idag börjar återigen Nordkorea bli ett hetare ämne även för de stora tidningsdrakarna. SvD har en intressant artikel om att Nordkoreas utrikesaffärer är i fara efter revolutionerna i Mellanöstern och Nordafrika. Nordkoreas viktigaste källa till utländsk valuta har nämligen varit vapenexport till andra skurkstater - det gäller missiler och annan avancerad militär utrustning. Iran, Syrien och Pakistan är trogna kunder, men även ett antal länder där det nu är stor risk att de försvinner från kundkretsen - Egypten, Jemen och Libyen. Nordkorea har behov av utländsk valuta, eftersom landet är beroende av livsmedelsimport och i år drabbats av svår matbrist, vilket jag tog upp i förra veckan.

Idag har också USA och Sydkorea inlett en gemensam militärmanöver och Nordkorea protesterar.
USA och Sydkorea inledde på måndagen en av sina traditionella militärmanövrer, i trots mot hot från Nordkorea. Det är den första övningen sedan Nordkorea besköt den sydkoreanska ön Yeonpyeong i november förra året.
Pyongyang-regimen hotar till och med att beskjuta Sydkorea.
- Om angriparna provocerar till ett "lokalt krig" ska världen få uppleva en aldrig tidigare sedd total motaktion som kommer att sänka Seoul i ett eldhav, hotade militären i norr.
Som jag sade redan i onsdags så kan det vara värt att hålla koll på vad som händer i ett allt mer desperat Nordkorea som ser ut att vittra sönder så sakteliga. Som jag skrev har det varit protester i landet och matransoneringssystemet har brutit samman.

En orsak till Nordkoreas ilska är också att sydkoreansk militär den senaste tiden har spridit flygblad över Nordkorea med information om upproren i arabvärlden. Sydkoreas armé har även skickat mat, mediciner och radiomottagare till Nordkorea.

4 kommentarer:

  1. wow! jag flyger till seoul (incheon) på onsdag. Farligt eller ok?

    SvaraRadera
  2. Vad jag förstår så har Sydkorea givit betydande humanitär hjälp till Nordkorea (mat antar jag). Vad jag också förstår har nu Sydkorea avbrutit denna hjälp.

    Någon som vet mer om detta? Det känns verkligen som vi nu kan börja se en riktig dominoeffekt över fallna regimer.

    SvaraRadera
  3. Hej, jag har precis startat ett experiment för att se om jag kan rensa min lägenhet från alla onödiga prylar och samtidigt tjäna pengar. Målet är att sälja 2000 saker för 50 kr styck. Jag känner att slit-och-släng-kulturen står mig upp i halsen och jag hoppas att någon annan kan få nytta av mina onödiga prylar. :)

    SvaraRadera
  4. @Jag ska ...:

    Vad detta uttalande har med Nordkorea att göra är fördolt för mig. Kan någon bringa klarhet?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.