2010-01-27

Var finns marknaden för Saab?

Så kom beskedet igår att GM säljer Saab till holländska Spyker.
- Nu måste vi nystarta affärerna, släppa ut 9-5 och hitta de rätta produkterna.
Ja, det är inga små utmaningar som Saab står inför med sin nya ägare. Vilka är egentligen "de rätta produkterna"? Jag skulle säga att Saabs nuvarande pseudolyxbilar inte är de rätta produkterna för att ha en chans på marknaden idag. Saab lider av samma problem som flygbranschen, nämligen att det finns två dåliga framtidsalternativ. Antingen blir det fortsatt ekonomisk kris, eller så repar sig ekonomin och då blir råoljan dyrare och med den allting annat. Så om Saab ska ha någon framtidsmodell borde det vara en bränslesnål och billig bil, men med en personlighet som gör att den kan konkurrera på en hård marknad. Nu verkar det inte se ut som om detta vore planen, så jag är inte optimist.

SvD:s Jonas Fröberg påpekar att "Om Saab ska ha tillstymmelse till chans måste många bitar falla på plats". Detta även om vi får "business as usual".
Saab ska nu bli en nischtillverkare som tillverkar minst 100 000 premiumbilar - alltså lyxigare bilar som de kan ta bra betalt för - per år.
Var finns marknaden för dessa? Jag ser ingenstans där Saab kan växa.
Der råder strukturell överkapacitet i Europa. Bilkonjunkturen vänder oändligt långsamt upp och närmaste året kommer att bli tufft.
Man måste alltså kämpa mot alla andra biltillverkare som också har orealistiskt stora förväntningar på hur många bilar man ska kunna sälja.

SvD:s Andreas Cervenka rappporterar från ett föredrag som Fiatchefen Sergio Marchionne höll igår och rubriken är "Jorden anropar bilindustrin". Exakt. När ska verkligheten komma ikapp bilbranschens orealistiska förhoppningar? Verkligheten är, som Marchionne påpekar, att stora delar av bilbranschens ekonomiska förutsättningar var dåliga redan innan krisen.
Det är en bransch som suger åt sig mer kapital än någon annan men levererar sämst avkastning av alla. I kombination med bilfabrikskramande politiker har det gjort bilindustrin till en global monstertruck som måste demonteras för att kunna byggas upp igen. Hela branschen måste göras om innan det är för sent. Allt enligt Marchionne. Att han dömde ut Saabs chanser att överleva gick av bara farten.
Apropå den framtida marknaden för nya bilar har Lester Brown skrivit en mycket intressant artikel på Alternet.
In 2009, the 14 million cars scrapped exceeded the 10 million new cars sold, shrinking the U.S. fleet by 4 million, or nearly 2 percent in one year. While this is widely associated with the recession, it is in fact caused by several converging forces.
Det är första gången sedan Andra världskriget som antalet personbilar minskar i USA under ett år. En kraftig trendvändning alltså, som enligt Browns analys ser ut att kunna fortsätta åtminstone fram till år 2020. En delorsak är att bilmarknaden i USA är mättad. Det finns 246 miljoner registrerade bilar men bara 209 miljoner körkortsinnehavare.
Among the trends that are keeping sales well below the annual figure of 15-17 million that prevailed from 1994 through 2007 are market saturation, ongoing urbanization, economic uncertainty, oil insecurity, rising gasoline prices, frustration with traffic congestion, mounting concerns about climate change, and a declining interest in cars among young people.
Så om marknaden inte finns i USA, var finns den då? Lester Brown påpekar också att i Japan toppade den årliga bilförsäljningen 1990 (då de nådde sitt mättnadsstadium) och har sedan dess sjunkit med 21%. Och räcker den europeiska marknaden för Saab? Jag är ytterst tveksam. De växande ekonomierna i Kina, Brasilien, Indien med flera då? Nja, är det verkligen Saabar de vill ha om de ska köpa bilar? Jag har hittills inte sett några tecken på det.

Så Trollhätteborna är nu åter invaggade i ett bedrägligt lugn att allt har fixat sig. Även om vi kan gratulera dem på kort sikt.

Läs även vad Svensson har att säga om Spykeraffären.

[Andra bloggar om , , , , , ]

4 kommentarer:

  1. Onekligen så är bilbranchen en branch med dålig lönsamhet, men den finns för att den behövs.
    Skall man överleva så måste man antingen skapa en produkt som kunderna vill betala lite extra för (läs Audi) eller så får man sikta in sej på att producera massor med billiga bilar typ Fiat, men det är inte alltid det går så bra heller.
    Det finns ett visst antal människor i världen som kan tänka sej att köpa SAAB, dom är inte så många och det är svårt att öka det antalet, bättre att försöka leva på dom kunder man redan har skaffat.

    SvaraRadera
  2. Mina tankar går till de anställda i Trollhättan som har varit med om mycket de senaste åren.

    Jag hoppas inte de tar Spykers köp av SAAB som en garant för att SAAB och jobben kommer att finnas kvar i Trollhättan under många år - Visst hoppas vi och det kan bli så - men det kan mycket väl bli så att SAAB fortsätter att sälja dåligt och Spyker tänker inte driva SAAB med förlust särskilt länge.

    Spyker har själva varit nära konkurs tidigare och det är inget gigantiskt stort och rikt bolag, de är säkert en jättebra ägare men kommer de kunna ändra på det faktum att vi har en överprodution av fossilbränslebilar i hela EU ? Kan de ställa om produktionen till mindre miljöskadliga bilar tillräckligt snabbt ?

    SvaraRadera
  3. Framtiden för Saab är för tillfället räddat och om jag får säga det så är detta den absolut bästa lösningen, mycket bättre än Monas förslag på förstatliga bilindustrin.

    Nu är det dags för Spyker att börja arbeta på allvar. De måste fort få ihop en plan på vad det är för bilar de ska producera och i en omfattning som Spyker aldrig producerat innan.

    SvaraRadera
  4. Likheten med flygsektorn gäller inte bara trycket från antingen fallande efterfrågan på mobilitet eller stigande (bränsle-)kostnader. En annan likhet mellan bil- och flygsektorerna är att de kombinerar stora kapitalinsatser och med att leverera dålig/obefintlig avkastning till ägarna.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.