2010-05-26

Vad ska driva bilarna?

Idag skriver DN om hur dyrt det kommer att bli utan Förbifart Stockholm.
Kraftigt höjd trängselskatt, avstängda körfält på Essingeleden, höjd bensinskatt – och en kommunal avgift på privata parkeringar. Om motorvägen Förbifarten inte byggs måste det bli både dyrare och svårare för privatbilister att köra i Stockholm.
Det handlar alltså om hur man ska undvika köer och trafikinfarkt.

Men jag frågar mig fortfarande vad man ska driva alla bilar med som ska köra på Förbifart Stockholm. Världen ser ut att ha passerat global peak oil, även om de flesta politiker och debattörer inte verkar vilja förstå det. Det innebär att det kommer att bli minskad global konsumtion av oljeprodukter framöver, inklusive bensin och diesel. Därmed lär bilkörningen minska. Det handlar inte längre om vad folk vill. Folk vill köra bil, men det kommer inte att vara ekonomiskt möjligt för lika många som idag.

Och biobränslen kan inte heller ge någon ökad biltrafik. verkligheten säger något annat. Vi kan inte ersätta mer än 10-15% av vår förbrukning av bensin och diesel med jordbruksbaserade råvaror, och som mest 25% om vi också använder skogsråvara.

Elbilar då? De är beroende av olika sällsynta ämnen för batterierna, t.ex. lantan eller litium. Detta gör att de blir väldigt dyra - alltför dyra för gemene man. Dessutom finns knappt något av den enorma infrastruktur som behövs och var den extra elen ska tas ifrån säger ingen.

Jag frågade mig i mars varför man ska bygga en ny väg för minskad trafik och redan i september förra året skrev jag en ordentlig genomgång om de dåliga förutsättningarna för Förbifarten. Skriver man som jag om hur verkligheten ser ut vad gäller vår energiframtid blir man raskt kallad för "miljötaliban" eller liknande tillmälen. Men som jag påpekade för ett tag sedan - jag är varken teknikfientlig eller tillvaxtfientlig. Jag konstaterar bara att fortsatt tillväxt i biltrafiken inte är möjlig särskilt mycket längre till.

Därför framstår Förbifart Stockholm som ett sällsynt onödigt 29-miljardersbygge. Dyrare att köra bil lär det bli, men mest på grund av oljeproduktionstoppen "peak oil".

[Andra bloggar om , , , , ]

15 kommentarer:

  1. Förbifarten behövs och den borde kompletteras med spår också för järnväg när man ändå gör jobbet med tunnlar.

    Bilarna kommer drivas av det du räknar upp inklusive snålare fossilbränsleteknik. Staden kommer fortsätta växa med ökad inflyttning. Även med sämre tider. Kollektivtrafiken ökar och privatbilismen minskar.

    SvaraRadera
  2. Jan Wiklund2010-05-26 16:49

    Till den anonyme: Ska man dra spår är förbifartens sträckning något av den mest ineffektiva man kan tänka sig. Den missar ju alla stora folkagglomerationer. Stationerna hamnar mitt ute på vischan.

    Till Flute: Det är inte bara batterierna som krånglar till det för batteribilarna. Elen ska ju produceras. Och vad ska man göra den av om oljan blir dyrare?

    SvaraRadera
  3. Bor man nära eller i städer ska man inte behöva ha bil. Det finns bilpooler idag. Kollektivtrafiken borde isåfall utvidgas om något.

    SvaraRadera
  4. En dum kommentar då.. : Vid brist på soppa och allmänt dyrt med transport. Kan det då löna sig med vägar som det inte uppstår köer på i tätort, det måste dra en del att köa i 5km/h jämfört med 50. Vore åtminstonde intressant att räkna på. Frågan är helt enkelt, i framtiden när om det finns mindre bilar, var ligger ekonomiska optimum för infrastruktur?

    Mycket möjligt att förbifart stockholm i det fallet är dyr och onödig, men skulle gärna se uträkningen på det samt vilka antagna parametrar som gäller. Gissning blir väl godtyckligt även om det troligtvis är väldigt svårt att räkna på med såpass osäker input.

    SvaraRadera
  5. Peak oil innebär som bekant inte att oljan tar slut. Däremot kan vi på goda grunder förmoda att den kommer att vara väsentligt dyrare när Förbifarten är klar.

    Men än sen då?
    Med en modern hybridbil kan du säkert köra för 0,3 lit/mil även på Förbifarten. Med ett bensinpris på 30 kr/lit blir det ändå bara en 10:a per mil. Inte så farligt alls faktiskt.

    (30 kr/lit skulle motsvara $600 per fat inkl våra skatter)

    SvaraRadera
  6. Re: Dick
    Javisst, de allra flesta har idag inget problem med ett kraftigt höjt bensinpris. Men du gör en avgörande tankevurpa med ditt resonemang. Du väljer att helt enkelt bortse från resten av världen och anser att du är oberoende av omvärlden.

    Vid ett sådant oljepris så kommer ekonomin att gå på kräftgång och arbetslösheten kommer att skjuta i höjden. Har du råd med ett bensinpris på 30 kr/lit när du är arbetslös och arbetslöshetsförsäkringarna är sänkta (pga statens inkomster har sinat samtidigt som utgifterna har skenat) samt kraftigt ökade mat och levnadskostnader?

    Nej, det kommer du inte.

    Q

    SvaraRadera
  7. Re: Q

    Det löser sig alltid. Dom får sitta 10 personer på moppen istället för 5 i den folkrika omvärlden. Vi får köra mindre bilar. Sen om 100 år så har vi fusionsteknik eller något annat.

    Sov gott.

    SvaraRadera
  8. Vilket sjukt borgarexperiment.

    SvaraRadera
  9. Elektrifiering av vägnätet? Ellastbilar?


    FredrikN

    SvaraRadera
  10. enligt trafikverket egna prognoser så kommer förbifarten att vara igenkorkad inom 10-15 år efter invigningen.(http://www.svd.se/stockholm/nyheter/trafikproblem-vid-ett-vagskal_4737429.svd) men jag tror ju inte så mycket på det iom att jag håller med i åsikten att oljan snart peakar, eller iaf lär ha gjort det när förbifarten är byggd, så det lär väl bli ganska tomma vägar på förbifarten om den byggs.

    SvaraRadera
  11. Förbifartens prognos bygger på BAU och att Stockholm växer, båda två antaganden är nog fel, för med Peak Oil och det viktigare begreppet Nettoenergi så är det troligt att biltrafiken minskar och att Stockholm krymper. Om 20-30 år kommer en stor del av befolkningen jobba inom jordbrukssektorn. Samhällen som har ca 50000 är nog optimala då.

    SvaraRadera
  12. Mitt huvudet kokar ibland av frustration över att så lite händer. Nåt mer onödigt än Förbifart Stockholm får man leta efter. Varför satsar Stockholm på ökad trafik när ju fler som sitter i bilkö får blodproppar, diabetes m.m. Utsläppen ökar och soppan blir dyrare. Varför inte 2,8 miljoner fina cyklar till Tjockholm så är problemet löst på kort tid? Sen angående elbilar så är jag väldigt sugen på att konvertera en gammal bensinare. Finns mängder av instruktioner på "nätet" och kostnaden ligger på ca 20-50000 om man nöjer sig med lite enklare batterier. Säger inte att det är framtiden men om ekonomin blir så pass bister tror jag det blir rätt många som försöker konvertera sin egna gamla Volvo 242 än köper en småbil för en halvmiljon med senaste batteritekniken. Nu har jag dock klarat mig utan bil i två år trots villa och småbarn och det funkar utmärkt. Därför får det fortsätta att vara ett drömprojekt trots att det är läge att göra det nu innan alla andra.

    SvaraRadera
  13. Men vad ska vi egentligen äta, om vi häller all vår mat i så kallade miljö-SUV:ar?

    SvaraRadera
  14. Mat är väl inget problem. Det finns massor av mark där vi kan odla mat, eller vattenyta där vi kan odla fisk.

    El, biogas löser problemet på sikt.

    SvaraRadera
  15. Till Jan Wiklund

    Elen som produceras i sverige är inte direkt oljebaserad. nära hundra procent av all producerad el i Sverige kommer från kärn/vattenkraft.

    De få resterande procenten kommer från alla övriga energikällor tillsammans tex, olja, kol, sol och vindkraft mm.

    Sedan vad gäller ökade kostnader för olja och drivmedel så kan vi spara in en väldigt stor del genom att skippa fånerier som el-certifikat och andra dumheter som miljötalibanerna hittat på för att göra saker onödigt dyra.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.