2012-01-01

Lite bloggstatistik

Nu när det blivit ett nytt kalenderår (i och med att någon för länge sedan beslutade att förlägga nyåret just här) så tänkte jag presentera lite besöksstatistik.
I diagrammet ovan är 2008 inte relevant, då jag inte hade besöksstatistiken påslagen hela året. Det som är intressant är den kraftiga ökningen av antalet besök år 2011 jämfört med 2010 - betydligt större ökning än från 2009, trots att antalet inlägg var ungefär lika många (349 för 2011, 318 för 2010 och 355 för 2009). Nedan månadsvis statistik från Blogger.
Som ni ser en tydlig topp och besöksrekord i augusti. Låt mig gissa att det åter blir rekord när finanskrisen slår till på allvar igen och börserna går ner.

För ett år sedan presenterade jag de 23 mest lästa inläggen för 2010 års sista kvartal. För 2011 års sista två månader var de åtta mest lästa följande inlägg.
  1. Huspriserna faller
  2. Finansiellt lapptäcke
  3. Dags att byta bank?
  4. Bolånetorsk
  5. Framtidsyrke: reparatör
  6. Så ser peak oil ut
  7. Derivatberget större än någonsin
  8. Energikris - visst, men först en rejäl finanskrasch
De mest lästa var alltså aktuella ämnen, förutom det sista från i somras, som handlade allmänt om den kris vi är på väg in i.

Jag nöjer mig med gratisstatistik, så jag kan inte få ut exakt vad jag vill. Ur Bloggers egen statistik får jag ut vad de anser är de mest lästa inläggen totalt sett sedan juli 2009.
  1. Energikris - visst, men först en rejäl finanskrasch (juli 2011)
  2. Söker bostad (september 2011)
  3. Den globala kreditbubblan (mars 2009)
  4. Hur investera i global depression? (augusti 2011)
  5. Rossi bluffar om kall fusion (april 2011)
  6. FI:s bolånetak enligt bankernas önskemål (juli 2010)
  7. Många tjänsteyrken kommer att försvinna (september 2011)
  8. Huspriserna faller (november 2011)
  9. Hurra för Grekland! (juni 2011)
Vad gäller hur folk hittar hit, så står Google för största antalet inlänkar, följt av Cornucopia och sedan diverse övriga bloggrannar. Två bloggar som inte är med i min lista över "bloggrannar" men som givit ganska många besökare är Bobubbla och Finansiella insikter.

Vanligaste sökord är utan konkurrens olika varianter på "Flute-tankar" med 46 procent av inlänkarna från sökmotorer. Därutöver är följande sökfraser de vanligaste.
  • bostadsbubbla
  • kall fusion
  • mao zedong
  • hur mycket är en biljon
  • pakistan
  • dubai
  • befolkningspyramid spanien
  • befolkningspyramid sverige
  • saffransblomma
  • ränteläget
  • jordens befolkning
  • irland
  • kall fusion rossi
  • en biljon i siffror
  • egypten karta
  • hiv
  • ändliga resurser
Så till sist ett tips. Jag har lagt upp sidor där jag samlat ihop länkar till gamla inlägg jag skrivit här på bloggen, som fortfarande är aktuella, uppdelade i följande huvudområden. Matnyttig läsning för nytillkomna läsare...
Jag önskar alla gamla och nya läsare en god fortsättning på det nya året!

1 kommentar:

  1. 2011, ännu ett år då svenskarna glatt flöt runt i ett stiltjebälte på i övrigt alltmer stormigt hav, fortsatt trygga i sin tro på business-as-usual.

    2012 ?

    /Freddy

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.