2010-11-02

Dagens tristaste kund...

Häromdagen stegade jag in i en Telia-butik för att köpa mig en ny teleplugg till min telefon. Så fort jag kom in insåg jag att fokus här inte låg på telefonsamtal i en vanlig väggansluten telefon, utan istället på allt roligt man kan göra med mobiltelefoner förutom att prata i dem. Färggranna montrar med mobiltelefoner av typen "mer skärm än knappar". En massa videomonitorer som spelade filmer om allt spännande man kan göra på sin mobiltelefon. Pekskärmar med stora runda vänliga rosalila "knappar" med texten "tryck här". När jag "tryckte här" översvämmades jag av information om allt fantastiskt man kan göra. Så fanns det en hel vägg full av "tillbehör", vilket visade sig vara olika färger och design på skal till mobiltelefoner - allt man skulle vilja ha för att kunna imponera på kompisarna. Inga av dessa "tillbehör" såg vid en hastig anblick ut att matcha min enkla men funktionella klädstil.

Till slut hittade jag i ett hörn ett litet ställ med skylten "fast telefoni", men där fanns inga banala saker som telepluggar eller kablar, utan bara designade telefoner, varav gissningsvis hälften hade trådlös lur. Jag såg mig därför tvungen att fråga någon i personalen om var de förvarade sina telepluggar. All personal verkade dock upptagen med att diskutera med varsin kund om vilket mobilabonnemang som var mest fördelaktigt för just den kunden - med fokus på surfmängd i gigabyte. Jag fick då syn på att det fanns något slags kölappssystem vid ingången och fick fram en lapp genom att peka på en stor rund vänlig rosalila "knapp" på pekskärmen.

Efter en viss väntetid ropade en entusiastisk försäljare upp mitt nummer och jag förklarade vad jag ville ha. Först såg han ut som om jag frågade om vägen till månen, men efter ett tag utbrast han "aha, du menar fast telefoni". Han såg plötsligt inte alls lika entusiastisk ut längre, men började leta i hyllan med skylten "fast telefoni" (i vilken han uppenbarligen aldrig hade tittat noggrannare). Efter att liksom jag ha konstaterat att telepluggar inte fanns i den hyllan gick han in på lagret för att leta. Efter ett tag kom han ut med en plugg av den typ jag ville ha. Den stackars säljaren såg ännu mer bedrövad ut då jag till på köpet ville betala mina 59 kronor kontant och rotade fram två tjugor, en tia, en femma och fyra enkronor i min plånbok. Jag överräckte pengarna med ett glatt leende och kommentaren "vad bra att jag hade jämna pengar". Säljaren svarade inte, utan tog bara emot pengarna, gav mig ett kvitto och önskade mig en trevlig fortsatt dag. Jag önskade honom detsamma och lämnade butiken, glad över att inte ha lockats att köpa på mig något onödigt i detta konsumismens minitempel.

Jag brukar karakterisera mig själv som "Svensk Handels mardrömskonsument". Jag är troligen också telefonförsäljarnas mardrömskund. Här är ett typiskt exempel på samtal.
  • Hej, det är Henrik.
  • Hej, jag heter Karl Grinteborn och ringer från KomHem. Jag ville berätta att eftersom du bor i ett KomHem-hus kan vi nu erbjuda dig fyrtio kanaler!
  • Vadå fyrtio kanaler?
  • Ja, fyrtio kanaler!
  • Vadå för kanaler?
  • Alltså, fyrtio tevekanaler!
  • Jaså, tevekanaler! Men varför det?
  • Jamen, det är väl bra att kunna välja bland mycket fler kanaler?
  • Men varför det?
  • Ja, vill du inte kunna välja bland fler tevekanaler?
  • Nej.
  • Men det kan väl vara trevligt med lite variation till de vanliga tevekanalerna?
  • Jamen jag tittar inte på teve.
  • Men när du tittar på teve, vad tittar du på då?
  • Jag tittar inte på teve.
  • Men när du tittar, vad tittar du på då?
  • Jag tittar aldrig på teve.
  • Aldrig?
  • Nej, aldrig
  • Nehej... men du kanske vill börja titta?
  • Varför det?
  • Det finns ju mycket bra att titta på...
  • Nej, för teve är fördummande.
  • Det menar du väl inte... det finns ju en massa bra dokumentärer och sånt...
  • Visst, men teve är passiviserande och beroendeframkallande.
  • [Tystnad]
  • Jaha, ja... Du får väl ha en bra dag i alla fall.
  • Du också!

[Andra bloggar om , , ]

13 kommentarer:

  1. Haha, du är dig lik, flöjten, men nog var det väl 59 kronor den där saken kostade?

    Själv använder jag ogärna något annat än guld och silver när jag gör affärer.

    TV slutade man väl titta på i samband med övergången till digital teknik, om inte tidigare?

    SvaraRadera
  2. Den där butiken är ju som det mesta nu - precis allt ska vara "designat" och därmed omodernt inom ett år, för då ska man givetvis köpa något nytt. Som tur är så kan man ju välja själv hur man vill leva, tyvärr fattar ju alla inte det.

    Ang. TV så är ju det bland det sämsta man kan göra med sin tid. Jag slutade titta för ca 11 år sedan, och då brukade jag ändå sitta framför TV:n och spela gitarr samtidigt så att jag hade något att göra på riktigt.

    SvaraRadera
  3. Fast vad förväntar man sig om man går in i en affär som ett TELEFONBOLAG har ?
    Att de skall sälja reservdelar och dylikt till fasta telenätet ? Vakna.

    Sådana produkter säljs på tok för lite av för att det skall vara lönsamt.
    Testa en "TRE3" eller "TELENOR" , de butikerna vet inte ens vad fast telefoni är.
    Clasohlson eller JULA får det nog bli om man skall köpa kablar och kantakter och dylikt till fasta telenätet.
    Det är inget dåligt sortiment clasohlson och andra diversehandlare har gällande modularprodukter http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=modular

    Blogginlägget uppfattar jag mer som ett klargörande från bloggaren att denna inte uppfattat utvecklingen gällande teleprodukter de senaste 10 åren, nått att vara stolt över?

    Nu har vi i alla fall ett televerket som vart telia och vinstdrivande, de kan naturligtvis inte belamra sina butiker med produkter som inte bidrar till vinstmaximering - för det vore väll ett brott mot aktiebolagslagen ? ;-)

    SvaraRadera
  4. Helskön telefonförsäljardialog!

    SvaraRadera
  5. Ok telias butiker har slutat saluföra produkter utan efterfrågan, So What ?

    SvaraRadera
  6. Om du inte tittar på teve är du en ond människa eftersom du då troligtvis kommer att konsumera mindre. Det innebär att du bidrar mindre till BNP och i förlängningen till vård, skola och omsorg.

    Varför vill du att tant Agda ska dö istället för att vara kopplad till en livsuppehållande maskin? Vad har du emot att barn är på dagis hela dagarna istället för med sina föräldrar? Tänk om folk skulle behöva ta hand om sina föräldrar istället för att skicka iväg dem på ett hem!

    SvaraRadera
  7. Precis på samma sätt utspelas mina telemarketing-samtal, mycket god underhållning och har förhoppningsvis gett ett par telefonsäljare något att fundera över!

    SvaraRadera
  8. Angående fördummad av TV-inlägget börjar jag som nybliven förälder att fundera...

    Jag har personligen tittat mycket på TV under min uppväxt med ensamstående förälder. Jag tycker inte att jag tagit skada av det, även om jag säkert påverkats av det på flera sätt. Med detta som grund har jag inga starka känslor avseende mitt barns TV-tittande. Min dotter, som nu blivit 9 månader, bryr sig nästan inte alls om TV'n. Hon tittar lite när det sjungs eller är mycket fina färger, men i stort jagar hon hellre katten, plockar med sina leksaker eller busar med vuxna eller barn i sin närhet.

    Jag blir självklart alarmerad när jag läser ditt inlägg, men försöker ändå att kritiskt ifrågasätta det mesta. Nu har jag inte läst undersökningen du hänvisar till, men kan det inte vara så att det är de barn som faktiskt bryr sig om TV'n, låt oss kalla dem TV-benägna, som senare i livet utvecklar koncentrationssvårigheter?

    Lite hönan och ägget-resonemang kring ditt gamla inlägg och något att fundera på.

    SvaraRadera
  9. TV är det absolut bästa sättet att passivisera och indoktrinera ett barn. Kör hårt med din 9-månaders, snart ökar nog intresset. ;)

    SvaraRadera
  10. Varför rasar guldpriset just nu?

    SvaraRadera
  11. Kanon inlägg, informativt och roligt.

    Till anonym 2010-11-03 09:47 med 9 månaders barn:

    Du lär väll märka senare om barnet får någon bokstavskombination. Jag ska inte lägga mig i hur andra uppfostrar sina barn.

    Men personligen försöker jag att begränsa mina barns tv-tittande.

    Mycket intryck från teven. Syn, ljud och känslor. Ni som har fått hjärnskakning någon gång har förmodligen fått rådet av läkare att inte titta på teve utan att låta hjärnan vila. Jag har själv spelat hockey med några allvarligare hjärnskakningar och om man tittar på teve så går aldrig huvudvärken över. Det är betydligt värre än att vara ute i livet och uppleva saker( egentligen ska man bara vara i ett mörkt rum). Så det jag personligen kan konstatera är att hjärnan inte kan läka ihop när man tittar på teve. Vet inte vad det är men förmodligen för mycket intryck... kanske även alfavågor eller något annat.

    SvaraRadera
  12. anonym 2010-11-03 09:47 med 9 månaders barn:
    Min erfarenhet är att så små barn inte särskilt bryr sig om teven. Men vid en viss ålder börjar de sen plötsligt "förstå" teven. Om de då får fortsätta att titta så är de fast.

    SvaraRadera
  13. Marcus Likvidvänster:
    Jag har absolut uppfattat de senaste tio årens utveckling i telebranschen. Jag ville bara ironisera lite över den.
    Normalt brukar jag köpa såna här prylar på exempelvis Clas Ohlson, men just den här dagen låg Teliabutiken närmast till hands.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.