2010-11-08

Ännu fler reaktioner på Jordbruksverkets förslag

Nu hittade jag fler blogginlägg om Jordbruksverkets förslag till nya regler för ovanliga grönsaksfröer som jag skrev om tidigare.
Och ett remissvar till:
Rara växter säger en bra sak:
Dessa regleringar står i bjärt kontrast mot hur Jordbruksverket agerar på djurssidan när det gäller bevarandet av lantraser, där ges ekonomiska bidrag till både djurägare och föreningar. Hur kan avgifter när det gäller grönsaksfrö lösa samma problem som bidrag gör när det gäller lantraser?
Mitt förslag på svar: Det löser inga problem för de ovanliga fröerna, men det förbättrar läget (oligopolet) för de stora internationella utsädesfirmorna.

En artikel från Dagens Handel:Och så en ny hemsida som Cornucopia tipsar om.
Apropå "Byta fröer" vill jag påminna om att det redan finns en förening just för fröbyte, nämligen Föreningen Sesam, som har funnits åtminstone sedan 1980-talet. Deras årliga frökatalog (tryckt på äkta papper) är en guldgruva för ovanliga frösorter, alla fröodlade av medlemmarna själva. För dem som själva vill prova på att fröodla kan jag rekommendera Fröodling.se.

En annan förening värd att uppmärksamma i sammanhanget är föreningen Allkorn, som är inriktade på bevarande av ovanliga och äldre sorter av våra sädesslag.

Jag avslutar dagen med en favoritbild i repris. Lite sortmångfald av pumpor och vintersquash från min odlingslott.
Av de sex sorterna på bilden finns hälften inte med i EU:s standardsortlista: Golden Hubbard (längst upp till vänster), Gold Nugget (de minsta längst upp), Yellow Crookneck (de knottriga utomjordingarna). Ska jag bli tvungen att säga hejdå till dem?

[Andra bloggare om , , , , ]

2 kommentarer:

  1. Det här var en bra blogg.
    Hit återkommer jag gärna.

    Med vänliga hälsningar
    Gubbfan
    Gubbfan.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  2. Byta fröer verkar bra, tack för länken.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.