2010-11-08

Fler reaktioner på Jordbruksverkets nya regler för grönsaksfröer

Nu börjar det bli lite fart på nätaktiviteten runt Jordbruksverkets förslag till Föreskrift om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter som jag skrev remissvar på igår. Förutom de länkar som jag tog med efter remissvaret igår har idag följande tillkommit.

Remissvar och öppna brev
Bloggar och andra kommentarer

FOBO kritiserar med rätta det hastiga remissförfarandet.
Vid telefonsamtal med Eva Dahlberg i april 2010 lovade hon att förslaget till föreskrift skulle komma ut före sommaren. Detta tolkade vi som maj eller juni. Istället har förslaget först kommit i mitten av oktober och svaren krävs in redan den 5 november, det vill säga en remisstid på cirka tre veckor.
Nu har remisstiden förlängts till 10 november, men det är ändå kort och framförallt sent och dålig information. Jag kan tillägga att jag prenumererar på nyheter från Jordbruksverket via e-post just för att kunna reagera på sådana här tokigheter från dem, men det har inte kommit något meddelande via denna nyhetsprenumeration om att förslaget nu var ute på remiss.

Särskilt allvarliga blir ju konsekvenserna för fröfirmorna av det försenade regelförslaget. 2011 års frösortiment är nämligen redan till största delen planerat, beställt, fröodlat och på gång att packas. Därför måste det finnas övergångsregler. Jag läste någonstans att Storbritannien gett sina fröfirmor tre år i övergångstid. Detsamma borde rimligtvis kunna tillämpas i Sverige.

Det ser ut att vara bloggbävning på gång (se skärmdump från knuff.se nedan). Nu väntar vi bara på att de politiska bloggarna ska få upp ögonen för detta. Åtminstone Miljöpartiet borde ju ta tag i frågan! Kom igen nu!

Jag återkommer i frågan!

[Andra bloggar om , , , , , ]

3 kommentarer:

  1. glöm inte Isobel Hadley-Kamptz som länkar till dig dessutom från http://goo.gl/IeG5d

    SvaraRadera
  2. Bra håll igång denna topic. Dessa fascist fasoner ska inte undgås. Att girigheten börjar krypa sig så pass nära vår frihet att odla och ta del av den vackra naturens mångfald är otäckt. Nu får vi fan sätta stopp för detta. De har gått över gränsen nu.

    SvaraRadera
  3. Hej Flute,

    Jonas heter jag. Precis som du tycker jag att "frödirektivet" är vansinne. När jag läste om det på Cornucopia? bestämde jag mig för att göra något åt saken, nämligen att starta upp ett forum där alla som vill ska kunna byta fröer, kärnor och nötter med varandra, och därmed kunna upprätthålla någon slags mångfald.

    Forumet drivs helt utan vinstintresse och skapades i affekt över hur Erlandsson och Jordbruksverket gång på gång försöker köra över små aktörer till förmån för massproduktionen.

    Det är verkligen inte min grej att härja runt och be om hjälp i bloggar på det här sättet, men just den här grejen satte mig i brand och jag skulle uppskatta all hjälp jag kunde få att sprida vetskapen om detta nya forums existens! Jag är tacksam för minsta lilla eftersom jag nog inte kan nå tillräckligt antal medlemmar på egen hand. Sprid gärna ordet, och verkar jag påträngande ber jag om ursäkt.

    Mvh Jonas

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.