2008-12-04

Grundkurs i det jag tar upp på bloggen

Patricks kommentar på mitt senaste inlägg föranledde mig att sätta ihop en bunt med länkar där man kan läsa om grunderna till allt det jag pratar om på denna blogg. Detta inlägg kommer jag att bättra på efterhand med fler länkar. Mina kära läsare får gärna lämna tips om bra sajter i kommentarerna.

Wikipedia har som vanligt en massa bra information:och på engelska Wikipedia:Diverse övriga sajter:
  • terminer.se har en massa info om vad terminer är, hur de fungerar, hur de handlas, osv.
  • derivatinfo.se har en massa utbildning om blankning, terminer, optioner, warranter och certifikat. Utbildningen kräver inloggning, men registrering är gratis.
  • Investopedia är en bra engelsk uppslagsbok för finanstermer.
  • Wikinvest har bra förklaringar (på engelska) av många begrepp.
  • Energy Bulletins Peak Oil Primer är en bra introduktion till oljeproduktionstoppen.
Riksbanken har mycket matnyttigt på sin hemsida:Som sagt, tipsa gärna om bra sajter! Säg också gärna till om du upptäcker någon felaktig länk ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.