2008-12-08

Rekordhög volatilitet på börsen

Ingen har väl undgått att märka att Stockholmsbörsen, liksom världens övriga aktiebörser, studsat upp och ner på ett sanslöst sätt de senaste månaderna. Jag har kommenterat det tidigare på denna blogg. Jag stirrar fascinerat på hur det bara fortsätter... och fortsätter... och fortsätter...
Klicka på grafen för att förstora den. Den visar skillnaden mellan dagshögsta och dagslägsta delat med öppningskurs för OMXS30-index. Den röda linjen är ett femdagars glidande medelvärde för att tydligare kunna se trender. För att sätta volatiliteten i perspektiv kan vi titta på hur det sett ut sedan juli 2004 (klicka på grafen för att förstora):
Den blå linjen är ett 20-dagars glidande medelvärde. Vi ser då att den dagliga volatiliteten i genomsnitt hållit sig strax över 1% från juni 2004 till juli 2007 och endast undantagsvis gått över 2%. Sedan ser vi en generellt högre nivå mellan ungefär 1% och 4% fram till och med september 2008. Men sedan 25 september i år har den dagliga volatiliteten aldrig gått under 2%! Vi har haft 6 dagar då den dagliga volatiliteten varit över 8%! Vi har haft 16 dagar då den varit över 6%. 37 av de 56 handelsdagarna sedan dess har volatiliteten varit över 4%, vilket historiskt har varit sällsynt redan det. Och idag fortsätter det. I skrivande stund ligger OMXS30 på +5,10% jämfört med fredagens stängningskurs.

"Evilsteff" har kommenterat den rekordhöga volatiliteten på Dow Jones för några dagar sedan och konstaterar att det enda någorlunda jämförbara tillfället är 1929 och några år framåt. Vad detta betyder överlämnar jag till läsaren att begrunda...

Detta våldsamma studsande upp och ner gör det oerhört riskfyllt att gå in på börsen, oavsett om man investerar "uppåt" (t.ex. i aktier) eller "neråt" (t.ex. blankar). Risken är överhängande att få smäll på fingrarna vad man än gör. Och det gäller inte bara småsparare. Det gäller nog i högsta grad hedgefonder också. Flera av dem borde ha missat ordentligt de senaste månaderna. Jag räknar därför med att fler hedgefonder går i putten framöver.

3 kommentarer:

  1. Fast smäll på fingrarna verkar man kunna få vart man än sitter med pengarna. Aktier eller blankning precis om du skrev. Men sitter man i fel valuta kan man få smäll, sitter man i pengar över huvudtaget så kan inflationen käka upp det.

    Så här långt har jag haft guld och statsobligationer, jag räknar med någon form av låtsas rally närmaste tiden, håller det på tillräckligt läng så skulle jag kunna tänka mig att SRS Proshares Ultra Short Real Estate. Men jag känner mig knappast lugn med mina placeringar just nu...

    SvaraRadera
  2. Ja, detta scenario får man när det är mycket risk i marknaden. Precis som det är nu.

    Har för mig att Ludwig von mises förutspått detta scenarie med tanke på de teorier som förs ala Keynes. Helt naturligt scenarie är att de blir volotativ (f-n kan aldrig lära mig stava det ordet) när det skapas papperspengar hipp som happ genom skuld. Gissar att vi börjar närma oss FIATs slut.
    Hade vi haft sunda pengar och regeringar och centralbanker inte kunde skapa pengar genom att dra igång en sedelpress så vore det betydligt enklare att förutspå framtiden. Nu sitter man (framförallt USA) händerna på Kina mfl.

    \PD

    SvaraRadera
  3. När jag läser mina inlägg inser jag att det verkar som jag är dyslektiker.. sorry att jag missar vissa ord..

    \PD

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.