2009-04-02

Bästa aprilskämtet

"Hellasious" med bloggen Sudden Debt skrev igår (1 april) följande lilla betraktelse, som jag tagit mig friheten att översätta till svenska.
  1. De finansiella marknaderna har prisat in en bister global framtid, liknande den stora depressionen. Titta bara på aktiekurser eller kreditspreadar. Spekulanterna har övergått till massiv blankning.

  2. Dock är detta INTE 1930-talet - ingen guldmyntfot, mer internationellt finansiellt och politiskt samarbete, samt bättre förståelse för penningpolitik.

  3. I sin kamp mot krisen har USAs Federal Reserve och finansdepartement tillhandahållit, lånat ut eller garanterat $13 biljoner i nytt kapital - motsvarande nästan 100% av USAs BNP. Denna enorma ekonomiska stimulans i fredstid saknar fullständigt motstycke i storlek och omfattning. Den kommer att få effekt.

  4. Därför kommer vi inte inte att få en upprepning den Stora Depressionen. Inte ens i närheten.

  5. Därför har marknaderna överdrivit på nersidan.
Jag hade själv tänkt skriva nånting liknande igår, men hann aldrig göra det, eftersom jag var på bloggarkväll på Stockholms Handelskammare - mer om den senare.

Ett annat aprilskämt som jag tyckte om var från DN, som skrev att SL skulle införa ett "gräddfilskort" som gav garanterad sittplats på tunnelbana och pendeltåg samt företräde vid påstigning på bussar. Först blev jag rasande arg i två minuter, sen började jag gapskratta. Precis som det ska vara med aprilskämt.

Även min sambo blev rasande och tänkte ringa SL och protestera mot orättvisan - ända tills hon såg tidningens datum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.