2011-01-04

Inflationsjusterad börs inklusive utdelningar

Jag var lite lat i förra inlägget om inflationsjusterad börs, men jag tänkte kompensera nu genom att jag hittat Affärsvärldens generalindex med återlagda utdelningar från januari 1919 till mars 2009. Så här kan ni se vilken skillnad utdelningarna gör. Observera att diagrammet har logaritmisk skala. Klicka på det för att förstora.

Trots utdelningarna ser man att det finns flera trista perioder för aktier, varav några långa. 1965-1981 var ingen höjdare och inte heller 1930-1942. Sedan år 2000 har det också varit en rejäl berg-och-dalbana. Glöm sen inte att man ska betala skatt på sin fina börsvinst...

Ett generalindex säger dock inte hela sanningen, då det bara mäter ändringar som beror på stigande och fallande aktiekurser, men inte börsintroduktioner, nyemissioner, uppköp, avnoteringar och konkurser. Hur det ser ut om man inkluderar detta vet jag inte riktigt.

Nu återstår att justera det hela för skatter, men det är ett himla jobb. Jag hoppar nog över det.

[Andra bloggar om , , , , ]

6 kommentarer:

  1. Var hittade du priser så långt tillbaka?

    Går det inte att skriva en makro som justerar för skatter åt dig?

    SvaraRadera
  2. Riksbankens historiska monetära statistik.
    Hur ska makrot som justerar för skatter se ut? Skatterna är ju olika för olika tidsperioder. Tidigare var ju också skatten på kapitalinkomster beroende på hur hög inkomst av tjänst du hade.

    SvaraRadera
  3. Ja, skippa det där med skatter. Det är inte värt besväret.

    SvaraRadera
  4. Går det inte att sammanfoga det i ett vanligt excellark?

    Ena kolumnen innehåller kurser inkl utdelningar (IU), den andra exklusive utdelningar (EU) och båda normaliseras till typ 100 i startvärde.

    Tredje kolumnen är EU/EU(n-1), dvs nuvarande EU/föregående EU. Då har vi tillväxtfaktorn, T i decimalform.

    Fjärde kolumnen är IU-IU(n-1)*T vilket ger utdelningarnas storlek (U) som multipliceras med 0,7 för att kvitta skatten direkt.

    Femte kolumnen summerar nominella kurserna inkl beskattade utdelningar (NK) vilket ger UE i första cellen och därefter NK(n-1)*T+U.

    EU ska även multipliceras med 0,7 vid uttaget då direktavkastningen redan är skattad.

    Nu kan jag ha hetsat lite för fort när jag skrev ihop detta men då har du ett enkelt sätt att komma igång med formlerna och så slipper du tänka på det. Kan du skriva ut länkarna till rådatat så kan jag maila över en summering åt dig.

    Då skulle jag även kunna köra en inflationsjusterad sammanställning där alla skatter ingår (förutsätter 30% i skatt över tiden vilket inte var fallet under t.ex. 30-talet... men vars hittar jag de reglerna?).

    Se t.ex. denna sida för referens. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/

    Mvh Victor

    SvaraRadera
  5. Flute, har du historiken över skatterna?

    SvaraRadera
  6. Whooops, noterade inte det övre diagrammet. Dina Excellkunskaper slår uppenbarligen mina.

    // Victor

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.