2011-01-27
Transporter och trafik
Fler "favoriter i repris", alltså äldre inlägg från bloggen som fortfarande är aktuella. Dagens ämne är Transporter och trafik.
Labels:
bilism,
bränsleceller,
elbilar,
flygbolag,
transporter,
vägar,
vätgas
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kan du ta en titt på Shipping. Verkar gå mot självord. Tillväxten i flottan är enorm och sätter man det i korrelation till naturtillgångarna och exploateringstakten har vi ingen vidare framtid för Dry Bulk och Oil Tankers!
SvaraRaderaContainer samt kemikalie transporter lär nog kunna ha hyfsade framtidsutsikter. son jag ser det so är Tank och Dry dödsdömda segment!
Mvh,
/Roba
En sak som jag aldrig har sett diskuteras i Sverige är den energi som krävs för att framställa 1 l bensin/diesel. Jag pratar alltså inte om energi för byggandet av anläggningstillgångar, pipelines etc. utan om ren "process- och transportenergi".
SvaraRaderaPå Internet hittar jag t ex
http://planet.betterplace.com/forum/topics/electricity-vs-oil
som diskuterar detta (naturligtvis kan det avfärdas som partsinlaga men det finns många fler liknande ställen).
Det finns också andra ställen där man diskuterar hur mycket olja/bensin subventioneras i USA. Man påstår att det icke subventionerade bensinpriset i USA bör ligga på över 20 kr per liter.
Någon kommentar från någon? Liknande analyser bör ju också göras för Sverige. De borde också vara mycket tacksamma att göra eftersom allt kan kvantifieras. Har någon sett något om detta?
Magnus: det du syftar på brukar kallas EROEI - Energy return on energy input, se denna term på t.ex. wikipedia. Olja har ganska hög EROEI, ca 5-10, det är det som har gjort det så billigt jämfört med det mesta annat. Nu sjunker EROEI pga att den återstående oljan är så svåråtkomlig.
SvaraRaderaMagnus menar nog raffineringskostnaderna. Får kolla lite på det.
SvaraRaderaTack för tipsen!
SvaraRaderaEROEI kan nog vara ett bra mått men jag tänkte mer som Flute sa på den marginella kostnaden för att framställa nästa liter bensin givet en mängd olja.
Att baka in alla investeringskostnader i ett mått är säkert ofta bra men inte alltid.
Som alltid - gå till Concawe/EU-Car/JRC. Är denna bibel så okänd??
SvaraRaderaDär kan man läsa att varje MJ bensin kräver 0,14 MJ insatsenergi. Fördelat:
- Extraction & Process 0,03
- Crude transport 0,01
- Refining 0,08
- Transport & Dispensing 0,02
För diesel är siffran 0,16 eftersom raffineringen kräver 0,10 MJ
Dessa siffror gäller sweet crude. För oljesand och andra okonventionella oljor finns ännu inte lika bra siffror - man brukar räkna med 25 % högre energiinsats. Facit kommer under 2012, när oljebolagen måste börja rapportera enligt bränslekvalitetsdirektivet.
Vad gäller subventioner, så räknar IEA med 558 miljarder USD år 2008 alltså 18 USD/fat - säg knappt 75 öre/liter.
Men det är enbart de rena, öppna subventionerna. Det inkluderar ju inte såna saker som efterdyningarna efter Deepwater Horizon (hoppas ingen tror att BPs skadestånd utgör mer än en piss i Missisippi när det gäller de verkliga kostnaderna), kriget i Irak, det militära stödet till klanen Saud, lidandet för lokalbefolkningen i Nigeria, Ecuador, Sudan etc.
Jonas E
Jonas E:
SvaraRaderaTack för att du tar dig tid att upplysa oss medan vi sitter och tittar med spänning på vad som händer i Egypten.
Simultan-kapacitet... ;-)
SvaraRaderaJonas E
Tack igen (tacksam för alla biblar)!
SvaraRaderaBara det där med energimått skiftar, i oljebranschen gillar man tydligen Joule medan elbranschen helst ser Wh (jo, jag vet 1 J = 1 Ws).
Men om man nu jämför äpplen med äpplen så bör då 1 liter bensin kräva ca 1 kWh processenergi (vilka former, mest el??). Eftersom verkningsgraden av bensinförbränning vid transporter är ca 20% så får man alltså ut 2 kWh effektivt ur 1 kWh tillförd energi. Kanske inte så imponerande.