2011-01-06

Bostadsbubbla och fastighetsbubbla

När nu 2010 tagit slut tyckte jag att det kunde vara dags att köra lite "favoriter i repris" på såna inlägg jag skrivit under de 2½ år som bloggen varit aktiv och som fortfarande är aktuella. Nytillkomna läsare har säkert missat många grundläggande artiklar jag skrivit genom åren, även om jag refererar till dem då och då. Jag tänkte ta det kategorivis och börjar med kategorin bostadsbubblor och övriga fastighetsbubblor.
Denna genomgång gör jag även för min egen skull, för att kartlägga vilka inlägg jag har som jag kan referera till när jag skriver om något ämne.

9 kommentarer:

  1. Någon halvering av priserna på skogsmark har vi inte sett än, tvärtom har priserna gått upp sedan du skrev inlägget.

    Få se vad som händer när räntorna fortsätter upp, kanske får vi se en nedgång med 10 procent?

    Jag skulle dock välkomna en nedgång med 50 procent, då skulle det vara intressant att köpa till mark.

    Skogsägare

    SvaraRadera
  2. För att fylla på bopris-doomen:
    Vill man läsa nåt riktigt elakt om hur illa det är med amerikanska husbubblan rekommenderas senaste på Automatic earth:
    http://theautomaticearth.blogspot.com/#at

    SvaraRadera
  3. Hej Flute!
    Intressanta inlägg som du skriver.
    Det jag funderar kring är om vi verkligen har en bostadsbubbla idag.
    Visserligen tenderar hushållens skulder att öka, men samtidigt ökat de diponibla inkomsterna.
    Dessutom läste jag nyligen en artikel där en bankekonom redovisade att de samlade skulderna utgjorde ca 20% av hushållens samlade tillgångar.
    Vad är då problemet? Har vi verkligen en bostadsbubbla idag?
    Bästa blogghälsningar
    Classier Corn
    www.classiercorn.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Till Classier Corn.

    Hushållens samlade tillgångar består i mångt och mycket i folks "ägda" bostäder.

    That's the problem.

    SvaraRadera
  5. Skogsägare:
    Jag sade inte heller att det skulle bli en halvering. Men ingen del av den svenska fastighetsbubblan har ju ännu spruckit, utan tvärtom tuffat på uppåt.

    SvaraRadera
  6. Classier Corn:
    1. Skulder och tillgångar är inte jämnt fördelade över befolkningen. Vissa har nettotillgångar (t.ex. jag), andra har stoooora nettoskulder (t.ex. flera av mina vänner). 20% av hushållen sitter med 60% av bolånen, var det väl?
    2. Vid en nedgång i tillgångspriserna försvinner en stor del av tillgångarna, men inte skulderna. Särskilt illa blir det förstås för dem som redan är högbelånade.

    SvaraRadera
  7. Hej Flute,

    Jag läste ditt inlägg om bostadspriser kontra reallöner. Det skulle vara intressant att plotta reallöner kontra räntekostnaden om du lånar till hela bostadsköpet. Min gissning är att den följer reallöneutvecklingen över tiden, dvs. folk lånar alltid så mycket de har råd med.

    /Joel

    SvaraRadera
  8. Kom intressant debattartikel i SvD:
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/politikerna-maste-ingripa-mot-bostadsbubbla_5848167.svd

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.