2011-01-04

Inflationsjusterad börs över 110 år

Jag hade igår kväll gjort i ordning diagrammen nedan för publicering idag, då jag upptäckte att bloggrannen Cornucopia just publicerat "Exempel inflationsjusterad årlig avkastning på börsen" och "Svårt att slå inflationen via börsen". Detta apropå ett diagram som New York Times publicerat med inflationsjusterad avkastning på amerikanska börsen 1920-2010.

Nåja, jag publicerar i alla fall. Det första diagrammet är AFGX (Affärsvärldens generalindex) inflationsjusterat 1901-2010. Jag har satt 1980-01-01 till 100. Klicka på diagrammet för att förstora det.

Som synes har uppgången från 1990-talets början slagit det mesta av den tidigare historien. Men även 2002-2007 var riktigt bra.

För att få lite bättre perspektiv på hur saker såg ut tidigare så har jag gjort ett separat diagram för 1901-1980.
Endast 1904-1912 bjöd på en uppgång lik 1992-2000, alltså ungefär en femdubbling. Annars har det varit en del trista perioder, varav några långa. 1912-1921. 1928-1932. 1968-1980.

Det är väldigt tydligt hur viktig tajmingen är vad gäller investeringar.

Jag återkommer med lite omritade diagram, inspirerade av Cornucopia och New York Times.

Nu kommer säkert någon att påpeka att jag använt AFGX utan utdelningar. Visst, men man måste också räkna bort skatt, samt att alternativinvesteringen bankkonto eller obligationer gett ränta.

Tillägg: Jag har nu också satt ihop ett diagram inklusive återlagda utdelningar.

[Andra bloggar om , , , , ]

1 kommentar:

  1. Använd gärna log-skala, blir intressantare.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.