2011-01-12

2010 i backspegeln

I början av förra året kom jag med två trendspaningar.

Den första gällde den svenska bostadsbubblan. Den har ännu inte spruckit och det beror förstås på att hushållens kreditkran fortfarande är vidöppen. Så här skrev jag.
En bostadsbubbla (alla bubblor egentligen) är beroende av att nytt kapital ständigt tillförs. Så fort kapitaltillflödet slutar sjunker bubblan ihop av sig själv, oberoende av kringliggande fundamenta. Det krävs alltså att svenska privatpersoners belåning fortsätter att öka i en hyfsad årstakt för att hålla de bostadspriserna uppe. Så fort belåningen minskar eller står still så kommer allt att falla ihop som en sufflé.
Men trots det fortsatta inflödet av lånat kapital så ser man i mitt senaste diagram över inflationsjusterade småhuspriser att de reala priserna ännu inte orkat över nivån från januari 2010, som hittills är toppen. Som jag skrev så blir början av 2011 intressant för att se hur pristrenden fortsätter att utvecklas. Data för januari kommer 18 februari från SCB, så alla vi boprisnördar får ge oss till tåls till dess för att få en vink om vart det barkar. Att det är en bubbla vidhåller jag dock - frågan är bara hur länge den kan hålla ut innan den spricker. Min spaning för 2010 var dock riktig såtillvida att den svenska bostadsbubblan plötsligt blev mainstream och diskuterades flitigt i media.

Min andra spaning för 2010 gällde att statsbankrutt skulle bli ett tema som präglade året. Där får man väl anse att jag fick rätt, med tanke på hela cirkusen kring PIGS-länderna. Än så länge har EU:s räddningsaktioner dock hållit den värsta kraschen borta, men korthuset blir allt mer bräckligt för varje kort som byggs på.

Jag återkommer snart med lite spaningar om 2011 års trender.

Läs också bloggrannen Musik@Centrifugens sammanfattning av vad som hände 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.