2011-01-17

Småhuspriser stilla i december

Idag kom senaste Småhusbarometern från SCB, som visar att priserna legat tämligen stilla den senaste tiden. Dags med andra ord för mig att uppdatera mitt diagram.

Jag kan köra repris på kommentaren för novembers siffror.
Även min slutsats är att det ligger ganska stilla. Hur ser då framtiden ut? Från oktober till januari brukar priserna som ni ser i diagrammet gå upp, så det kan vi förvänta oss även nu. Frågan är hur stark uppgången blir. Får vi en ny högre topp för de reala småhuspriserna, eller orkar vi inte upp till samma nivå som januari 2010? Men därefter kommer det verkliga avgörandet. Blir det en nedgång som 2008 eller en uppgång som 2009? Som jag sagt förut kan jag inte se några faktorer som skulle kunna driva de svenska bostadspriserna vidare uppåt - snarare tvärtom.
Den intressanta siffran för januari 2011, som kan ge en antydan om vart det barkar, kommer 18 februari.

Eftersom bostadspriserna som vi vet drivs uppåt av tillgången till billiga krediter är det inte förvånande att DN idag tipsar om hur man kan förhandla ner sin boränta.

SvD fortsätter idag sin serie om nordiska bostadsbubblor genom att titta på den glödheta marknaden i Oslo. Jag återkommer senare idag med en uppdatering av mitt diagram från augusti över skandinaviska bostadsbubblor, eftersom jag nu tack vare läsare fått tag på data för Finland, som jag önskade i fredags när jag skrev om deras bostadspriser.

[Andra bloggar om , ]

7 kommentarer:

  1. Det här med att inflationsjustera, vad ska det vara bra för? Stigande huspriser är också inflation, och det finns väl knappast någon som väljer mellan att köpa ett hus för tre miljoner eller att köpa en bil (eller något annat ur KPI) för lika mycket. Titta på riktiga priser istället.

    Mvh Guldnisse

    SvaraRadera
  2. Hej Flute,
    Jag tycker det är starkt att säga att vi i Sverige har en bostadsbubbla idag. Den ökande skuldsättningen (som ska jämföras med ökade tillgångar)kommer dessutom sannolikt att kraftigt bromsas upp framöver av ränteuppgången i kombination av hårdare utlåningsregler (lånetak etc.).
    Bästa blogghälsningar
    Classier Corn
    www.classiercorn.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. "Eftersom bostadspriserna som vi vet drivs uppåt av tillgången till billiga krediter är det inte förvånande att DN idag tipsar om hur man kan förhandla ner sin boränta."

    Hur tänkte du här egentligen? DN är med i konspirationen för att höja bostadspriserna?

    SvaraRadera
  4. Guldnisse:
    Eftersom "papperspengarna" tappar i värde över tiden (vilket en Guldnisse som du väl känner till) så måste man justera priser på något sätt om man vill jämföra över längre tidsperioder. Annars pekar alla kurvor hela tiden uppåt.
    Inflationsjustering med KPI visar hur mycket bostadspriserna stigit i förhållande till pengarnas försvagning.

    SvaraRadera
  5. Classier Corn:
    Bostadspriserna i Sverige har ökat snabbare än inkomsterna sedan mitten av 1990-talet. Det hela hålls igång genom att det hela tiden pumpas in nya krediter = hushållen ökar sina lån i en årstakt av 8-9%. En klassisk bubbla alltså.

    SvaraRadera
  6. Anonym 2011-01-17 20:56:
    Olycklig formulering...
    Jag menade bara att det är symtomatiskt att man fokuserar så mycket på att få ner sin ränta.

    SvaraRadera
  7. Nu väntar vi bara på en analys av dagens rapport från Mäklarstatistik.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.