2011-01-10

Oljepriset - var går gränsen?

En snabb titt på oljepriset i USA-dollar per fat.
Var går gränsen för när världsekonomin börjar snubbla allvarligt? Någonstans på nuvarande nivåer verkar den ha gått år 2007-2008. Kommer vi att liksom 2008 få se en sista spik uppåt i oljepriset innan det dyker igen? Eller kommer det att dyka tillsammans med världsekonomin redan runt 100 USD/fat?

Som jag påpekat förut är risken överhängande för ännu en deflationscykel när oljepriset stigit för högt.

För bensinen är nu lika dyr som sommaren 2008. Och det beror inte på någon konspiration från Opec eller multinationella oljebolag, nej det beror på peak oil.

9 kommentarer:

  1. Något jag noterade "förra gången" var att priset på diesel gick om bensinen. Nu är vi snart där igen.

    Jag har för mig att jag läst att de som kör på diesel, främst åkare, på ett sätt subventionerar bensinkonsumenterna genom att det för varje enhet diesel som produceras blir mer bensin över. Stämmer detta? T.o.m Anders Borg pratade om detta i juli 2008.

    Löken.

    SvaraRadera
  2. Ja det stämmer det är det fina i kråksongen, hur mycket diesel resp bensin beror på raffinaderiet men visst från början var diesel rest produkt lägre ner i värdekedjan men nu konsumerar vi mer diesel än bensin i europa. Eftersom vi i många fall har refinaderierna lokalt inom landet och nära konsumenterna så visst skulle diesel mycket väl kunna bli dyrare allt handlar ju som du sa om efterfrågan vart gränsen går är ju intressant. Kom igen nu flute och cornu luska!

    SvaraRadera
  3. Flute: vart har du hittat denna graf? Jag satt bara för någon vecka sedan och jmf produktionstoppen med pristoppen och då hittade jag bara grafer som visade att priset toppade 2007 och inte i juli 2008! Dvs topparna sammanföll inte.

    Jmf dessa:
    www.mongabay.com/images/commodities/charts/crude_oil.html

    oljepris.se/statistik
    (figur 2)

    Q

    SvaraRadera
  4. Actually, a barrel of oil is 42 gallons. When the barrel is processed, you may get something like 15 gallons of gasoline, 9 gal. of fuel oil (See Gasoil / D2), 10 gal. of jet fuel (Kerosene) and 4 gal of other "heavy" products such as lubricants, grease, asphalt / bitumene and plastics and 4 gallons of lighter condensates/naphtha.
    In energy equivalents, 1 barrel=42 u.s. gallons of oil is estimated to be around 19.5 u.s. gallons of gas (natural gas).

    Fuel oil och Gasoil tror jag motsvarar diesel. Helt klart produceras det mer bensin än diesel frågan är hur mycket totalt av vad som raffineras globalt.

    SvaraRadera
  5. Q:
    Det där prisdiagrammet på mongabay har rent felaktig skala på x-axeln.
    Prisdata har jag i alla fall tagit från EIA:s "This Week in Petroleum". Och pristoppen var juli 2008.

    SvaraRadera
  6. Ja, det börjar onekligen att svida vid pumpen. Jag försöker trösta mig med det faktum att bensinpriset räknat i silverkronor faktiskt är så lågt som 35 öre per liter, och att priset har sjunkit kraftigt sedan 2008 när man fick lägga upp åtminstone en femtioöring för den "rekorddyra" bensinen.

    Mvh Guldnisse

    SvaraRadera
  7. Jo, en fråga. Hur kan det skilja så mycket i pris mellan Brent och WTI, just nu 97 dollar mot 90?

    Mvh Guldnisse

    SvaraRadera
  8. "nej det beror på peak oil. "
    Hur kan man veta det? Jag vet att oljemarknaden är komplicerad, det är så många faktorer som påverkar slutpriset.
    Men vad styrker du ditt påstående på? Tro, eller konkret vetskap?

    SvaraRadera
  9. Anonym 2011-01-11 22:19:
    Visst kan man inte vara helt säker på sådant, men peak oil verkar enligt de flesta forskare och branschfolk ha varit 2005-2008 (beroende på hur man definierar olja).
    Det höga bensinpriset beror alltså på bristande utbud, alltså indirekt peak oil.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.