2011-07-10

Fördel rödkål

Larver av kålfjäril och rovfjäril är alltid ett problem på kålplantor om man inte vill spruta gifter. Inspektion av plantorna två gånger i veckan med manuell larvplockning är bästa sättet att bli av med larverna. Man kan också som bloggrannen Ylven lägga väv över sin kålodling, men jag tycker det blir så fult, så det vill jag inte göra.

Häromdagen upptäckte jag en oväntad fördel med röda kålsorter - fjärilslarverna syns mycket bättre! Nedan ser ni en planta av sommarkålen Kalibos, där jag med röda prickar ringat in en rovfjärilslarv (klicka på bilden för att förstora). Den syns tydligare än på gröna kålsorter, då dess färg kontrasterar mot bladens.

Kålsorten Kalibos nämnde jag redan för två år sedan. Det är en utomordentlig sommarsort som växer snabbt och kommer tidigt. God är den också.

Idag har jag också skördat årets första broccoli - två små huvuden. Hoppas det kommer mer senare. Broccoliodling måste jag träna mer på, eftersom jag hittills inte lyckats så bra.

Paprika på friland provar jag även i år, men det har gått halvdant och flera frukter har ruttnat - jag vet inte varför. Förra året gick det bättre på friland. Plantorna på balkongen har också klarat sig utan ruttna frukter.

De första av årets gurkor kommer snart, men vill man ha gurksmak i salladen innan dess kan man ta blommor av gurkört. Dessa blå blommor är för övrigt alltid en rolig dekoration i salladen. Gurkört tillhör de trädgårdsväxter som man aldrig behöver så mer än en gång. De fröar av sig ymnigt och jag brukar låta några plantor som råkar stå på lämpliga ställen få¨komma upp. Detsamma gäller även koriander om man odlar den till frön.

Ringblommor och penséer brukar också självså sig och jag låter även några av dem vara kvar på lämpliga ställen. Blir någon ringblommeplanta för stor och inkräktar på grönsaksplantorna rycker jag bort den.
Penséerna brukar också ge upphov till nya korsningar, som har spännande färgblandningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.