2011-01-17

Kultur per krona

Idag frågar sig bloggrannen Osunt vem som behöver ett nytt operahus i Stockholm. Läs gärna hans sågning av argumentationen för nytt operahus. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth håller sig avvaktande i frågan, troligen eftersom det blir ett fruktansvärt dyrt skrytbygge på fyra-fem miljarder kronor.

Bloggen Copyriot skrev igår om alternativ till operahus med ett tillägg idag. Han konstaterar ironiskt.
Varje huvudstad värd namnet bör ha ett uppseendeväckande operahus, som monument över sin “huvudstadslighet”.
Det verkar sannerligen så. Det gäller att bygga monument över sig själv - Stockholmsarenan är också ett bra exempel på detta. Copyriot tar upp den högst relevanta frågan om stora kontra små scener.
Eftersom människors tid att uppleva musik och scenkonst är begränsad, innebär ett nytt operahus i slutändan att de mindre scenerna får det svårare att stå sig i konkurrensen. Det innebär en förskjutning av kulturlivets tyngdpunkt, från den långa svansen och mot topplistan, samt från förorten till City.
För de pengar man betalar för ett nytt operahus kan man få en mängd små konsertlokaler, men en opera är stor och prestigefylld och därmed viktig för politiker. Att man troligen får mer ut per satsad bidragskrona till kulturen om man satsar på mindre lokaler är inte intressant för de flesta politiker.

Stockholmsoperan är den enskilt största posten i statsbudgeten för kultur. Enligt årsredovisningen fick man 2009 ett driftstillskott (bidrag) på 411 miljoner kronor, vilket kan jämföras med Dramatens 212 miljoner eller Göteborgsoperans 389 miljoner kronor (varav 109 miljoner statliga och resten regionala).

Ur årsredovisningarna kan man räkna ut mängden bidrag per biljett. Med 242 000 besök år 2009 blir det 1700 kronor i statsbidrag per operabiljett på Kungliga operan. Detta kan jämföras med Göteborgsoperan, som med 1314 bidragskronor per besök ser ut att ge mer valuta för pengarna. I Stockholm finns också Folkoperan, som får 28 miljoner i årliga bidrag. Jag hittar dock inte besökssiffror för dem, men däremot en artikel från hösten 2009 om att Folkoperan ger mest för pengarna av alla svenska operor, vilket inte förvånar mig. Förutom skillnaden i antal bidragskronor per besök kan man fundera över det konstnärliga, där vad jag förstår Göteborgsoperan och Folkoperan överlag anses vara betydligt mer intressanta än Kungliga operan. Så istället för ett nytt hus för Kungliga operan kanske man istället skulle satsa mer på Folkoperan?

Jämför vi istället Stockholmsoperan med en mindre musik- och dansscen kan man verkligen undra vad som ger mest kultur per satsad krona. Stallet ger konserter, konsert- och danskvällar samt dansföreställningar med folkmusik, världsmusik, folkdans och världsdans. Jag kan efter flera besök där intyga den höga konstnärliga kvalitén. 2009 fick Stallet sammanlagt 2175 532 kronor i bidrag från stat, kommun och landsting. Totalt hade man 11 200 besök, vilket ger 194 bidragskronor per besök. Visst förstår jag att operauppsättningar är av en annan storlek och kräver en annan bemanning, men skillnaden är ändå hårresande stor. Nu har vi redan två operor i Stockholm, så istället för att satsa fyra-fem miljarder på ett nytt operahus skulle man för bara hälften av detta belopp kunna satsa på en hel bunt mindre scener. Dessa mindre scener skulle också ha fördelen att kunna fördelas över stadsdelarna och även fördelas på fler musikgenrer. Därigenom skulle vi få ett bredare kulturutbud närmare vanligt folk, men det ger ju inga monument för politikerna att yvas över, så det är väl inte populärt.

[Andra bloggar om , , ]

5 kommentarer:

  1. Även om jag tidvis varit med o drivit delar av Stallet-verksamheten och anser att vi bör satsa mer på denna scen (var ska svensk folkmusik spelas om den inte ens kan spelas i Sverige?), så vänder jag mig lite mot att räkna kultur/krona. Det blir alltför mycket räknenisse över det hela. Vad får kultur kosta? Om kultur är det som gör oss till människor - är det inte ovärderligt då?

    Detta var ren magkänsla kl 00.30 - får se om jag kan stå för det imorn... ;-)

    Jonas E

    PS. missa inte Ulrika Gunnarsson Trio 5/2 på Stallet.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Man behöver kanske inte bli mekansik räknemaskin när man ska diskutera kultur och satsningar på kultur, men trots allt har vi som samhälle begränsade resurser. Hälsa är också något ovärderligt men inte innebär det att vården slipper prioritera på daglig basis.

    Lyssnar iofs gärna på opera, men kanske skulle en smartare satsning komma fler till del inom olika kulturyttringar?

    SvaraRadera
  3. Vad sägs om att låta folk få behålla sina pengar och själva bestämma vilken sorts kultur som ska få dem? Nämen vad säger jag? Glömde att jag var i Sverige, där kulturpolitiker vet bäst och mänskligheten hotas av undergång om man inte tvingar medborgarna att betala X tusen per skalle för kultur de flesta ändå inte konsumerar...

    SvaraRadera
  4. jag hade tänkte skriva det som Anonym 03:20 gjorde. Han skrev det rätt så bra.

    Vad jag skulle vilja fråga är dock hur tre teatrar/operahus kan få närmare 1 miljard om året i bidrag? Dags att anpassa sina kostnader efter inkomsterna?

    SvaraRadera
  5. Spot on!

    Håller med 100 %

    Det beror nog på att det inte slutar med peak oil :)

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.