2009-02-01

Flygbolagens vidare problem

I torsdags rapporterade de amerikanska flygbolagen Continental Airlines och US Airways förluster för fjärde kvartalet 2008. Orsaken visar sig vara dels att färre bokat flygbiljetter p.g.a. finanskrisen, vilket inte var förvånande, dels förluster på dyra kontrakt på flygbränsle. I somras, när råoljepriset var uppe och knackade på $147/fat, fick tydligen flera flygbolag panik och "säkrade" sina bränslepriser. Men sen sjönk ju som bekant oljepriset ner till för närvarande runt $42/fat och flygbolagen satt då fast med svindyra bränslekontrakt och färre resenärer - ingen lyckad kombination.

Även Alaska Air och amerikanska lågprisbolaget JetBlue rapporterade i torsdags att de också drabbats av liknande problem med dyra bränslekontrakt.

I torsdags kom också en rapport från IATA, som bekräftar hur illa det är ställt med flygbranschen. Passagerartrafiken i världen i december föll med 4,6% jämfört med december förra året. Dessutom minskade fraktflyget med närmare 23% under samma period. Tydligen är den passagerarkategori som minskat mest de lukrativa affärsresenärerna på långa linjer. De flygbolag som väntar leveranser av nya flygplan försöker nu säkert febrilt finna sätt att ta sig ur kontrakten.

Nu väntar vi på vad SAS ska rapportera för resultat - minus 4 miljarder kronor ligger förväntan på. Som jag nämnde i fredags så lyckades de som tur var sälja av det blödande Spanair. Piloterna har sänkt sina löner - ett klokt drag tror jag, om de vill behålla sina jobb. Vad gäller kabinpersonalen verkar inte frågan vara helt klar - Kabinfacket har visserligen gått med på frysta löner, men moderförbundet Unionen bromsar. Vi får väl se vad slutresultatet blir.

Jag noterar också att pyttelilla Lithuanian Airlines gick i konkurs för en dryg vecka sedan.

Sammanfattningsvis så får jag bara mer vatten på min kvarn för min förutsägelse att flygbranschen kommer att drabbas betydligt värre än andra branscher. De som kommer att drabbas värst är små bolag (som saknar stordriftsfördelar, t.ex. Lithuanian Airlines), lågprisbolag (som har få kostnader att skära i, t.ex. Sterling), dåligt skötta bolag (t.ex. Alitalia) och mitt vanliga kriterium i denna kris - bolag med stora lån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.