Al-Naimi var dock optimistisk och sade sig anse att nedgången i efterfrågan var tillfällig och att han förväntar sig en uppgång framöver, framförallt från "emerging markets". Jag är inte lika optimistisk, men det torde ingå i hans jobb att vara det.
Det är också tydligt hur Al-Naimi kan uttala sig så säkert angående orsaken till oljeprisnedgången. Det beror på att Saudiarabiens oljeexport har minskat i volym från 7,7 miljoner fat per dag i oktober 2013 till 6,9 miljoner fat per dag i oktober 2014.
Al-Naimi sade andra saker också, till exempel att det är svårt att skära ner oljeproduktionen (för att matcha sjunkande efterfrågan) utan samarbete med andra oljeproducenter (då menar han förstås exempelvis Ryssland, Mexiko och USA).
"I en situation som denna är det svårt, för att inte säga omöjligt för kungariket [Saudiarabien] eller OPEC att vidta åtgärder som skulle minska dess marknadsandel och öka andelen för andra, vid en tid när det är svårt att kontrollera priser. Vi skulle förlora både i marknadsandelar och i pris."Al-Naimi förnekade också att prisnedgången skulle bero på politiska överväganden. Det har spekulerats i att Saudiarabien sett till att hålla alltför stort utbud av olja och därmed sänka oljepriset för att sänka Iran, Ryssland eller kanske USA:s skifferoljeproducenter. Jag tror faktiskt att Al-Naimi talar sanning när han säger att det handlar om marknadsandelar mer än politik.
Hursomhelst är det mest intressanta som kom ut ur Al-Naimis uttalanden att efterfrågan på olja krympt, vilket i sin tur måste bero på att några köpare blivit utprisade. "Demand destruction" brukar det eufemistiskt kallas, alltså efterfrågeminskning. Det tyder på att stora delar av världen är på väg mot förnyad recession.
Bara för att försöka se lite annorlunda. Dagens farkoster drar mindre bränsle per km. Gas har ersatt en del olja för elkraft. Kopplade fönster har ersatt enkelglas och innanfönster på olika håll i världen.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Kom på en till. Den låga räntan gör att det inte alltid är lika bråttom med båtarna utan de kan köras långsammare och spara bränsle.
SvaraRadera
SvaraRaderaKommer att vara intressant att se hur mycket ny (och dyr) prospektering som sätter igång så länge priset är på nuvarande nivå.
Å andra sidan, Nanotec, så ökar efterfrågan på Hummerbilar nu när det är så billigt att tanka. Tre liter milen är inte så avskräckande i länder där bensinpriset följer oljepriset i större utsträckning än i Sverige. Amerikanerna trycker inte gärna in sig i Fiestor.
SvaraRaderaDet ni pratar om med motorer som drar mindre bränsle ger inte en sportstyver i sammanhanget för nedgången. Det räcker med att tala om utvecklingsmarknader som ryssland indien och kina som bidrar till en kraftigt ökad efterfrågan på olja...
SvaraRaderaVerklig orsak torde vara precis som det står i artikeln, nedsatt efterfrågan på grund av kommande recession.