2009-07-20

Falkengren säger några kloka saker

I en intervju med E24.se varnar SEBs VD Annika Falkengren idag för att boräntorna troligen kommer att stiga. En varning som verkligen är på sin plats i dagens lågränte-Sverige, även om hennes prognos om vilken ränta man ska vara beredd på att kunna betala för mig känns som lite för snäll - "Om tre år kanske boräntan ligger på 6,75 procent igen". Jag brukar i dagens läge säga till vänner och bekanta som är på väg att köpa bostad att man ska ha marginal så att man kan betala en boränta på 10 procent samtidigt som du eller din partner blir arbetslös. Så allvarlig är denna kris, anser jag.

Trots det Annika Falkengren säger i intervjun om 6,75 procents boränta så kräver enligt artikeln SEB tydligen bara att man ska ha marginal att betala 4 procentenheter högre ränta än idag, alltså knappt 6 procents ränta. Varför inte kräva 5 procentenheter högre, så att VDs uttalande stämmer överens med den dagliga verksamheten?

Vidare sade Annika Falkengren:
Annika Falkengren är mycket tydlig med att hon tror att att det finns en stor risk för bakslag på börsen som nu rusat runt 27 procent sedan årsskiftet.

- Jag tror att det kommer ett bakslag. Det finns ett produktionsgap därute, företagen har tömt sina lager, sedan går de på semester och när de återvänder upptäcker de: "Oj, orderboken är fortfarande tom". Det känns inte som att orderna haglar in i de här företagen. Titta på Nokia, Sony Ericsson, det ser inte jättepositivt ut, säger Annika Falkengren till E24.
Jag håller med. Visserligen drog många företag väl hårt i nödbromsen i vintras och därav kommer väl den uppgång i flera olika ekonomiska indikatorer vi sett de senaste månaderna, med åtföljande börsuppgång, men trots allt är det en allvarlig kris och nu kanske man istället har tagit lite för lätt på neråtriskerna för ekonomin. Risken är stor för bakslag efter sommaren.

I en annan artikel på E24 säger Annika Falkengren:
- Även om de första gröna skotten kan skönjas nu blir återhämtningen väldigt lång tror vi. Vi har stor respekt för att återhämtningen kan bli både lång och besvärlig och det kan komma bakslag på finansmarknaderna, sade hon.
Det känns skönt att en av Sveriges främsta företagsledare kommer med en sådan realistisk syn på återhämtningen efter krisen. Även om vi nu har sett botten (vilket jag personligen i och för sig inte tror) så kommer återhämtningen efter denna kris att ta lång tid, dels eftersom krisen är global, dels eftersom den skadat så många sektorer av ekonomin så allvarligt. Alla som hoppas på en snabb uppgång hoppas nog förgäves. Det talas om att den nuvarande recessionen skulle bli U-formad eller V-formad, eller möjligtvis W-formad. Men risken är överhängande att den istället blir L-formad.

Åter till den första artikeln:
På frågan varför man nu skriver av hela sin goodwill för verksamheten i Baltikum för över 2,3 miljarder, svarar hon:

- När lönsamheten är helt borta under ett antal kvartal så känner vi att det är ett ganska bra tillfälle att ta bort den här goodwillen eftersom vi gör ett så bra kvartal. Vi är en konservativ bank och det vill vi fortsätta vara. Nu river vi av det här plåstret och då kan vi slippa få den här frågan längre fram.
Som jag sade tidigare idag tycker jag att detta var ett mycket klokt beslut, som faktiskt kan återställa en hel del av förtroendet för SEB. Visst har de klantat sig rejält i Baltikum, men de erkänner nu det och försöker att reda upp saken på bästa sätt. Man kunde bara önska att Swedbank vore lika kloka.

Jag måste förresten säga att jag tycker att E24.se blir allt bättre. Från början läste jag sällan artiklar där, men numera har jag börjat tycka om allt fler av deras artiklar. Som synes länkar jag till och med till dem ibland, trots att E24 inte har någon Twingly-koppling tillbaka till min blogg, vilket SvD.se och DN.se har.

2 kommentarer:

  1. Apropå bokstavskurvor så ska jag nog vara lite mer negativ än du. Jag tror att vi snarare är på väg ner i en ojämn kruva. D.v.s. vi kommer att se uppgångar, som den i våras, men som trots det inte kommer att nå tidigare resultat.

    Därefter kommer det att fortsätta upp och ner på det sättet men alltid mer ner än upp.

    Detta baserar jag endast på det faktum av jordens ändliga resurser. Vi kan omöjligt ha en långvarig ekonomisk tillväxt igen. Å andra sidan är jag nog en av få människor som menar att det är bra.
    Dagens ekonomiska system bygger på ständigt ökade vinster. Att göra en vinst, men som är lägre än fjolårets, anses vara sämre. Inte nödvändigtvis, menar jag. Om man under året gjort åtskilliga förbättringar i verksamheten som gör att miljön inte drabbas lika kraftigt av ens verksamhet har man ju gjort något mycket bra. Det är sådana företag som kommer att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet och i långa loppet generera en avkastining, men att hoppas på att bli "rik" på en dag är nog naivt att tro kommer kunna bli möjligt igen. D.v.s. om man endast har ett litet kapital att investera.

    Denna minskade tillväxt kommer antagligen att leda till svält och en massa andra tråkigheter, samtidigt kommer vi i västvärlden tvingas lära oss att leva mer snålt (vilket vi borde gjort för länge sedan). Det är den senare delen som jag ser som positiv i denna utveckling.

    Sedan får vi se om det sker snabbt nog eller inte.

    M.a.o. kan man säga att jag anser att hon är lite väl optismistisk i sin framställning av framtiden. Fast å andra sidan kanske hon refererar till de närmaste 5 åren medan jag tänker mig se denna utveckling de närmaste 20-30 åren.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle gärna slå vad med Falkengren om att räntan kommer att var högre än 6.75% 2014, med stor sannolikhet minst 10%. Hon snackar iofs om 2012, men att ge intryck av att en ränta på 6-7% skulle vara någon slags övre högst tillfällig gräns är mycker oansvarigt.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.