2008-11-28

Trubbel på bostadsmarknaden

Nyheterna duggar tätt om problemen på bostadsmarknaden. Igår hade DN en artikel om att allt fler som köpt en ny bostad sitter fast med sin gamla för att de inte lyckas sälja.
"Många med dubbelt boende försöker nu övervintra nedgången genom att hyra ut sin gamla bostad i andra hand."
Hur då övervintra? Tror de att det bara är en tillfällig nedgång? Jag är ledsen, men inflationsjusterade bostadspriser kommer troligen inte tillbaks till nivåerna från våren 2008 inom en livstid. Passa på att sälja innan priserna sjunker ännu mer. Minst 50% kommer priserna att sjunka från toppen.
"Det här är en övergående situation och folk är i trångmål, säger SBC:s vd Göran Olsson."
Ännu mer förnekelse, denna gång från ett proffs inom bostadsbranschen. Det är ingen övergående situation. Det som möjligen är övergående är att folk köper nya bostäder innan de sålt den gamla. I nedgångstider är det nästan alltid bäst att sälja först och köpa sen.

Bredvid fanns en artikel om ett par som skulle flytta ihop och som nu sitter fast med tre lägenheter.
"Det fanns spekulanter men inte till ett rimligt pris. Jag bestämde mig därför för att avvakta och hyra ut den ytterligare ett år."
Vad är "rimligt pris" för en bostad? De senaste åren har priserna varit orimliga. Rimliga priser är bra mycket lägre.
"Få vill sälja till dagens priser om de inte är tvungna."
Men många av dem kommer att bli tvungna framöver, bara det att bostadspriserna då kommer att ha sjunkit ännu lägre.

Det är orimligt att tro att bostadspriserna ska vända upp igen efter en nedgång på bara runt 10%. Vi har trots allt haft den största bostadsprisuppgången i historien från 1996 till 2008. Därför får vi troligen den största nedgången i historien på baksidan av bubblan.

15 kommentarer:

  1. helt logiskt ja, bubblan spricker, eller exploderar just nu. Troligtvis kommer vi att få en nedgång som blir lika överdriven åt andra hållet innan det vänder, när det nu blir? Den som har lite sparat kapital kommer inom 2 år att kunna köpa mångmiljonkåkar i djursholm för en miljon, yeah! =)

    SvaraRadera
  2. Intressant det där, jag har stått i lägenhetsköpartagen ett tag. Började leta och buda under våren 2007. Hade/Har en budget på 1 miljon, ärvda pengar. Plus att jag skulle få låna runt 500.000. I någon form av senior lån. Eftersom jag är student så ville de inte ge mig ett vanligt.

    De flesta av mina kompisar hade jobb och köpte sina lägenheter ungefär i den vevan 2006-7.

    Jag kommer ihåg när jag gick ut och budade på lägenheterna så blev jag uppriktigt sagt ledsen hur lite man fick för pengarna. För 1,5 miljoner fick man en DÅLIG 1a på drygt 20 kvadratmeter i Stockholms innerstad. En bra mini etta gick för 75-80.000 kvadratmetern.

    Efter att ha förlorat några budgivningar så gav jag upp, bodde i studentlägenhet i förort så jag såg ingen anledning till att köpa i förort.

    Under hösten 2007 började det sjunka lite smått pga räntan höjdes. Mina kompisar tyckte jag skulle passa på i detta unika tillfälle Då började jag lite smått tänka att det ändå snart blir lågkonjuktur, vilket jag sa. Jag blev formligen utskrattad för att jag antydde att lägenhetspriser skulle sjunka pga en lågkonjuktur. Som bevis framfördes att priserna inte gått upp vid förra lågkonjukturen.

    Lägenheter går ALLTID upp hävdade alla. Ganska komiskt när man står utanför hur absurt det låter. Skall i ärlighetens namn erkänna att jag inte hade en aning om magnituden på denna bubbla. Jag tänkte mig ett ganska modest fall trots allt.

    Framåt sommaren hade det sjunkit ännu mer och jag började lite smått fundera på att börja titta igen. På hejad av mina vänner (ska i ärlighetens namn säga att de ville mig väl). Men jag sa det kan nog sjunka mer, typ kolla Köpenhamn. Svaret blev naturligtvis att Stockholm är annorlunda.

    Sen började det verkligen svaja på börsen och jag började leta på nätet om vad som hände. Det var då jag hittade om Schiff, Mish, Shiller osv, började läsa artiklar om den amerikanska bubblan. Hittade diverse bloggar osv.

    Då svängde jag över och blev helt plötsligt en domedagsprofet. Vilket inte är populärt. Jag har övertalat en tjej i gänget att inte köpa, medans alla andra tycker hon ska passa på. Jag har varit ganska modest och sagt att priserna ska hamna på 35.000 kvadratmetern, vilket jag egentligen inte tror. Men smäller jag till med 20.000 så svimmar nog någon.

    Den här krisen kommer att skapa en del slitningar känner jag, jag har vänner som lånat 2 till 2,5 miljoner utan insats, utan amorteringar, relativt nyanställda. Jisses vilket helvete det kommer att bli för ganska många. Idagsläget är det bara jag och den här tjejen som är skuldfria i gänget. Alla jag känner som är i min ålder och har köpt en lägenhet ligger på minus nu. Alla!

    Det är faktiskt lite svårt att glädja sig över att man själv eventuellt är på väg att göra sin livs affär framöver, när förmodligen en och annan vän kommer att gå i personlig konkurs.

    Alla mina vänner tror fortfarande att priserna vänder upp nästa år, jag försökte övertala en kompis att sälja och ta smällen nu. Drog upp bl.a dina kurvor om priset i färhållande till reallönen och var det bottnade 1992. Men icke, han blev rätt irriterad på mig.

    Som sagt, jag tror den här krisen blir obehaglig, inte bara i plånboken.

    SvaraRadera
  3. Tänker efter så är detta förmodligen något som kommer att prägla allas levnadsstandard för mycket lång tid fram över.

    Kan ändå inte sluta tänka på vilken jävla tur det var att jag inte köpte den där 23 kvadratsettan på bottenplan i Vasastan för 1,7 miljoner. Jag tror den idag i runda tal skulle gå för ungefär en knapp miljon. Snacka om inlåsningseffekt...

    SvaraRadera
  4. Intressant berättelse... tur att det finns några som förstår verkligheten och att inte alla är totalt indoktrinerade av vårt köp-för-lånade-pengar-nu-tänk-på-betalningen-sen-samhälle.
    Och det är inte bara unga som är indoktrinerade. Det gäller alla åldersgrupper. De som är lite äldre har tagit lån på huset för att kunna göra "drömresor". Eller så har de köpt sig en sommarstuga för dyra pengar.

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg.

    Här kommer även mina betraktelser =)
    Jag känner trycket från folk man jobbar med att man ska konsumera mer och köpa en schysstare bil.. Hur de inte fattar att man kan ha en gammal tjocktv. Det är juh tydligen inte livskvalite. Varför man är så konstig att man tar cykeln till jobbet då och då.. Bil ska det så klart vara. Inte en tanke på miljön finns.
    Att dem sen måste gå och slava på ett meningslöst jobb.. det tycker de tydligen är värt det. Fjäska för chefen och se allmänt slutkörda ut.. Jaahh åhh vilket bra liv de har.. NOT Inte enligt mina ögon som älskar frihet!

    Desperatationen för att loosa deras jobb är extrem.. Jag däremot skiter i om jag får sparken, klarar mig ändå. Skulle snarare vara skönt att slippa stället.

    Ärligt talat är jag så trött på prestigesnacket som även spär på miljökonsekvenser. Varför laga när man kan köpa nytt etc.. Samma jävla tjat. Nu behöver man inte leva som snigel det är inte de jag menar. Sunt förnuft bara, inte leva som en snåljåp, men mer hållbart. Desto mer man släpper ut och förstör naturen desto bättre verkar det som enligt omgivning. Men man säger det inte rakt ut förstås.

    Någonstans tycker jag det som komma skall är rätt åt dem. För de är så j-vla naiva som tror att oljan kommer finnas länge till etc. Vi är åt helvete med för mycket folk på denna planet också.. De kommer bara sluta med elände när man som politiker stoppar ner huvudet i sanden och tror att allt ska lösa sig. Skjuta skulderna på nästa generation. Vi är så förbannat själviska. Värsta Parasiterna på denna jord, det är vi.. Jaaja. köp den där audin för 500 k då och gör de på lån. Se era hus gå ner, bli av med era jobb.. För mig är helt ofattbart att man kan ha så dålig koll och bara dras med konsumptionsekonomin som snart kollapsar. Att det i slutändan troligen innebär krig och annat helvete, nej de är det tydligen värt, right *ironiskt*

    Tack för ordet. NÅgot pessimistisk om den enkla människan och dess behov av att synas.

    \PD

    SvaraRadera
  6. Roligt att se att man inte är ensam om att tycka att den svenska bostadsbubblan är ohållbar, jag har varit negativ sen 2004 och blivit utskrattat av både familj och vänner och hört att jag är en looser och fegis, jag har förstås set hur bostadspriserna bara ökat och ökat och haft mina funderingar på om det ända inte är jag som har haft fel, men jag fick bara inte ihop det, hur kan kostnaderna för en köpt lägenhet eller hus vara minst dubbelt så stort som för en motvarande hyresrätt?

    Tack för sanningen

    SvaraRadera
  7. Bubblor fortsätter alltid bra mkt längre än vad som är befogat.

    Det är alltid enklare att följa med strömmen än att gå emot den. Men för ens eget bästa bör man helt klart vara insatt och göra sin egen bedömning istället för att följa massan utför stupet. Följer man bara med massan ser man tillslut inte vart man sätter fötterna.
    Att man sen får vänta ibland väldigt länge på att en bubbla ska brista, det får man stå ut med. Det gäller samma sak som med dollarn nu. Enormt övervärderad.

    \PD

    SvaraRadera
  8. Tror du har fel om dollarn, i ett kort till medellångt perspektiv. Dollarn skulle falla i en normal värld, vilket den gjorde. Men nu pumpar varenda stat och nation in lika mycket pengar in i systemet som amerikanerna själva gör.

    SvaraRadera
  9. Du har rätt. Dollarn skulle fortsatt falla precis som den gjorde i en normal värld.. Sen började många centralbanker att köpa dollar. Även Sverige (som BTW smart nog håller på och säljer sitt guld - NOT). Den kan mycket väl fortsätta gå upp, de flesta har juh uppenbarligen inte en aning vad som är pågång och lägger sig och tror de är säkra i dollarn. (har svårt att se hur man i annat fall kan köpa på sig dollar)
    Kortsiktig kan jag ej gissa då jag tidigare haft svårt med timingen. Har alltid varit väldigt tidig i mina investeringar och fått vänta innan det blivit som jag trott. Det är förmodligen samma denna gång. Men det är för mig solklart att den är övervärderad. Men därmed kan den "bubblan" fortsätta ett tag till. Vågar man ligga i dollarn som placering är man i mina ögon en enorm chanstagare. Långsiktig finns det dock inget tvivel vart den valutan är på väg. Down the drain. Och vad som händer då med övriga FIAT valutor har jag ingen aning men varför skulle USA acceptera våra värdelösa papperslappar?? De lär juh börja om med guldmyntfot eller liknande.

    \PD

    SvaraRadera
  10. Hej alla kommentatorer!
    När ni lämnar kommentar skulle det vara enklare att följa när kommentarerna blir många om ni skrev något slags pseudonym sist, även om ni postar anonymt (som t.ex. PD har gjort här).
    Då kan man också referera till denna pseudonym när man kommenterar kommentaren.
    /Flute

    SvaraRadera
  11. Vad gäller dollarn är jag faktiskt mycket osäker på vad som kommer att hända och när. Och dollarns eventuella övervärdering beror ju vad man jämför dollarn mot. Svenska kronor? Euro? Guld? Yen?
    Därför måste man alltid specificera vad man menar när man säger att "dollarn kommer att gå ner".
    Risken finns att om dollarn tvärrasar mot guldet så säckar många andra (alla?) valutor också ihop. För vad består riksbankernas reserver av? Till stor del amerikanska statspapper, alltså dollar.
    Det är därför situationen är så farlig just nu för alla som försöker behålla värdet på sina besparingar. Det kan komma både deflations- och inflationschocker.

    SvaraRadera
  12. Ok, Flute. Jag ska försöka vara tydlig, men tror nog vi ligger på samma frekvens, därför jag svamplar på =). Tyvärr är jag inte alltid övertydlig då mina inlägg ibland skrivs ihop snabbt.

    Vad jag menar är att dollarns "purchasing power" kommer gå ner. Och jag tror precis som du att andra länders valutor inte kommer klara sig helskinnade ur en dollarkrasch. Det skumma är att det verkar inte finnas något annat land som inte använder FIAT.. Och vi vet väl FIATs historia? Det håller aldrig i längden.
    Valutorna vi använder idag består inte av något faktiskt värde och när väl tex dollarn kraschar så lär USA får börja om från början gissar jag. Men jag tror inte de har så mycket guld kvar, tror de sålt mycket för att hålla nere guldpriset. Den som inte har åtminstone 10 % av sin portfölj i guld är inte speciellt duktig på att förutspå framtiden. Better safe than sorry. Har man 10 % kommer man klara sig fint (rent ekonomiskt) genom en kollaps.

    \PD

    SvaraRadera
  13. Jag tror också på guldet på sikt, men jag köper huvudsakligen direkta guld ETF:s än Avanzas guldpapper som är peggade mot dollarn. Jag skulle inte sitta och hålla andan i väntan på dollarkraschen, i min bok skulle euron kunna vara historia innan den här krisen är över.

    SvaraRadera
  14. Men guldet har varit intressant under krisen. Guldets rörelser gentemot dollarna har nästan uteslutande följt dollarns rörelser mot andra valuter. Dollarn upp, guldet ner och vice versa. Utom under en kort period för någon vecka sedan då dollarn steg samtidigt som guldet. Mot kronan har guldet i princip bara stigit.

    SvaraRadera
  15. Jag skulle inte köpa annat än fysiskt. Det finns väldigt mycke rykten om att man inte har guld i det omfång som man ger ut papperscertifikat och liknande.. Dvs du blir blåst om något allvarligt händer.
    Idag är det få man kan lita på. Man försöker sälja saker man inte har helt enkelt. Visst låter det sjukt, men det har skett förr.

    Peter Schiff har lite kul analogier:
    http://www.youtube.com/watch?v=vweLBpE4mso

    \PD

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.