Som jag skrev igår ser det ut som om demonstrationerna i Egypten kommer att fortsätta idag.
Igår skrev jag även om varför oroligheterna i Egypten kan vara ett problem för övriga världen och nämnde bland annat Suezkanalen. Kanalen är viktig som transportled - 7,5% av världshandeln till havs går där. Alternativet att åka flera tusen kilometer extra runt södra Afrika kan ställa till det rejält i många transportkalkyler.
2009 fraktades cirka 1 miljon fat per dag av råolja och raffinerade oljeprodukter norrut och 0,8 miljoner fat söderut genom Suezkanalen. Detta att jämföra med den totala världsproduktionen på runt 86 miljoner fat per dag. En stängning av kanalen kan alltså ge rejäla störningar i handeln med oljan - industrisamhällets livsblod.
Men värre är nog att Sumed-ledningen för råolja går där. 2006 gick nästan all norrgående råolja från Saudiarabien genom denna ledning - 2,3 miljoner fat per dag. Läs mer på Marketwatch.
Vad som händer i Egypten angår oss alltså i allra högsta grad!
[Andra bloggar om saudiarabien, egypten, suezkanalen, olja, oljeberoende]
Icke-inflationen: Jordbruksverket höjer registeravgifter med 50%
10 timmar sedan
Rekommenderar denna dokumentär:
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=eAaQNACwaLw
Den förutspådde på många sätt det vi ser hända nu runt om i världen…
Ser inte riktigt risken för en stängning av Suexkanalen. Faller regimen så har de som ersätter den inget intresse av att stoppa trafiken på röda havet. Tvärt om eftersom de antagligen har bra inkomster från avgifter
SvaraRadera...och egyptiska militären liksom speciellt USA, Frankrike och UK kommer aldrig tillåta en stängning.
SvaraRaderaDet behöver ju inte vara en planerad och medveten stängning. Men om oroligheterna eskalerar kanske det inte går att hålla den öppen. Det torde vara rätt mycket människor som har sitt jobb att se till att kanaltrafiken flyter(!). Kan (vill) de inte gå till jobbet riskerar man att det blir stopp.
SvaraRaderaDet är förvisso inga slussar, men trafiken går i konvojer som antagligen kräver viss koordination.
http://en.wikipedia.org/wiki/Suez_Canal
Nu är det protester i Jordanien också..
SvaraRaderaIntressant att se om det är en löpeld detta.
Problemet är väl demografin, många unga arbetslösa.
-ÖSTEUROPA 1989
SvaraRadera-ARABVÄRLDEN 2011
1989 var Ryssland förlurare (deras inflytande minskade),
och nu 2011 kommer USA:s inflytande att minskas kraftigt.
Om det blir regimskifte i Saudiarabien och oljan slutas handlas i USD, då kommer USA ATT BANKROTERA INOM KORT TID !
Ja detta kan vara början till slutet på Usa, utan kontroll över oljan går det snabbt utför.
SvaraRaderaAllt bygger egentligen på mellanösterns olja.
Iofs kan Usa producera 8 miljoner fat/dag internt vad jag förstår, men de förbrukar 20 miljoner fat..
Vi kanske ser början till slutet på en era. Mycket spännande!
skulle inte räkna ut USA rikigt än...
SvaraRadera"The American government secretly backed leading figures behind the Egyptian uprising who have been planning “regime change” for the past three years, The Daily Telegraph has learned."
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/egypt/8289686/Egypt-protests-Americas-secret-backing-for-rebel-leaders-behind-uprising.html
Att USA ska kollapsa är mer ett önsketänkande. visst blir det tufft nu när delstaterna måste spara, men USA sitter på enorma resurser i form av utbildade människor och starka varumärken. Råvarubiten finns det flera lösningar på om situationen blir desperat. Skiffergas och fler djuphavsborrningar t ex
SvaraRaderaFrån DN på nätet 31/1
SvaraRadera9.07: Fartygstrafiken passerar obehindrat genom Suezkanalen trots oroligheterna i Egypten, rapporterar nyhetsbyrån TT. Fartyg som passerar kanalen kan däremot inte fylla på med mat och vatten på grund av brist på personal och förnödenheter.
Vore kul om man kunde få ngn info om hur det går med oljepipelinen iomed generalstrejk m.m.