2009-11-24

Farväl Saab!

Kan vi äntligen få ett slut på detta snart? Idag har ju Koenigsegg dragit sig ur och det ser mörkt ut för Saab Automobile. Nuvarande ägaren General Motors är än så länge fåordig.
General Motors confirmed today that the proposed sale of its Saab subsidiary to Koenigsegg Group AB was terminated at the discretion of the buyer.

"We're obviously very disappointed with the decision to pull out of the Saab purchase," said GM President and CEO, Fritz Henderson. "Many have worked tirelessly over the past several months to create a sustainable plan for the future of Saab by selling the brand and its manufacturing interests to Koenigsegg Group AB. Given the sudden change in direction, we will take the next several days to assess the situation and will advise on the next steps next week."
Koenigsegg passar däremot på att sola sig i mediaglansen ett tag till och beskriver varför de nu avbrutit affären. Det hela framstår allt mer som ett smart marknadsföringstrick av Koenigsegg.

Kommunalrådet Gert-Inge Andersson i Trollhättan verkar dock
befinna sig i förnekelse och vill inte ge upp:
- Jag ser fler möjliga spekulanter. Vi måste avvakta nu och inte gripas av panik. Jag kan förstås förstå hur personalen, som varit med om resor både framåt och bakåt, känner i dag, men det finns ju så stora möjligheter för den här bilfabriken, säger Gert-Inge Andersson, utan att nämna någon tänkbar köpare.
Tyvärr verkar det inte vara några seriösa bedömare som ser varken möjliga spekulanter eller stora möjligheter. Statssekreterare Jöran Hägglund anser konstigt nog inte heller att allt hopp är ute. Facket verkar dock mer uppgivna, även om de fortfarande klamrar sig fast vid en strimma hopp.

Jag kanske ska påminna om vad jag skrev i mars i år:
Att säga att inte tillräckligt många vill köpa Saabs personbilar för att göra produktionen lönsam är väl bara att konstatera fakta. Det har ju varit så i många år! När man inte ens kan lyckas gå med vinst under högkonjunktur är företaget tyvärr dödsdömt.
Och i augusti:
Saab har gått med förlust i tjugo år och därmed övertydligt bevisat sin dåliga livsduglighet som företag. Så varför skulle en liten skånsk lyxsportbilsfabrikant plötsligt kunna vända det till vinst mitt i den värsta ekonomiska krisen under efterkrigstiden?
Jag säger det igen - sluta med detta makabra skådespel och låt Saab Automobile få dö en värdig död. Det finns inget hopp för patienten, och det är bäst för de anställda att så snart som möjligt få komma vidare i livet, istället för att det ingjuts falska förhoppningar. För något mirakel lär inte inträffa.

Nåja, om en vecka kan vi förhoppningsvis få veta hur det slutligen går för Saab Automobile, då GM då ska ha styrelesemöte om saken. Det mesta talar för nedläggning.

Läs även andra bloggar om ,

10 kommentarer:

  1. Socialliberal2009-11-25 01:31

    Ja. Det är tråkigt, en tragedi för Trollhättan och en katastrof för de anställda. –Men; några tankar om SAAB;

    De har i princip tillverkat samma produkt med ganska små förändringar i (och med stor del med delar från GM har jag förstått, även om jag inte sett data på det, men det skulle inte förvåna mig. Alls.) Sätt detta mot exempelvis Toyota och de andra lirarna, dessa kommer förmodligen att nå den tionde generationens hybridbil inom en inte allt för avlägsen framtid.

    Statliga pengar kommer inte att hjälpa, fiaskot ”Svenska Varv” under varvskrisen (vars omkringliggande åtgärder drog med sig ett antal livskraftiga företag med sig som Salén rederierna och Broströms) tycker i alla fall jag talar ett tydligt språk.

    En annan grundläggande aspekt är att SAAB helt enkelt är för litet. Det har en mikroskopisk chans att ta till sig stabila marknadsandelar, när Opel, Citroën eller för all del Fiat uppenbarligen betydlig effektivare korresponderar med marknaden.

    En annan sak är att SAAB i stort är ytterligare en spinnoff på svensk rustningsindustri från kriget. Under denna tidsperiod så skrattade man åt exempelvis japansk och koreansk biltillverkning. –Nu är det ingen mig veterligen som skrattar längre. Fallet är avlägset släkt med MG-Rover kraschen i Storbritannien; inhemskt märke som inte lanserat något specifikt nyskapande på över 10 år, som i längden går på skattepengar (har förstått att SAAB mycket länge överlevde genom att tillverka polisbilar och liknande, trots att det skulle vara bättre, billigare och miljövänligare att köpa Honda, VW eller Toyota).

    Det sker en såkallad förkastning just nu i världen. Den skapande förstörelsen kommer att förstöra all verksamhet som inte längre bär sig, och skapa nya verksamheter där dessa enklare kan överleva (europeisk biltillverkning imploderar, med asiatisk exploderar). Jag tar varven som exempel igen. Efter att varven dött, så skapades en teknikpark i dess ställe på Lindholmen i Göteborg. Där arbetar nu FLER än vad de arbetade på varven, även när vi var som bäst upptagna med att bygga tankers. Liknande utveckling kommer att ske i avindustrialiseringens skugga, förutsatt att det blir skattemässigt mer attraktivt att skapa egna företag och bedriva långsiktig forskning. Om inte får vi bara ”förstörelse” i skapande förstörelse.

    Slutligen; uppenbarligen är det ingen som vill köpa SAABs bilar. Tragiskt, men det är så verkligheten ser ut just nu. Inget fel på kärrorna om jag förstår folk rätt, och det är säkert inte heller något fel på de anställda heller, - men vad skall vi göra? För att återvända till MG-Rover kraschen; när VD Rod Ramsey fick arga frågor om varför folk trots ny modell och nytt samarbete med BMW och liknande, likt förbannat inte köpte Rover? Ramsey; ”Vad tusan skall vi göra? – Revolverhota folk att köpa bilar de inte vill ha?”. Ergo; folk vill inte köpa SAAB. De vill ha någonting annat. Och då hjälper varken socialisering eller luriga sportbilstillverkares Mollgan-finansiärer med monopolpengar i bakfickan. Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. hahaha, bilindustrin är ju självklart dödsdömd, som flute själv konstaterat med sina skriverier om peak oil. dags att vi svenskar tänker nytt inom transportsektorn, och anställer alla duktiga tekniker ifrån Saab i den omställningen till en helt ny infrastruktur. Självklart måste detta ske med statlig uppbackning, dvs. utifrån en analys av vilken situation vi nu sitter i , istället för att låta den sk. marknaden som bara kan ta kortsiktiga beslut regera

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Kraxpelax: du har ännu en gång skrivit en kommentar som inte har ett dugg med ämnet att göra, utan bara är reklam för någon annan artikel du skrivit. Jag tar därför bort din kommentar och vill inte ha fler kommentarer av den sorten. Sluta spamma!

    SvaraRadera
  5. jag är ju mest intresserad av hur SAAB-aktien svarade på Königseggs lilla köputspel , kan det vara något sådant som drog igång spektaklet ?

    För ingen trodde väll på fullaste allvar att detta skulle gå ?

    eftersom vi har en överproduktion av fossildrivna bilar i hela världen så är den enda chansen för SAAB att de kan ta kunder från andra märken - och det lär väll knappast hända ?

    SvaraRadera
  6. Marcus Likvid:
    Saab Automobile är inte börsnoterat. Det är helägt av General Motors.

    Du tänker nog på Saab flygplanstillverkaren, som inte längre har med Saab Automobile att göra.

    SvaraRadera
  7. SAAB har bara tillverkat tre (egna) serier de senaste tio-tolv åren, gamla 9-3, nya 9-3 och 9-5. Gamla 9-3 byggde på 900 och borde kostat ganska lite att ta fram. Nya 9-3 var dyr, 9-5 likaså men har sålts i över 10 år. SAAB har faktiskt sålt bilar under alla dessa år. Det skulle förvåna mig oerhört mycket om man gått med förlust *alla* år. Sanningen ligger nog i lite kreativ bokföring från GM:s sida.

    Alla tar upp varvsindustrin men glömmer lägligt SSAB, som på 70-talet slogs ihop av ett antal konkursmässiga och omoderna stålverk av - ja just det ja, staten. Har gått rätt bra för SSAB och staten fick tillbaka pengarna med råge.

    Kina tillämpar inte någon stjärnögd marknadsutopisk ekonomi, det är en merkantilistisk stat som medvetet stöttar sin industri. Uppenbarligen tycker de att man ska satsa på kinesisk bilindustri trots att de ligger ljusår efter både japaner och europeer.

    Att vi skulle gå mot ett tjänste- och kunskapssamhälle och kunna överleva utan produktion och industriell bas är en efterkonstruktion baserad på en för kort observationstid. Tyvärr är planetens resurser begränsade, så den som sitter på den industriella basen när musiken slutar spela kommer att behålla den. Ur ett globalt perspektiv är det just nu mest effektivt att bedriva bilindustri i Asien, men löneskillnaderna kommer att utjämnas. Det som händer är att FoU, design, marknadsföring och allt annat så småningom flyttar med till Asien. Då kan ju Sverige leva på att exportera uran och vattenkraft.

    SvaraRadera
  8. FARVÄL SAAB....och...VOLVO NÄSTA !

    SvaraRadera
  9. flute : Det har du absolut rätt i !

    jag har aldrig vare sig ägt eller varit intresserad av saab så jag har 0-koll på deras aktier.

    Däremot är jag alltid lite konspiratorisk när det blir sådan mediahysteri och alla vill ha PR-poäng och få gehör för sin agenda.

    SvaraRadera
  10. Det kanske är inte över än,men är tråkigt att affären inte gick lås.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.